Novú Toyotu Aygo sme vám už predstavili v samostatnom článku, v Rotterdame sme však mali prvýkrát príležitosť absolvovať pár kilometrov za jej volantom. Pokrok je evidentný. Veď už bolo načase. Pôvodné Aygo sa v kolínskom závode vyrába spolu so svojimi francúzskymi súrodencami už celých deväť rokov a počas kariéry absolvovalo len jeden zásadnejší facelift. A hoci opäť využíva pôvodnú platformu a v podstate aj techniku, zmeny vidieť už pri prvom pohľade. Dizajnéri sa na Aygu doslova vybláznili.
Japonský chameleón
Stavili na omnoho expresívnejší výraz ako konkurenčný Citroën a Peugeot. Možno až príliš. Ale v kategórii malých mestských áut sa hravosť cení. Ukázali to aj reakcie okolia na testovacích jazdách. A ak si poviete, že Aygo s prednou maskou v tvare písmena X, ktoré sa tiahne až k predným stĺpikom, je takpovediac „preplácané“, Toyota má riešenie. Vymeniteľné panely karosérie, ako maska chladiča, dekorácie blatníkov, vložky nárazníkov či prahové lišty, umožňujú prakticky kedykoľvek zmeniť jeho farebnosť. A to doslova za pár minút.
Vyberať môžete decentné kombinácie sivej a striebornej, čiernej a bielej, ale aj omnoho výraznejšie kontrastné vyhotovenia čiernej a červenej či čiernej a oranžovej. Jednoducho individualizácia Ayga ide nad rámec štandardu a umožňuje vytvárať jedinečnú podobu bez toho, aby ste na ulici stretli Aygo s tým istým dizajnom. A ak vám bude vaše Aygo liezť po čase „na nervy“, nie je nič jednoduchšie, ako objednať nové dekorácie.
Sympatické je, že Aygo ostáva naďalej malým mestským trpaslíkom, ktorý odolal nárastu rozmerov. Tie sa menili len nepatrne. Rázvor náprav má identických 2 340 mm a do dĺžky (3 455 mm) pribudlo kozmetických 25 mm. Šírka 1 615 mm zostala na pôvodnej hodnote. Napriek tomu sa Toyote podarilo vyčarovať v interiéri viac miesta. Niežeby to bolo za jej volantom postrehnuteľné, ale čísla sú jednoducho čísla a tie hovoria o tom, že pre kolená pasažierov ponúka Aygo odteraz o deväť milimetrov viac.
Viac priestoru aj miesta v kufri
My sme mali k dispozícii 5-dverové vyhotovenie Ayga, ktoré uľahčuje prístup k zadným sedadlám druhým párom dverí siahajúcim až k vertikálnym svetlám. Aj tak tu však zázraky nečakajte. Na krátkych mestských trasách však Aygo bez problémov zvládne aj vzadu dvoch dospelých. Posed vpredu je veľmi podobný minulej generácii. Z dôvodu jemnej redukcie výšky karosérie (-5 mm) sú predné sedadlá umiestnené o centimeter nižšie. Ponúkajú primerané pohodlie aj rozsah nastavenia. Zato volant možno regulovať len výškovo. Vodič si všimne lepší výhľad vďaka užším predným stĺpikom.
Väčší pokrok urobilo Aygo v kufri, ktorý sa tak ako doteraz ukrýva pod jednodielnym bezrámovým zadným sklom siahajúcim až po nárazník. Tu pribudlo v porovnaní s minulou generáciou 29 užitočných litrov. Batožinový priestor narástol zo 139 na 168 litrov. Toyota však jedným dychom dodáva, že na to použila malý trik – zvýšenie krycej dosky o deväť centimetrov. Viac preto oceníte, že šírka nakladacieho otvoru je teraz väčšia o celých sedem centimetrov.
Dizajn interiéru nijako zvlášť neohúri. Z použitých plastov a tvaru ovládačov jednoducho vyžaruje japonský duch a snaha o redukciu nákladov. To však Aygo opäť dobieha bohatou individualizáciou. Meniť môžete kryt stredovej konzoly, hlavicu radiacej páky a jej spodný lem, lemy ventilačných prieduchov či rovno panely na palubnej doske a výplniach dverí. Nájdete tu aj množstvo praktických odkladacích priestorov.
Kým malý prístrojový panel tvorí opäť jednoduchý kruhový rýchlomer so sústredným displejom, na stredovej konzole sa toho zmenilo omnoho viac. Najväčšou pýchou Ayga je totiž jeho rozhranie X-Touch so 7-palcovým dotykovým displejom. Konektivita s vaším mobilom (Mirrorlink) je tak zaručená, ale aj prístup k online službám či sociálnym sieťam Facebook alebo Twitter. Ovládanie je intuitívne aj rýchle. Displej navyše slúži zadnej parkovacej kamere, čo je pri aute s dĺžkou približne 3,5 metra naozaj unikát.
Zatiaľ len tri valce
Pod kapotou žiadne dramatické zmeny nenastali. Pôvodný trojvalec 1,0 VVT-i prešiel viacerými úpravami. V prvom rade vzrástol jeho kompresný pomer z 11:1 na 11,5:1. Upravené bolo aj variabilné časovanie ventilov. O zníženie strát sa zas postarala rozvodová reťaz s menším trením, nová povrchová úprava zdvíhadiel ventilov, ale aj dvojkomorová olejová vaňa. Vďaka zbernému výfukovému potrubiu integrovanému do hlavy valcov klesla aj jeho hmotnosť. Výsledkom úprav je mierny nárast výkonu z 50 na 51 kW a zvýšenie krútiaceho momentu z 93 na 95 Nm.
Samozrejme, cieľom bolo znížiť spotrebu a emisie. Zvláštne však je, že hoci je Aygo viac-menej projektom Toyoty, na rozdiel od Citroënu C1 a Peugeotu 106, ktoré ponúkajú aj silnejší 4-valec 1,2 (60 kW), si u tohto Japonca iný motor nevyberiete. Voliť však môžete 5-stupňový robotizovaný automat. Toto lacnejšie riešenie „automatickej prevodovky“ so sebou však prináša všetky nevýhody, ako dlhé časy radenia a stratu výkonu pri preraďovaní, no na miniatúrne mestské autíčko to stačí.
I tak by sme dali prednosť klasickej manuálnej 5-stupňovej prevodovke. S ňou je nové Aygo dostatočne svižné. Na stovku zrýchľuje za 14,2 sekundy. Pri vyšších rýchlostiach malému trojvalčeku pochopiteľne dochádza dych, ale v uliciach miest sa na akceleráciu sťažovať nebudete. Motor je tiež prirodzene tichý, takže na voľnobeh ho takmer nepočuť. Šetrenie na izolácii sa prejaví až pri vysokých otáčkach, lenže v tomto spektre ho budete využívať iba minimálne. Vďaka slušnej pružnosti si totiž vystačíte s rozmedzím od 2 000 do 4 000 otáčok za minútu.
Evidentné je aj zníženie vibrácií vďaka prepracovanému uloženiu motora. Trasúci sa rám otvorených dverí na voľnobehu, taký typický pre minulú generáciu, je minulosťou. A spotreba? Aygu stačilo na testovacom okruhu menej ako päť litrov paliva. Takže s drahým dieselom Toyota vôbec nepočíta. Zastúpiť ho má úsporná verzia Eco s dlhšími prevodmi a štart-stop systémom, ktorá sa k nám ale dovážať nebude. Nejasný je aj osud silnejšieho 4-valca. Ten by sa mal pod kapotou Ayga objaviť najskôr o rok, ale vzhľadom na zameranie tohto mestského krpca nie je absencia silnejšieho motora zásadným hendikepom.
Solídnejší podvozok
Aj podvozok zaznamenal len čiastkové úpravy. Rozchod kolies sa na oboch nápravách zväčšil o osem milimetrov a stabilite prospel hrubší predný stabilizátor, novo odladené tlmiče a pružiny a v neposlednom rade tuhšia karoséria. Aygo má tak vzhľadom na svoj výkon dostatočnú podvozkovú rezervu. V porovnaní s predchodcom sa správa stabilnejšie, ale aj komfortnejšie. V základe používa 14– a za príplatok 15-palcové disky kolies. Riadeniu napomáha elektrický posilňovač. Aj bez režimu City je ovládanie ľahké a komfortné. Malý polomer zatáčania a priam miniatúrne rozmery robia z parkovacích manévrov hračku. A to je pri mestskom aute to najdôležitejšie.
Aygo to nebude mať ľahké. Kým roku 2005 sa dali jeho konkurenti spočítať na prstoch jednej ruky, dnes musí rátať s neporovnateľne väčším spektrom súperov. Od Škody Citigo a VW Up! cez vlastných konkurentov z PSA až po nové Twingo, Fiat 500, Opel Adam či 4-dverový Smart ForFour. Na boj je pritom vyzbrojené len jediným motorom a nie príliš lákavou cenou. Toyota sa tak spolieha najmä na jeho nápadne hravý dizajn a modularitu výmenných dielcov karosérie.
Základné 3-dverové Aygo 1,0 VVT-i X u nás štartuje na cene 7 990 eur. Za najlacnejšiu 5-dverovú verziu priplatíte 400 eur. Aj tu teda platí, že malé rozmery nemusia automaticky znamenať nižšiu cenu. V tejto cenovej hladine sa totiž môžete rozhodnúť aj pre mnoho lowcostových modelov s neporovnateľne lepšími úžitkovými vlastnosťami – od Dacie Sandero a Logan cez Peugeot 301 až po Citroën C-Elyseé. Ide teda o priority. Aygo ostáva jednoznačne druhým autom v rodine.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 3 455 |
Šírka (mm) | 1 615 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor náprav (mm) | 2 340 |
Objem batožinového priestoru (l) | 168 |
Objem palivovej nádrže (l) | 35 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
**Verzia*** | 1,0 VVT-i | 1,0 VVT-i x-shift | 1,0 VVT-i Eco |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 998 | 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 51/6 000 | 51/6 000 | 51/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 95/4 300 | 95/4 300 | 95/4 300 |
Prevodovka | 5M | 5M-robotizovaná | 5M-dlhšie prevody |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 |
0 – 100 km/h (s) | 14,2 | 15,5 | 14,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,1 | 4,2 | 3,9 |