Malý Peugeot je na trhu od roku 2012. V ponuke automobilky nahradil typ 207. V porovnaní so svojim predchodcom stojí automobil na platforme, ktorá pomáha znižovať hmotnosť celého auta. V roku 2013 automobil dosiahol celosvetové predaje vo výške 334 439 kusov. Obľúbenosť auta je vo svete pomerne vysoká. Okrem slovenskej továrne 208 vyrábajú aj v Brazílii, Malajzii, Indonézii alebo vo Francúzsku.
Čo je malé, to je milé
Francúzom sa podarilo malému autu vštepiť zaujímavý dizajn. V tomto prípade sa nekoná žiadna dizajnová strohosť a nuda. K malým autám sa predsa ani nehodí. Facelift fungujúci vzhľad príliš nezmenil. Po novom má 208 upravené svetlá a mriežku chladiča.
Po modernizácii sú v ponuke aj dve textúrované farby. Jednou z nich je na testovanom aute farba z názvom Ice Gray. Auto s týmto lakom nielen začalo pútať pozornosť okoloidúcich, zaujímavo odráža svetlo, ale je iné aj na dotyk. Karoséria vozidla bola vďaka nemu doslova drsná. Výhodou je, že táto farba dobre skrýva škrabance. Niežeby sme to videli na vlastné oči.
Dizajnovú sviežosť automobilu dodáva tvar svetiel, kapoty a zaoblený prechod kapoty k mriežke chladiča. Aj napriek tomu, že automobil pôsobí na pohľad malým dojmom, vo vnútri je väčší ako jeho predchodca.
Francúzske pohodlie
Testovaný automobil je v najvyššej výbave s názvom Allure. Vo vnútri bola v tomto prípade použitá zmes textúrovaného a lesklého plastu spolu s textíliou a kožou. Koža však bola len na volante a hlavici radiacej páky.
Peugeot v poslednej dobe experimentuje s malými volantmi. Aj tento mal naozaj nezvyklé rozmery. Je to však otázkou vkusu. Niektorí vodiči si to pochvaľujú, my nie. Okrem toho, prístrojový štít je umiestnený v nezvyklo vysokej polohe. Zladiť vodičovu výšku a polohu volantu tak, aby jeho veniec neprekrýval údaje o rýchlosti alebo otáčkach motora dá zabrať.
Sedadlá sú mäkké a dostatočne veľké. Možno bočné vedenie mohlo byť pevnejšie, veď zákruty v mestách sú ostré. Ovládanie vyhrievania sedadiel je umiestnené pomerne nešťastne na vonkajšom kraji sedadiel. Navyše aktivované vyhrievanie automobil nikde nesignalizuje. Ak teda spolujazdec pootočí kolieskom, zapne vyhrievanie a následne na to zabudne, môže sa stať, že bude zapnuté až dovtedy, kým si to niekto nevšimne a nevypne ho. Zadné sedadlá majú trochu kratší sedák, ako by bolo treba a sklon operadiel je pomerne kolmý. Priestor medzi prednými a zadnými sedadlami je priemerný.
Na druhej strane treba oceniť batožinový priestor, ktorý je dostatočne veľký a navyše prístupný. Peugeot 208 posádku netrápi vysokou nakladacou hranou. V štandarde batožinový priestor pojme 311 litrov, po sklopení sedadiel 1 152.
Tri valce stačia, v spotrebe nikto nevyhráva
Peugeot 208 v bežnej výbave si v súčasnosti nemôžete kúpiť s iným, ako trojvalcovým benzínový motorom. Neplatí to o verzii GTi. Novým v ponuke je 1,2 litrový trojvalec s turbom a označením PureTech. Inžinieri v Paríži z malého motora vytlačili 112 koní. Pri jazdení s touto pohonnou jednotkou nám často napádala myšlienka: „Kam to ešte ďalej môže zájsť? Koľko koní z tak malého motora je ešte možné dostať?“.
Maximálny výkon 112 koní ústi do krútiaceho momentu 205 Nm, ktorý je dostupný už od 1 500 otáčok. Vďaka hmotnosti len 1 225 kg 208 zrýchľuje s touto pohonnou jednotkou na 100 km/h za 10,7 sekundy a maximálne vyprodukuje rýchlosť 190 km/h.
Motor sa hodí do mesta. Peugeot je s ním schopný odísť z križovatky skutočne rýchlo. V meste si pri tom vypýta približne 7,5 l/100 km. Automobil sa nestratí ani mimo zastavanej plochy. Vozidlo nemá problémy ani s diaľničnými stúpaniami alebo horskými prechodmi. V porovnaní atmosférickým motorom nie je potrebné tak často podraďovať, čo bežným vodičom vyhovuje. Šprint dovrchu s ním však nevyhráte.
Na spotrebe však v porovnaní s atmosférickým motorom majiteľ auta nevyhrá. Papierové hodnoty sú už tradične pri trojvalcových motoroch nedosiahnuteľné. Priemerne je automobil schopný jazdiť približne za 5,8 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta sa spotreba dostáva k piatim litrom. Diaľnica si vypýta zhruba toľko ako mesto. Zažili sme už aj smädnejšie trojvalce.
Kladne hodnotíme aj 5 stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá na diaľnici vytáča motor na 2 900 otáčok. V porovnaní s minulosťou sa mierne odstránil aj gumový chod radenia jednotlivých stupňov.
Jazdíme s ľahkosťou
Konštruktéri Peugeotu udržali hmotnosť 208 na nízkej úrovni. Ako sme už uviedli, prevádzková hmotnosť predstavuje len 1 225 kg. Pre porovnanie predchodca daného typu, Peugeot 207, so 120 koňovým 1,6 litrovým štvorvalcom vážil 1 278 kg.
K pocitu ľahkosti určite pomáha aj pružný motor, ktorý auto dokáže rozhýbať veľmi dobre. Pružnému motoru zdatne sekunduje podvozok, ktorý je nastavený na zdolávanie mestských nástrah. Nie je príliš tvrdý a vhodne filtruje nerovnosti vozovky. Aj keď odhlučnenie najmä zadnej nápravy mohlo byť lepšie.
Nastavenie pruženia však nie je príliš mäkké. Aj keď prudké prejazdy zákrut sa prejavia náklonom karosérie a následne sa dostaví nedotáčavosť. Auto má pomerne krátky rázvor (2 538 mm). Jeho jazdné vlastnosti sú vo všeobecnosti dobre čitateľné a hodí sa aj pre začínajúcich vodičov, ktorí spoznajú limity auta.
Malý volant reprezentuje solídne riadenie. Účinok posilňovača je silný. Mnohokrát sme ho pochválili pri parkovaní. Polomer otáčania je 5,2 metra. Riadenie navyše dáva vodičovi minimálnu spätnú väzbu. Vďaka tomu je možné zistiť, čo sa deje pod prednými kolesami. Posilňovač má premenlivý účinok a teda vo vyšších rýchlostiach je jeho účinok slabší.
Testovaný Peugeot 208 bol vybavený aj systémom Active City Brake, ktorý má za úlohu zastaviť vozidlo v mestskej premávke, ak hrozí nebezpečenstvo nárazu a vodič nereaguje. Na zásah samotnej elektroniky však musia byť splnené dve podmienky. Automobil nesmie ísť vyššou rýchlosťou ako 30 km/h a vodič sa nesmie dotýkať plynového pedálu. Pri vyššej rýchlosti systém len pomáha znižovať rýchlosť nárazu. Na zistenie prekážok automobil využíva laserový snímač. Priznávame sa, že počas testu sme tento systém mali tú česť nevyužiť.
Záver
Peugeot 208 sa predáva už od 9 490 eur. V tomto prípade má však pod kapotou 1,0 litrový trojvalec s výkonom 68 koní. Preplňovaný agregát 1,2 PureTech s výkonom 110 koní je dostupný až s výbavou Allure za cenu 13 790 eur.
Základná výbava Access na palubu prináša elektrické ovládanie predných okien, tempomat alebo predné, bočné a hlavové airbagy. Stredná výbava Active už obsahuje denné LED svetlá, dotykový displej s uhlopriečkou 7 palcov, Bluetooth, predné hmlovky alebo klimatizáciu. Najvyššia výbava Allure pridáva kožený volant, 16 palcové zliatinové disky, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, svietenie do zákrut pomocou hmloviek, elektrické ovládanie zadných okien, svetelný a dažďový senzor.
Malá 208 dokáže sama parkovať za 790 eur, presklenú strechu získa za 500 eur, Active City Brake je dostupný už od 250 eur a za nové textúrované farby sa pripláca 570 eur. Na palube mestského auta môžete mať aj navigáciu.
Peugeot 208 je teda určite zdatným súperom obľúbeným nemeckým autám. Vyhráva nad nimi určite dizajnom. Nový motor navyše autu dodáva dostatok výkonu. Aj napriek tomu, že sa spotrebou ani zďaleka neblíži k deklarovaným číslam, mali sme možnosť vyskúšať aj smädnejšie trojvalce. Jazda s novým motorom je ľahká a hravá. V meste je malý Peugeot ako doma.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3 973/1 739/1 460 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 538 |
Predný previs (mm) | 783 |
Zadný previs (mm) | 652 |
Objem kufra (l) | 311/1 152 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 225 |
Technické údaje
Model | Peugeot 208 1,2 PureTech 110 k Allure |
---|---|
Motor | 1,2 litrový benzínový preplňovaný trojvalec |
Objem motora (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 81/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 205/1 500 |
Prevodovka | 5M |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 10,7 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,3 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 5,8 |
Cena typu | od 9 490 € |
Cena auta s testovaným motorom | 13 790 € |