Jeho silnými stránkami nie je len originálny dizajn, ale najmä sedem sériových sedadiel, ktoré ponúka konkurencia len za príplatok. A pritom vie svojich súperov podliezť aj cenou. My sme si Orlando vyskúšali v jednej z najvyšších úrovní 2.0 VCDi LT Plus.
Orlando si určite nepomýlite. Patrí síce do kategórie MPV nižšej strednej triedy, no má nenapodobiteľný štýl. Robustný van geometrických tvarov mohutnou prednou maskou a výraznými oblúkmi blatníkov akoby inklinoval k módnym crossoverom. Je to však len hra emócií. Svetlá výška podvozku 12 cm a pohon predných kolies hovoria jasnou rečou. Do terénu sa s ním jednoducho nevyberiete. V triede však rozhodne vytŕča. Dĺžkou 4650 mm, ale aj šírkou prerastá väčšinu priamych súperov od VW Touranu a Fordu Grand C-Maxu cez Renault Grand Scénic až po Peugeot 5008. Veľkorysý formát mu naozaj svedčí. Na ceste pôsobí sebavedome a svojím americkým štýlom vás rozhodne neuvrhne do konformity. Jednoduchosť jeho línií a vydarené proporcie mu navyše zabezpečujú potrebnú nadčasovosť.
Sedem sedadiel v sérii
Veľké rozmery sľubujú veľa miesta v interiéri. A tu Orlando rozhodne nesklame. Zistíte to najmä na zadných sedadlách. Kým väčšina minivanov bojuje s tretím radom ako s nutným zlom, Orlando sa za ne hanbiť nemusí. Aj preto sú asi prirodzenou súčasťou sériovej výbavy. V Orlande si tak viete predstaviť jazdu na dlhšiu trasu nielen na predných a stredných sedadlách, ale pri troche skromnosti aj úplne vzadu.
Variabilitou Orlando síce nijako neohuruje, ale jeho jednoduchý koncept usporiadania interiéru prináša viac výhod ako nedostatkov. Druhý rad sedadiel tvorí totiž klasická „lavica“ rozdelená v pomere 2:3, podobne ako v bežných autách. Tri samostatné sedadlá sa teda nekonajú. A to je pre cestujúcich dobrá správa. K dispozícií majú totiž normálne dimenzované sedadlá aj operadlá a vďaka enormnej šírke aj miesto pre troch pasažierov. Komfort zvyšuje polohovateľné operadlo.
Chevrolet nepristúpil v druhom rade ani na klasický trik s posúvaním. A pravdu povediac, ani ho nepotrebuje. Sedadlá sú ukotvené pevne, no po sklopení sa vďaka plynovej vzpere následne vyklopia vpred. Tak sa vytvorí perfektný prístup k tretiemu radu sedadiel. Omnoho lepší ako pri väčšine „prešpekulovaných“ konkurentov. Rovnako jednoduché je aj vyklápanie tretieho radu jediným pohybom.
A je tu ešte jedno veľké plus. Keďže sa pri sklápaní operadiel druhého radu posúvajú nižšie aj sedadlá, Orlando je schopné vytvoriť úplne vodorovnú podlahu kufra. Ten má podľa usporiadania objem 90, 454 alebo 1 490 litrov. Jediné, čo vás „vytočí“, je , že ak používate sedem sedadiel, nemáte kde odložiť kazetu s roletkou kufra. Miesto má len pod nohami, kde zavadzia.
Americký imidž
Za volantom si pripadáte tak trochu ako v SUV-éčku. Tento pocit vytvára vyšší posed a perfektný výhľad na mohutnú prednú kapotu. Ergonómia je v poriadku, azda s výnimkou radiacej páky, ktorá by mohla byť posunutá trochu dopredu, a úzkej lakťovej opierky vodiča, ktorá viac zavadzia, ako slúži komfortu. K chybičkám musíme pripočítať aj slabo osvietené a zle čitateľné stupnice prístrojového panela či nízko umiestnený panel klimatizácie a malé ovládače hlasitosti a menu audiosústavy. Prekvapí, že okno vodiča má funkciu auto pri sťahovaní, ale pri zatváraní už musíte držať ovládač, až pokým sa okno nezavrie.
Dizajn je trochu americký. Zvykať si musíte najmä na takzvanú „vodopádovú“ stredovú konzolu, ktorá sa zvažuje od hornej časti palubnej dosky až k stredovému tunelu, čo pôsobí trochu nudne. Jej najväčšou „vychytávkou“ a vôbec asi najinvenčnejším nápadom Orlanda je výklopný panel audiosústavy, pod ktorým je akási „tajná“ schránka. Sem môžete umiestiť externé pamäťové zariadenia, keďže sa tu nachádza USB-port aj vstup AUX. Chybičkou je skutočnosť, že ak chcete ovládať MP3 alebo iPod manuálne, kábel vytŕčajúci zo schránky zabraňuje jej zavretiu. Chýbajúci kanálik v plaste, cez ktorý by mohol prechádzať, ničí čaro celého nápadu. Odkladacie priestory sú dimenzované veľmi dobre, tak vo dverách, ako aj v stredovom tuneli či pred spolujazdcom.
Hoci má Orlando americko-kórejský pôvod, prekvapí aj kvalitou spracovania. Vládnu tu solídne plasty a vo verzii LT Plus aj obklady z klavírnej černe.
Na vybavenie si tiež sťažovať nebudete. Je tu šesť airbagov, automatická klimatizácia, slušné audio, zadné parkovacie senzory či elektrický balík na okná a zrkadlá. Príplatkové vybavenie však prakticky neexistuje. Vzdať sa teda musíte chúťok na xenónové svetlá, dvojzónovú klímu či vyhrievané spätné zrkadlá. Investovať môžete len do strešného okna a metalízy.
Motor na dlhé trate
Dieselový štvorvalec 2.0 VCDi s výkonom 120 kW a mohutným krútiacim momentom 360 Nm, je najsilnejšou motorizáciou Orlanda. Klobúk dole pred jeho pružnosťou. Ani stopa po turbodiere. Ťahá bez protestov už od 1200 otáčok za minútu a ani v takýchto extrémoch netrpí náchylnosťou na klepanie. Navyše má prekvapujúco kultivovaný chod bez hluku a vibrácií. Orlandu ponúka vyslovene dynamické jazdné parametre a vodičovi zas možnosť sústavne využívať vyššie prevodové stupne 6-stupňovej prevodovky. Tá je, mimochodom, veľmi presná, aj keď odporom radenia trochu pripomína autá stavané do terénu.
Zázračnú spotrebu však nečakajte. Vyšší apetít má v meste na svedomí pohotovostná hmotnosť až 1 730 kg a na diaľnici zas priemerná aerodynamika. Nepomáha sni vyslovene ekonomické sprevodovanie, veď na šestke odčítate z otáčkomeru pri rýchlosti 100 km/h len 1500 otáčok. Kombinovaná spotreba šiestich litrov, udávaná výrobcom, je len fikcia. V meste radšej rátajte s deviatimi litrami, ak nie viac, a priemerne približne so siedmimi až ôsmimi.
Jazdí ako kombi
Orlando využíva overený podvozok Chevroletu Cruze, odvodený od Opela Astra. A to je naozaj dobrý základ. Naladený je vyslovene európsky, teda tuhšie, no dokáže prekvapujúco dobre tlmiť nerovnosti. Tajomstvo sa skrýva v hydraulických lôžkach uchytenia prednej nápravy a celkovo veľmi slušnej izolácii. Tá chráni posádku aj od zvukových prejavov pri prejazde nerovností.
V zákrutách sa Orlando nakláňa len minimálne, skôr máte pocit, akoby ste šoférovali klasické kombi. Radosť robí aj riadenie s priamejším prevodom (tri a trištvrte otáčky medzi krajnými polohami), takže jeho reakcie sú veľmi pohotové. Navyše je s rázvorom 2,7 metra obratnejšie, ako by ste predpokladali, a pri parkovaní nevyžaduje viac zručnosti než bežné hatchbacky nižšej strednej triedy. Zvyknúť si musíte len na horší výhľad dozadu. Ani brzdy nemajú problém s pohotovostnou hmotnosťou nad 1,7 tony.
Orlando má teda šancu na úspech. Nielen vďaka výborným úžitkovým vlastnostiam a originálnemu imidžu, ale najmä vďaka cene. Tá bude pre konkurenciu naozaj tvrdým orieškom. Orlando je totiž najlacnejším 7-miestnym MPV na trhu.
Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
cena | spotreba v meste |
akustický komfort | ovládanie rádia |
7 miest | nedemontovateľný tretí rad sedadiel |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Chevrolet Orlando 2.0 VCDi LT Plus |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1998 |
Výkon (kW/ot.): | 120/3800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 360/2000 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4650/1835/1635 |
Rázvor náprav (mm): | 2760 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 90–1490/65 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,0 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,0 |
Cena: | 19 950 € |
Sériové vybavenie LT Plus (vybrané prvky): | |
VSC (ESP), 6× airbag, predné hmlové svetlá, zadný parkovací senzor, predné výškovo nastaviteľné sedadlá, dvojosová regulácia volantu, multifunkčný volant, 7 sedadiel, palubný počítač, jednozónová klimatizácia, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrický balík na okná a zrkadlá, kožený volant a radiaca páka, audio s CD + 6 repro, USB-port, 16-palcové hliníkové disky. | |
Autozor: Chevrolet Orlando – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |