Jazdili sme s čínskym Qorosom 3. Alebo, zbavte sa predsudkov

Stačia dve miliardy eur a dostatok nadšenia, aby ste z ničoho postavili auto schopné dobehnúť renomovaných konkurentov? Zdá sa, že veľa už nechýba. Chce to však ešte čas.

15.06.2014 07:00
debata (6)
Qoros 3 vo vás nevyvolá dizajnom veľa emócii.... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Qoros 3 vo vás nevyvolá dizajnom veľa emócii. Každopádne na ňom nenájdete nič, čo by vám prekážalo. Jeho tvary sú takpovediac univerzálne.

Čína je jednou z najväčších automobilových fabrík planéty. Jej produkty sú však pre európskych zákazníkov v podstate veľkou neznámou. Azda s výnimkou vozidiel Great Wall, ktoré sa vyrábajú v Bulharsku, či na niekoľko málo neúspešných pokusov o import značiek Landwind a BYD. To všetko má zmeniť Qoros. Čínsko-izraelská korporácia investovala astronomické dve miliardy eur, aby obsadila nielen domáci, ale aj európsky trh. A použila na to európske zbrane.

Prvým čínskym vyslancom je už pekných pár mesiacov medializovaný Qoros 3. Predaj sedanu nižšej strednej triedy sa naplno rozbehol začiatkom tohto roka v Číne a v Európe ho Qoros „testuje“ zhodou okolností práve na Slovensku. Jednoducho, Slovensko je európsky pilotný projekt Qorosu. Prvý showroom otvorila automobilka už v septembri v Bratislave a svoju pýchu predstavila ešte ten istý mesiac formou statickej prezentácie. Nik si však zatiaľ nemohol sadnúť za volant tohto „zázraku“.

Čas prišiel až teraz. Qoros 3 sme osedlali síce len na krátko, no aj prvý, približne 150-kilometrový okruh v Rakúsku stačil na to, aby bolo jasné, že z Qorosu sa môže stať v Európe o pár rôčkov rešpektovaný hráč. Ako sa zdá, tradícia dnes veľa neznamená. Najťažšie preň asi bude zrúcať predsudky. Nebude to ľahké, ale samotné auto na to rozhodne má. Najlepšie výsledky v crastestoch Euro NCAP za minulý rok, kde Qoros 3 rozprášil aj také esá ako Lexus IS, Infiniti Q50 či Mercedes-Benz CLA, to len potvrdzujú.

Dĺžkou a šírkou  prekonáva Qoros 3 absolútnu... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Dĺžkou a šírkou prekonáva Qoros 3 absolútnu väčšinu konkurentov segmentu C. Stojí teda na hranici nižšej strednej a strednej triedy.

Dizajn bez výstrelkov

Prvú jazdu sme absolvovali s verziou Qoros 3 1,6T Elegance s dvojspojkovou prevodovkou DCT. Vlastne nič iné si v súčasnosti dopriať ani nemôžete. V čínskom závode sa totiž rozbehla výroba práve najdrahšej špecifikácie. Benzínové turbo s automatom, karoséria sedanu a luxusný interiér s koženým čalúnením teda príliš nezodpovedajú preferenciám európskych zákazníkov v segmente C. Jednoducho, nie je to referenčná verzia. Na druhej strane najlepšie demonštruje potenciál značky.

Každopádne je Qoros 3 plnohodnotným konkurentom Volkswagenu Jetta, Škody Octavie či trojpriestorovým verziám Fordu Focus a Oplu Astra. Väčšinu z nich však prerastá rázvorom náprav s hodnotou až 2 690 mm. Už z neho cítiť, že konštruktéri, mimochodom, nakúpení z renomovaných automobiliek, mysleli globálne. A taký je aj dizajn z pera Gerta Hildebranta, tvorcu novodobého Mini. Prísne horizontálne línie príliš emócií síce nevyvolajú, ale na druhej strane nikoho neurazia. Qoros 3 pôsobí veľmi solídne a robustne. Času bude odolávať určite lepšie, než ak by sa snažil Qoros získať priazeň dizajnérskymi výstrelkami.

Kým vzadu sa Qoros 3 pýši modernými svetlami so... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Kým vzadu sa Qoros 3 pýši modernými svetlami so svietivými trubicami DLR, vpredu si musí vystačiť s klasickými žiarovkami. Xenóny nie sú k dispozícii.

Nadčasovosť tohto auta je postavená aj na solídnych proporciách. Patrí nielen k najdlhším (4 615 mm). Šírkou 1 839 mm sa dokonca stavia na vrchol nižšej strednej triedy. Zvlášť pyšná je automobilka na rozchod kolies s hodnotou 1 597 mm vpredu a 1 585 mm vzadu, ktorou môžu Qorosu konkurovať len niektoré modely strednej triedy, prémiové BMW 3 nevynímajúc. Tomuto formátu rozhodne svedčia štandardné 17-palcové disky kolies. Jednoducho, Qoros 3 stojí už dnes na hranici nižšej strednej a strednej triedy.

Modernosť sa snaží demonštrovať aj drahými delenými zadnými trubicovými svetlami (DLR). Paradoxne, vpredu si musí vystačiť s klasickými žiarovkami. Xenóny nie sú vôbec k dispozícii. Zato denné svetlá využívajú módne LED diódy. Vzadu nájdete dve koncovky výfuku. Zaujímavé sú aj niektoré detaily. Napríklad horizontálny spoj medzi predným blatníkom a A-stĺpikom, ktorý si možno bežne nevšimnete, ale z pohľadu technológie výroby patrí k náročnejším a drahším riešeniam. Používajú ho opäť len niektoré prémiové značky. Cieľom je dosiahnuť uhladený dizajn bez rušivých vplyvov. A to sa Qorosu podarilo.

Veľké spätné zrkadlá si zaslúžia pochvalu. Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Veľké spätné zrkadlá si zaslúžia pochvalu.

Veľkorysý v priestore

Presuňme sa dovnútra. Solídnosť konštrukcie tohto auta si uvedomíte už pri zatváraní robustných dverí a tlmeného zvuku, ktorý vydajú po zabuchnutí. To sa vždy nevidí ani pri európskej produkcii. Neomráči vás ani pach lacných plastov. A to bolo na ručičke teplomera extrémnych 36 stupňov Celzia. Ďalším príjemným prekvapením je priestor. Svoje zohráva práve šírka. Rezerva vo výške ramien zodpovedá jednoznačne strednej triede. A podobné je to s miestom na kolená pre zadných cestujúcich, kde Qoros 3 doslova deklasuje konkurentov.

Jediným limitom je minimálna rezerva nad hlavou vzadu. Ak však nemáte nad 180 cm, sťažovať sa nebudete. Predné sedadlá sú dimenzované naozaj veľkoryso. Chýba im však „empatia“ k vašej chrbtici. Ani nie tak tuhosťou, ako skôr profilom operadla, ktoré nekopíruje anatómiu tak, ako by sa patrilo. Veľmi slabá je aj bočná opora. Lepšiemu pocitu by prospelo aj nastavenie tuhosti bedrovej opierky a kolísková regulácia sklonu sedáka. Bohužiaľ, v Qorose 3 tieto prvky nenájdete. Kožené čalúnenie ani elektrické ovládanie tento hendikep nedoženie.

Dizajn interiéru je veľmi solídny. To platí aj... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Dizajn interiéru je veľmi solídny. To platí aj o prekvapivo kvalitných materiáloch. Na nepríjemný pach lacných plastov môžete pokojne zabudnúť.

S rozsahom výškovej a pozdĺžnej regulácie sedadiel sme boli nadmieru spokojní. Dokonca aj volant má dvojosovú reguláciu, takže nájsť si optimálnu polohu nie je o nič ťažšie ako v európskych autách. Len stĺpik riadenia vydáva počas pohybu čudesný zvuk. Oceňujeme tiež síce krátku, ale pozdĺžne nastaviteľnú a mäkko čalúnenú lakťovú opierku. Samotný veniec volantu má príjemný tvar. Nie je zbytočne robustný, ale ani príliš subtílny. To však neznamená, že tu nie sú ergonomické prehrešky.

Tak napríklad otváranie kufra tlačidlom pri spätnom zrkadle je absolútne nepraktické, zvlášť ak veko nemožno odistiť inak ako diaľkovým ovládačom. Zvyšovanie a znižovanie rýchlosti na tempomate horizontálnym kolískovým ovládačom (vpravo, vľavo) je tiež absolútne nelogické. Prirodzenejšie by bolo, ak by bol umiestnený vertikálne. Na druhej strane chválime výhľad. Predné stĺpiky nie sú zbytočne široké a to, čo stráca Qoros na nízkom profile zadného okna, dobieha veľkými spätnými zrkadlami a štandardne dodávanou cúvacou kamerou.

Priestorom na nohy vzadu Qoros 3 doslova... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Priestorom na nohy vzadu Qoros 3 doslova exceluje. Len nad hlavou veľká rezerva nezostáva. Za povšimnutie stoja aj prieduchy ventilácie pre zadnú časť kabíny.

Materiálmi takmer Európan

O dizajne interiéru platí to, čo o exteriéri. Ničím nenadchne, ale tiež nesklame. Opäť uprednostňuje jednoduché horizontálne línie. Plochá palubná doska ešte viac umocňuje šírku vozidla a s trochou nadsadenia pripomína dizajn BMW. Je fajn, že stredová konzola svojím tvarom neobmedzuje koleno vodiča. Najviac Qoros 3 prekvapí materiálmi. Mäkčené či štruktúrované plasty by mu mohlo závidieť aj množstvo európskych konkurentov. Platí to aj o solídnom čalúnení strechy. Čínsky pôvod prezrádza azda len lacno pôsobiacimi páčkami na stĺpiku riadenia a podobne biednym materiálom, ktorý použil Qoros na tlačidlá tempomatu či audiosústavy na ramenách volantu. „Presvitá“ na ňom aj obrys schránky airbagu.

Naopak, v niektorých detailoch išiel Qoros vysoko nad rámec štandardu. Panel dvojzónovej klimatizácie je spracovaný priam v prémiovom duchu. Nájdeme tu tiež veľkú pýchu Qorosu – 8-palcové dotykové rozhranie MMH, ktoré slúži potrebám navigácie, komunikácie, zábavy, ako aj prepojeniu na cloudové technológie umožňujúce zdieľať rôzne aplikácie a služby. Pri vývoji tohto systému spolupracoval Qoros s Microsoftom. Bohužiaľ, tieto služby ani navigácia v našich podmienkach zatiaľ nefungujú. Qoros ešte len hľadá európskeho partnera na prevádzku systému. Takže z veľkej pýchy je nakoniec tak trochu „trapas“.

Čierny prístrojový panel ukáže svoje stupnice... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Čierny prístrojový panel ukáže svoje stupnice až po naštartovaní. To je efektné. Nápaditejšia grafika by mu však určite prospela.
Rozhranie MMH s 8-palcovým dotykovým monitorom,... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Rozhranie MMH s 8-palcovým dotykovým monitorom, vyvinuté s Microsoftom, je veľkou pýchou Qorosu 3. Už dnes vie dokonca po slovensky. Bohužiaľ, jeho funkcie nemajú zatiaľ podporu. Na navigáciu a internetové služby si preto budeme musieť ešte počkať.

Nielenže nemáte navigáciu, ale neviete ani len to, akú rozhlasovú stanicu počúvate. RDS? Pre Qoros veľká neznáma. Zato MMH šokuje tým, že už dnes pozná slovenčinu! Bohužiaľ, táto schopnosť nemení nič na dizajne prístrojového panelu. Ten je síce inšpirovaný prémiovými autami, keďže stupnice sa objavia až po naštartovaní, ale použitý font je relatívne malý a nudný. Dobrá grafika pritom nič nestojí. Mrzí to o to viac, že funkčne mu niet čo vyčítať. Hádam okrem jedného detailu. Jediným farebným údajom displeja palubného počítača je dojazd, svieti však tak slabo, že ho v slnečnom počasí takmer nevidieť. Ostatné údaje, ako priemerná a okamžitá spotreba, či priemerná rýchlosť, sa zobrazujú súčasne. Takže v menu prevádzkových informácií netreba listovať. To je praktické.

Vybavenie Qorosu 3 Elegance je veľmi slušné. Napokon, ide o najdrahšiu verziu. Takže v cene máte automatickú prevodovku, dvojzónovú klimatizáciu, elektrické ovládanie všetkých okien a zrkadiel, elektricky ovládané sedadlá, rozhranie Qoros MMH, kožené čalúnenie, elektrochromatické spätné zrkadlo, dynamickú cúvaciu kameru, multifunkčný volant a audio systém s bluetooth a USB portom. Pochybovať o bezpečnostnej výbave po excelentnom výsledku v nárazových testoch Euro NCAP nemá zmysel. Na druhej strane Qoros zatiaľ ignoruje nové asistenčné systémy. Takže čosi ako radarový tempomat alebo monitorovanie únavy vodiča či slepého uhla v zrkadlách tu jednoducho nenájdete.

Kufor má 450 litrov. To nie je rekord, ale ani... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Kufor má 450 litrov. To nie je rekord, ale ani hanba. Navyše si so sebou vozíte rezervné koleso a po sklopení zadných operadiel máte k dispozícii takmer vodorovnú podlahu. Pánty veka sa decentne zasúvajú pod vnútorné obloženie.

Smädnejší než treba

Slabšou stránkou Qorosu 3 je jeho pohonná sústava. Už len tým, že preplňovaná benzínová jednašestka v kombinácii s automatom nie je pre tunajší trh nič extra lákavé. Samotnému motoru prednosti neupierame. Vďaka turbu dosahuje 4-valec 1,6 T, vyvinutý v spolupráci s rakúskou spoločnosťou AVL, výkon 155 kW a krútiaci moment 210 Nm. Je to taký „čínsky“ downsizing. Parametrami síce neexceluje, veď dnes sa dajú podobné hodnoty „vyžmýkať“ aj z menších objemov, no tým, že to Qoros neprehnal s výkonom ani krútiacim momentom, motor sa správa veľmi harmonicky a netrpí turbodierou.

Navyše je vzorovo tichý a kultivovaný. Na voľnobeh ho takmer nepočuť a pri vysokých otáčkach posiela do kabíny len prijateľnú dávku decibelov. So 6-stupňovým automatom je to horšie. Qoros sa síce pýši modernou dvojspojkovou koncepciou aj spoluprácou s nemeckou spoločnosťou Getrag, ale zákazník z toho veľa bonusov mať nebude. Suché spojky a ovládanie elektromotormi namiesto hydrauliky priniesli svoje špecifiká. Jednoducho, radením pripomína táto „skriňa“ skôr robotizované automaty než referenčnú prevodovku DSG od Volkswagenu. Má síce adaptívnu funkciu, ale napriek tomu jej chýba dostatok intuície.

Preplňovaný 4-valec 1,6T dáva Qorosu 3 slušnú... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Preplňovaný 4-valec 1,6T dáva Qorosu 3 slušnú dynamiku. Na stovku zrýchľuje pod desať sekúnd. Je tichý a kultivovaný, ale smädnejší, ako by sme si predstavovali.

Ak chcete dať povel na podradenie, nezaobíde sa to bez využitia funkcie kick-down, teda jasného zošliapnutia plynu až na podlahu. Potom však podradí viac ako treba a otáčky stúpnu nad hranicu 6 000 za minútu. O to viac chýbajú krídelká na volante pre manuálny výber stupňov alebo aspoň športový mód. Na dynamiku sa nesťažujeme. Zrýchlenie pod desať sekúnd úplne postačuje. Rozhodne tomu však nezodpovedá spotreba. Qoros 3 sme síce nešetrili, ale ani príliš netrápili. Testovací okruh navyše obsahoval veľké diaľničné úseky, „okresky“ aj obce, kde mohla nízka priemerná rýchlosť vyvážiť jeho apetít z krátkych serpentín.

Nestalo sa. Pod desať litrov sme sa jednoducho nedostali. Výrobcom udávaný priemer 6,3 litra považujeme tak trochu za fikciu. Robiť záver však ešte nechceme. Počkáme si na bližšie zoznámenie pri dlhodobejšom teste. Rozhodne však Qoros 3, aj napriek štart-stop systému, naznačil svoju slabosť, ktorá by mu mohla byť osudná. Aspoň do príchodu atmosférického motora a manuálnej prevodovky či dieselu, ktorý je sľúbený, no zatiaľ v nedohľadne.

Qoros 3 Elegance štartujete tlačidlom na... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Qoros 3 Elegance štartujete tlačidlom na stredovom tuneli. Vedľa neho sa nachádza deaktivácia štart-stop systému a tlačidlo vypínania stabilizácie.

Komfort ako v strednej triede

Podvozok Qorosu 3 konštrukčne nijako nevybočuje zo štandardu. Vpredu je zavesenie McPherson, vzadu náprava s torznou priečkou. Napriek tomu sa automobilke podaril priam husársky kúsok. So zaviazanými očami by sme typovali, že sedíme v aute strednej triedy. Aspoň z pohľadu odpruženia a izolácie náprav. Auto vás rozmaznáva plavným správaním, no priznajme, trochu mu pomohli kvalitné rakúske komunikácie a vysoký profil pneumatík 215/50 R17. Menšie priečne nerovnosti celkom neutají, keďže o vyslovene mäkkom odpružení hovoriť zas nemôžeme.

Čo je však jednoznačné, kvalita správania v zákrutách profituje z „nemecky“ tuhej karosérie a mimoriadne veľkého rozchodu náprav. Jednoducho, aj bez nezávislého zavesenia zadných kolies sa má Qoros 3 o čo oprieť. A prekvapí nielen solídnou stabilitou, ale tiež malými náklonmi. Pohodu za volantom spríjemňuje presné riadenie s menej než troma otáčkami volantu potrebnými na vychýlenie kolies. Ak však túžite po väčšej spätnej väzbe, vysoký účinok posilňovača riadenia vám asi vyhovovať celkom nebude. Zato dobre ladí s celkovo komfortným zameraním auta. K tomu musíme pripočítať akustický komfort v kabíne, kde sa môže Qoros 3 opäť rovnať s modelmi situovanými o triedu vyššie. Ticho neruší ani žiadne škrípanie či vŕzganie. A to dali extrémne horúčavy plastom naozaj zabrať.

Na komfortných jazdných vlastnostiach sa... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Na komfortných jazdných vlastnostiach sa podieľa aj relatívne vysoký profil pneumatík 215/50 R17.

Chce to ešte čas

Keď sme si sadli za volant Qorosu 3, vôbec sme netušili, čo môžeme od neho očakávať. Z veľkej neznámej sa nakoniec vykľulo veľké prekvapenie. Ak si uvedomíme, že toto auto vzniklo prakticky z ničoho, ide doslova o zázrak. Stačí pár kilometrov, aby ste sa zbavili mnohých predsudkov a nedôvery. Teraz sa skôr pýtame, čo bude o opäť alebo o desať rokov? Zdá sa, že európska elita si na Qoros bude musieť zvyknúť. Čím skôr, tým lepšie. Číňania sa totiž učia nebezpečne rýchlo, rýchlejšie ako Kórejci. Úspech na trhu samozrejme ešte zaručený nemá.

Technické údaje: Qoros 3
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 614/1 839/1 445
Rázvor náprav (mm) 2 689,4
Objem kufra/nádrže (l) 450/55
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 485
Motor 1,6 T
Zdvihový objem (ccm) 1 598
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 115/5 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 210/1 750 – 5 000
Prevodovka 6-DCT (dvojspojková)
Max. rýchlosť (km/h) 215
0 – 100 km/h (s) 9,7
Spotreba na 100 km (l) 6,3
Cena 20 960 €
Qoros 3
Qoros 3
+19Qoros 3

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Qoros #Qoros 3
Články podľa značiek