Mondeo je veľké auto, takže naozaj nemá cenu diskutovať o jeho vnútornom priestore. Nech sedíte na ktoromkoľvek mieste, vždy budete mať vo všetkých smeroch miesta na rozdávanie. Dokonca aj vzadu na hlavu, ak by niekto chcel poukázať na zvažujúcu sa strechu liftbacku.
Vysvetlenie veľkorysých rozmerov Mondea je jednoduché – v podstate ide o ďalšiu karosársku verziu modelov S-Max a Galaxy. Testovaný liftback je skutočne postavený na ich základoch, čo mu okrem nadpriemernej veľkosti (všimnite si napr. nadštandardnú dĺžku zadných sedákov) zaistilo aj použitie pevného podlahového roštu dimenzovaného na ťažšie autá. Aj vďaka nemu zostáva päťdverová karoséria príjemne pevná a dobre odoláva krúteniu (ľahko to spoznáte najmä vo veľkých mrazoch, keď pri namáhaní vŕzgajú gumové tesnenia medzi karosériou a veľkými zadnými dverami batožinového priestoru).
Rovnako dobre je na tom aj s rozmiestnením základných ovládacích prvkov v kabíne. Nenarazil som na detail, ktorý by ma vyslovene otravoval. Odhliadnuc od toho si však myslím, že aj keby ste niečo predsa len našli, časom si na to zvyknete. Zastávam názor, že týždeň používania je príliš krátka doba na to, aby som mohol s čistým svedomím niečo skritizovať. Viete čo, kašlite na hlúposti a zamerajte svoju pozornosť na to, čo robí jazdu s týmto autom výnimočnou. Motor, podvozok a cit v základných ovládacích prvkoch.
Nie som priaznivec Fordov, Volkswagenov alebo Peugeotov. Skrátka, nemám rád bezprecedentnú náklonnosť k jednej značke. Zastiera to zdravý rozum a často núti k nesprávnym rozhodnutiam. Nie je však chybou pochváliť niečo, čo naozaj dobré je. A verte, že Mondeo také je. Či už budeme hovoriť o prirodzenej pozícii za volantom, rozmiestnení pedálov alebo optimálnom uložení radiacej páky. Myslím, že toto sú presne tie detaily, ktoré by ste si mali všímať. A čím viac času plánujete v aute tráviť, tým sú pre vás dôležitejšie.
Dobrý plyn aj spojka
Spojka kladie správny odpor a motor púšťa do záťahu príjemne lineárne. Keď k tomu pridáte pohotové odozvy štvorvalca na plynový pedál, vyjde vám, že s Mondeom 1.6 EcoBoost nebude na križovatkách skákať ani začiatočník. Podobne dobré zladenie plynu so spojkou už dlhodobo predvádzajú autá koncernu VW a v poslednej dobe napríklad aj Peugeot 508 1.6 THP.
Pre motor 1.6 EcoBoost v Mondeu platí to isté, čo pre rovnako motorizovaný Focus. Je schopný zabrať od voľnobehu, v celom otáčkovom spektre predvádza lineárny ťah a jeho nadšenie neklesá ani pred červeným poľom otáčkomera. To sa mimochodom začína pri 6200 otáčkach, obmedzovač však jemne zasiahne už pri 6000 ot./min. a motor definitívne stopne o ďalších 500 otáčok vyššie. Točiť tak agregát nad 6000 otáčok vôbec nemá význam, a na čo aj, keď max. výkon máte pod pravou nohou už pri 5700 ot./min. Prepĺňaný agregát v Mondeu však predsa len ťahá pár kilogramov navyše, takže jeho naladenie na 118 kW/160 k príde vhod (vo Focuse má 110 kW/150 k).
Vyžaduje citlivý prístup, inak žerie
Spotreba, spotreba, spotreba – toto slovíčko rezonuje hádam vo všetkých recenziách benzínovej verzie. Ani ma to neprekvapuje, práve tá totiž vo väčšine prípadov rozhodne, či si vyberiete moderný benzínový motor, alebo priplatíte 1000 € za podobne dynamickú naftovú verziu 2.0 TDCi.
Budem sa opakovať, ale napíšem to znova. Naučte sa s motorom 1.6 EcoBoost jazdiť a jeho nízka spotreba vás príjemne prekvapí. K životu totiž nepotrebuje nijak vysoké otáčky (bez vibrácií zvláda jazdu pri 1200 ot./min.) a v mnohých prípadoch si môžete dovoliť radiť na vyšší stupeň dokonca skôr, než pri naftových motoroch. Pri pokojnej jazde si sám už pri 2000 otáčkach pýta vyšší prevodový stupeň.
O konečnej spotrebe rozhoduje moment bezprostredne po preradení na vyšší prevodový stupeň. Práve v tej chvíli má človek za normálnych okolností tendenciu poriadne zatlačiť na plyn, aby dostal otáčky čo najskôr opäť na pôvodnú úroveň. A to je chyba, EcoBoost sa totiž aj napriek dlhým prevodom „vyhrabe“ zo spodných otáčok s neuveriteľnou ľahkosťou. Tým, že naň pritom zbytočne tlačíte, nenápadne zvyšujete spotrebu. Riadiaca jednotka pri každom výraznejšom stlačení plynu vyhodnotí situáciu ako naliehavú potrebu zrýchliť a malému turbodúchadlu vyšle signál „plnou parou vpred“. Kým si to uvedomíte a zasa podvedome mierne uberiete, valcami pretečie niekoľko zbytočných kvapiek benzínu.
Čím viac radíte, tým viac spotreba stúpa. V meste som normálnym tempom jazdil za 8,5 litra, stačilo však zájsť do hlbšieho centra a bez zmeny jazdného štýlu priemerná spotreba vyletela na 9,2 l/100 km. Každý rozbeh ťažkého Mondea s prepĺňaným motorom si skrátka vyberie svoju daň. Vyšší podiel jazdy po mestskom diaľničnom obchvate spotrebu následne znížil hlboko pod osemlitrovú hranicu (priemerne 7,5 l/100 km).
Ustálená jazda je to, čo na spotrebu platí najviac. Cesta rýchlosťou 90 km/h znamenala 5,9 l/100 km, to by som však za dôležité nepovažoval. Takto nikto nejazdí, stačí aby sa vám do cesty priplietlo pár pomalších kamiónov a ich dynamické predbiehanie sa hneď odrazí na zvýšenom apetíte motora.
Omnoho zaujímavejšie bolo sledovanie spotreby na 150 km dlhom úseku s polovičným podielom diaľnice a zvyškom ciest prvej a druhej triedy. Pri dodržiavaní rýchlostných limitov mi palubný počítač na konci cesty ukázal rovných sedem litrov. Potom som rovnaký úsek absolvoval ešte raz, s tým rozdielom, že na diaľnici som zrýchlil na 150 km/h (táto rýchlosť viac zodpovedá reálnemu využívaniu Mondea ako manažérskeho auta). O 20 km/h vyššia rýchlosť na diaľničnom úseku dlhom asi 70 km/h konečnú spotrebu zodvihla len o pol litra, čo je naozaj málo. Výborne to dokumentuje technickú vyspelosť motora a dobrú aerodynamiku päťdverového Mondea. Focus je na zvyšujúcu sa rýchlosť citlivejší, čo vzhľadom na jeho horšiu aerodynamiku zasa až tak neprekvapí.
Zvláda ťažké prevody
Z hľadiska spotreby sú ťažké prevody benzínového Mondea prínosom, pružný motor si s nimi našťastie dokáže poradiť a ani v tiahlych stúpaniach nepôsobí ako astmatik. V meste dokážete jazdiť rýchlosťou 50 km/h pri zaradenej štvorke a 1600 otáčkach, zatiaľ čo rýchlosť 90 km/h za mestom znamená na šiesty prevodový stupeň rovných 2000 ot./min.
Rovnako ticho si motor Mondea pradie aj na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h točí len 2800–2900 otáčok. Ak v tej chvíli potrebujete poriadne zrýchliť, podradením zo šestky na štvrtý prevodový stupeň otáčky zvýšite na hranicu 4100, pričom do prvého zásahu obmedzovača máte ešte času a času. To je niečo, čo s naftovým motorom nikdy nezažijete.
Aj kilogramy navyše sa dajú využiť
Na záver jedna rada – prázdne Mondeo má takmer 1,5 t, ak ho naložíte, nie je veľkým problémom dostať ho na dve tony. To je už hmotnosť, ktorú dokážete na dlhých cestách využívať vo svoj prospech. Brzdite čo najmenej, nechávajte ho dole kopcom sa rozbehnúť a v kopcoch ho nenúťte zrýchľovať, aj keď to pre motor 1.6 EcoBoost nie je problém. Ak to dodržíte, dokáže na dlhšej ceste spotrebu bez veľkej námahy zraziť na 6,5 l/100 km.
Nechcem tu rozhodovať, či sa oplatí viac benzínová alebo naftová verzia. Je to otázka priorít, jazdných návykov a spôsobu, akým chcete auto používať. Presná analýza celkových nákladov sa v podstate nedá urobiť, vstupuje do nej totiž veľa neznámych premenných. Veľa toho zatiaľ nevieme ani o spoľahlivosti motora 1.6 EcoBoost. Každopádne sme svedkami toho, ako sa benzínový prepĺňaný motor svojimi schopnosťami priblížil naftovému. Nielen v oblasti pružnosti a jazdnej dynamiky, ale pri rozumnom jazdnom štýle aj spotrebou.
V niektorých aspektoch EcoBoost dokonca turbodiesel TDCi s prehľadom poráža. Lepšie odoláva studeným štartom, skôr sa zohreje na prevádzkovú teplotu, zvláda jazdu v nižších otáčkach, má širšie využiteľné pásmo otáčok a je neuveriteľne tichý. Odhliadnuc od všetkých spomínaných výhod, vrátane nižšej nadobúdacej ceny benzínovej verzie, tu však jeden rozdiel stále ostáva – ak nemáte cit pre úspornú jazdu, s naftovou verziou 2.0 TDCi budete v reálnej premávke o liter až dva úspornejší.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
pružný motor | spotreba v meste |
jazdné vlastnosti | |
vnútorný priestor |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X |
Objem motora (cm3): | 1596 |
Výkon (kW/ot.): | 118/5700 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 240/1600–4000 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4784/1886/1500 |
Rázvor náprav (mm): | 2850 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 528–1448/70 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,3 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,4 |
Cena: | 21 990 € |
Autozor: Ford Mondeo – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |