Ak hľadáte sedemmiestny rodinný van s pohonom všetkých kolies, veľa možností dnes veru nemáte. Motoristická verejnosť bažiaca po pohone všetkých kolies húfne naskakuje do SUV a vany ostávajú akosi mimo záujmu. O to vzácnejšie je, keď sa niektorá z automobiliek odhodlá svoje rodinné auto vybaviť pohonom 4×4 a za rozumnú cenu ho pustí na trh. Jedným z takýchto odvážlivcov je aj Seat. Skúšali sme, ako jazdí jeho Alhambra 2.0 TDI 4WD.
Dobre maskovaná trakcia
Alhambra 4WD využíva na pripájanie pohonu zadných kolies proaktívnu medzinápravovú spojku Haldex IV. Tá z nej síce ešte stálu „štvorkolku“ nerobí, ale tým, že jej spojky aktivuje tlak elektrického čerpadla nezávislého od rozdielu otáčok medzi prednými a zadnými kolesami, dokáže zadný pohon pripájať preventívne, teda aj počas dobrých adhéznych podmienok. A v takom prípade by sme s privretými očami už mohli tak trochu hovoriť o stálom pohone všetkých kolies. Riadiaca jednotka nepozorovane pripája pohon zadných kolies takmer pri každej akcelerácii, naopak pri jazde v zákrute, kedy by mohlo pretočenie zadných kolies pekne skomplikovať situáciu stabilizačnému systému, sa pohon úplne odpojí. Skrátka, riadiaca jednotka spojky Haldex je dosť inteligentná na to, aby vedela, kedy pohon pripojiť a v akej miere. Dôležité je, že posádka to nespozoruje a v mnohých prípadoch ani netuší, že o príkladnú stabilitu a trakciu sa postarala práve hnaná zadná náprava.
Test sme po väčšinu prípadov absolvovali na suchých cestách, ktoré boli miestami pokryté štrkom. Tváriť sa, že sme pritom pocítili výhody pohonu zadných kolies, by bolo hlúpe a neúprimné, každopádne sme ani raz počas týždňa nemali problémy s trakciou. Dokonca ani pri prudkých akceleráciách na výjazdoch zo zákrut pokrytých blatom a zvyškami topiaceho sa snehu.
Hlavným prínosom Alhambry s pohonom všetkých kolies však nie je viac obratnosti pri športovej jazde, ale dostatok trakcie pri bežnom jazdení. Veľké vany sú totiž známe tým, že čím viac ich naložíte, tým viac sťažujete prácu predným hnaným kolesám. Ich pneumatiky musia prenášať viac pozdĺžnych síl a ostáva im menej možností na priečnu stabilitu. Pod plynom sa tak stávajú výrazne nedotáčavými, čo sa na klzkých vozovkách ešte zvýrazní. Verzia 4WD tento problém nepozná a jej jazdný prejav je takmer rovnaký, či je prázdna, alebo naložená až po strechu. Chceli by sme však upozorniť na jedno, viac trakcie znamená väčšiu záťaž pre spojkovú lamelu. Pri rozjazdoch do kopcov je dôležité vedieť pracovať so spojkovým pedálom. Kým verzia s predným pohonom si pri necitlivom pustení spojky do záberu „uľaví“ preklzom predných kolies, pri pohone všetkých kolies si všetko „odnesie“ spomínaná spojka.
Reálne za šesť-sedem litrov
Zaujímalo nás, ako sa pohon všetkých kolies odrazí na spotrebe auta. Medzinápravová spojka, iná prevodovka a hnacie hriadele pridali podľa údajov Seatu na hmotnosti nemalých 123 kg (pri sedemmiestnej verzii). Prejavilo sa to o 3 km/h nižšou max. rýchlosťou a predĺžením času zrýchlenia z 0 na 100 km/h o 0,5 s. Kombinovanú spotrebu zodvihol pohon 4WD o 0,6 l/100 km. Na druhej strane môžete za verziu s pohonom všetkých kolies zapriahnuť o 200 kg ťažší brzdený príves (2400 kg), čo môže byť v niektorých momentoch rozhodujúce.
Prázdne auto má pohotovostnú hmotnosť 1945 kg, čo prakticky znamená, že motor 2.0 TDI (103 kW/140 k) neustále so sebou ťahá viac ako 2 t. Každý rozjazd z križovatky alebo predbiehací manéver s prudkou akceleráciou sa tak výrazne podpisuje na zvyšovaní priemernej spotreby. Naopak, plynulá jazda a rozumné využívanie jeho kinetickej energie dokážu spotrebu udržiavať na príjemne nízkych hodnotách. K tomu prispievajú aj dobrá aerodynamika vysokej karosérie a dlhozdvihová charakteristika motora orientovaná na výrazný ťah v nízkych otáčkach.
Na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice si Alhambra zaťažená dvomi ľuďmi vypýtala len 6,5 l/100 km, na diaľnici sme však max. rýchlosť obmedzili na 120 km/h. Potom sme pokračovali cez Brezno až do Revúcej (cca 110 km) po cestách I. triedy (vrátane horského priechodu) a celková spotreba (na trase dlhej 320 km) klesla na 6,1 l/100 km. Späť sme diaľnicu absolvovali rýchlosťou 150 km/h (podľa rýchlomera), čím sme v cieli získali približne 30 min času, no zaplatili za to spotrebou 7,4 l/100 km. Tu je dobre vidieť, že spotreba rastie najmä na diaľnici. Práve tu sa totiž najviac prejavuje odpor vzduchu, cez ktorý musí motor pretláčať vysokú karosériu Alhambry s veľkou čelnou plochou.
Za mestom dokážete pri dodržiavaní povolených rýchlostných limitov jazdiť za 5,4–5,5 l/100 km, k čomu nemalou mierou prispieva aj dobre odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka. Verzia 4WD používa prevodovku MQ 500–6A s inými prevodovými pomermi aj stálym prevodom ako má „skriňa“ MQ 350–6F vo verzii s pohonom predných kolies.
Pri rýchlosti 90 km/h na šiesty prevodový stupeň točí Alhambra 4WD len 1700 otáčok, ak zrýchlite na 130 km/h, otáčkomer ukáže približne 2400 ot./min. Motoru nízke otáčky nevadia, obdivuhodne si dokáže poradiť s odpormi celého hnacieho ústrojenstva a všetky hnacie hriadele plynulo roztáča už od voľnobežných otáčok. Pri rýchlosti 70 km/h točí na päťku len 1400 otáčok a asistent už vodiča vyzýva na zaradenie šestky. Na reálne preradenie je z pohľadu technika ešte síce priskoro (minimálne pre dvojhmotový zotrvačník), ale svedčí to o nadpriemernej pružnosti motora.
Fantázii sa medze nekladú
Kto si rád priplatí za komfort, môže považovať základnú cenu Alhambry iba za odrazový mostík. Seat totiž dáva v oblasti príplatkovej výbavy dostatočný priestor na realizáciu aj pre najnáročnejších zákazníkov. Chcete 7 sedadiel? Za 735 € budú vaše. K tomu by sa hodila 3-zónová automatická klimatizácia za 888 € a ak to nestačí, môžete ju skombinovať s programovateľným nezávislým kúrením pre všetky tri rady sedadiel. V tom prípade si však pripravte 2790 €.
Seat vám dopraje aj kožou čalúnené sedadlá, pričom tie predné sa budú elektricky nastavovať v dvanástich smeroch, budú vyhrievané a vodičove dostane pamäť nastavení (+ 2158 €) a takto by sa dalo pokračovať ďalej. V mnohých prípadoch však bude rozumnejšie zvoliť niektorý z akčných balíkov, v ktorých vás jednotlivé výbavové prvky budú stáť predsa len o niečo menej.
Rozumné riešenie
Seat si poradil s aplikáciou pohonu všetkých kolies do Alhambry na výbornú. Jeho komponenty nijakým spôsobom nezasahujú do kabíny, nezmenšujú ani kufor a čo je dôležité, pohon všetkých kolies nijak zásadným spôsobom nezvyšuje výslednú spotrebu. Spojka Haldex si pritom robí svoju robotu efektívne a tak nenápadne, ako to len ide. Pri občasných výletoch mimo asfaltu si len musíte pamätať, že so sebou nevozíte žiadnu rezervnú pneumatiku (v Alhambre na ňu nie je miesto). Spoľahnúť sa musíte na špeciálne pneumatiky s technológiou Conti-Seal, ktoré by mali podľa automobilky vydržať aj väčšie mechanické namáhanie a v prípade poškodenia v sebe udržia potrebný tlak.
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Seat Alhambra 2.0 TDI 4WD Style |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1968 |
Výkon (kW/ot.): | 103/4200 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/1750–2500 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4854/1904/1720 |
Rázvor náprav (mm): | 2919 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 267–2297/70 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 191 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,4 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,2 |
Cena: | 31 396 € |
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky): | |
ABS, ASR, ESP, EBA, 7 airbagov, 16-palcové zliatinové disky kolies IZAROS, pneumatiky s technológiou Conti-Seal (bez rezervného kolesa), rádio Seat Sound System 2.0 (8 reproduktorov, CD, MP3, Aux-in, USB), výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca, predná lakťová opierka s úložným priestorom, uzatvárateľné odkladacie schránky v podlahe druhého radu sedadiel, tempomat, dažďový a svetelný senzor, centrálne zamykanie, elektricky ovládané predné aj zadné okná. | |
Autozor: Seat Alhambra – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |