Test: Kia Sportage 2.0 CRDi HP – Dve tváre žilinského SUV

Od konca januára je v predaji nová generácia kórejského kompaktného SUV Kia Sportage. Zákazníci majú na výber benzínové aj naftové motory v niekoľkých výkonnostných verziách a výbavách. Ako jedna z prvých redakcií sme otestovali najsilnejší dieselový motor v športovej výbave GT-line.

Štvrtá generácia Kie Sportage upúta nekonvenčným
dizajnom.
Štvrtá generácia Kie Sportage upúta nekonvenčným dizajnom.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Novú generáciu Kie Sportage možno od tej predchádzajúcej rozoznať na prvý pohľad. Nová Kia Sportage má oblejšiu masku chladiča, predné svetlá sú umiestené vyššie, zadné svetlá sú spojené tenkou líniou a spojler nad zadným oknom je o niečo väčší.

Čo sa týka rozmerov, nový Sportage je 4 480 mm dlhý, 1 855 mm široký a 1 635 mm vysoký (so strešnými lyžinami je ešte o 10 mm vyšší). Je teda o štyri centimetre dlhší ako jeho predchodca. Rázvor kolies sa predĺžil o tri centimetre a meria 2 670 mm. Šírka a výška sú totožné ako u predchádzajúcej generácie.

Nami testovaný model bol v športovej výbave GT-line, ktorej súčasťou sú predné LED svetlá do hmly, bi-xenónové svetlomety s funkciou natáčania do zákrut (AFLS), dve vyústenia výfukového potrubia namiesto jedného, športovo štylizované nárazníky a štandardom tejto výbavy sú aj 19 palcové pneumatiky.

V jednoduchosti je krása

Interiér vo výbave GT-line je taktiež ladený v športovom duchu. Je jednoduchý a zároveň praktický. Vyhovovať bude viac vodičom, ktorí si nepotrpia na luxusné materiály a prešpekulovaný dizajn. Väčšinu interiéru tvoria mäkčené a čierne lesklé plasty skombinované s kovovými doplnkami.

Výrazným prvkom interiéru je športový trojramenný volant. Nastaviť sa dá v dvoch smeroch a v chladnom počasí vodič ocení funkciu vyhrievania. Tlačidlami po stranách volantu možno ovládať audio systém JBL, Bluetooth® handsfree systém, palubný počítač, tempomat a obmedzovač rýchlosti. Športový vzhľad interiéru podčiarkujú aj predné sedadlá s bočným vedením, ktoré sú elektricky nastaviteľné v niekoľkých smeroch. Kožené čalúnenie je vo výbave GT-line štandardom.

Interiér neoslní, ale je praktický. Športový volant je
výsadou výbavy GT-line.
Interiér neoslní, ale je praktický. Športový volant je výsadou výbavy GT-line.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Stredovej konzole dominuje osempalcová dotyková obrazovka. Súčasťou výbavy je aj navigačný systém so sedemročnou aktualizáciou máp a službou TomTom® Services. Obrazovka má dobré rozlíšenie a na dotyk reaguje okamžite. Pod obrazovkou sa nachádzajú tlačidlá, ktorými sa reguluje dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievanie a ventilácia sedadiel, vyhrievanie volantu a funkcie zobrazujúce sa na obrazovke. Za radiacou pákou sú umiestnené tlačidlá parkovacieho asistenta, inteligentného parkovacieho asistenta, asistenta pre zjazd z kopca, jazdného režimu a v prípade vozidiel s automatickou prevodovkou aj elektronická ručná brzda. Stredová konzola je ukončená lakťovou opierkou, ktorá poskytuje slušný úložný priestor.

Vzadu sa pohodlne odvezú aj pasažieri vyšších postáv. Zadné sedadlá majú nastaviteľný sklon operadiel a cestujúci netrpia nedostatkom miesta nad hlavou. Prieduchy ústiace zo stredovej konzoly umožňujú regulovať ventiláciu v druhom rade sedadiel. Pasažieri sediaci vzadu si môžu zapnúť vyhrievanie sedadiel tlačidlom umiestneným vedľa ovládača elektrických okien. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a sklápajú sa do roviny. Základný objem batožinového priestoru je 491 litrov, čo na prepravu bežnej batožiny stačí. Po sklopení sedadiel vznikne priestor s objemom 1 480 litrov.

Kufor má objem 491 litrov. Po sklopení zadných sedadiel
vznikne priestor s objemom 1 480 litrov.
Kufor má objem 491 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vznikne priestor s objemom 1 480 litrov.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Športový režim nie je na škodu

Výbava GT-line premení Kiu Sportage na vozidlo dvoch tvárí. Prvá si zachováva tradičné vlastnosti menšieho SUV, čiže stabilitu na ceste, lepší výhľad a v prípade potreby aj pohon oboch náprav. Po prepnutí normálneho jazdného režimu na športový sa ukáže pravá podstata výbavy GT-line.

Nami testované vozidlo malo príplatkovú 6-stupňovú automatickú prevodovku. Tá sa v normálnom režime správala ekologicky a silu motora držala na uzde. Občas až príliš. V športovom režime bola jazda vďaka nej veľmi svižná a auto ukázalo svoj pravý potenciál. Pri prudšom stlačení plynového pedála reagovala okamžite a vyšší prevodový stupeň zaradila, až keď bola ručička otáčkomera dostatočne vysoko. Jazda v meste je určite pohodlnejšia v športovom režime. Vtedy vodič najviac využije 400 Nm krútiaceho momentu. Rovnako praktický je tento režim aj pri predbiehaní.

Za automatickú prevodovku si treba priplatiť aj vo výbave
GT-line.
Za automatickú prevodovku si treba priplatiť aj vo výbave GT-line.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Mimo mesta a na diaľnici už úplne postačí aj normálny jazdný režim. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2 200 ot./min. Hluk od motora je v kabíne minimálny. Čo sa týka spotreby, tak tá zodpovedá objemu a výkonu motora. S dvojlitrovým naftovým štvorvalcom CRDi s výkonom 136 kW (185 k) sme jazdili s priemernou spotrebou 7,4 l/100 km. Mimo mesta sa spotreba pohybovala na úrovni 6,5 l/100 km a na diaľnici pri jazde s tempomatom sme sa pohybovali okolo ôsmich litrov nafty na sto kilometrov. Pri jazde v meste treba počítať so spotrebou blížiacou sa k desiatim litrom na sto kilometrov. Športový režim a dynamickejšia jazda môžu hodnoty priemernej spotreby ešte zvýšiť.

Motor 2.0 CRDi HP je s výkonom 136 kW najsilnejšou pohonnou
jednotkou Kie Sportage.
Motor 2.0 CRDi HP je s výkonom 136 kW najsilnejšou pohonnou jednotkou Kie Sportage.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Zmiešané pocity sme mali z 19 palcových kolies. Na jednej strane vyzerajú výborne a podčiarkujú športovú povahu výbavy GT-line, no na druhej strane prenášajú do kabíny takmer každú nerovnosť. Na kvalitných cestách by dozaista umocňovali zážitok zo športovej jazdy, lenže takých ciest u nás veľa nenájdeme. Oveľa častejšie zápasíme s nerovnosťami rôznych druhov a veľkostí a vtedy oceníme skôr kolesá menších rozmerov. Nevýhodou je, že vo výbave GT-line sú 19 palcové kolesá jedinou možnosťou.

Bezpečnosť a asistenti

Súčasťou najvyšších výbav sú štandardne aj rôzne bezpečnostné a pomocné elektronické systémy, za ktoré si v nižších výbavách treba priplatiť. V prípade novej Kie Sportage ide o aktívneho asistenta udržiavania v jazdnom pruhu (LKAS) a systém monitorovania dopravných značiek (SLIF). Aby však vozidlo malo vo výbave GT-line úplne všetko, treba si ešte dokúpiť balík Tech Pack a systém autonómneho zastavenia vozidla v prípade prekážky na vozovke (AEB). Balík Tech Pack zahŕňa aktívneho parkovacieho asistenta (pozdĺžne, priečne, vyparkovanie), systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní (RCTA) a systém monitorovania mŕtveho uhla (BSD).

Vozidlo, ktoré sme testovali, malo vo výbave aj balík Tech Pack aj systém AEB. Aktívny parkovací asistent zaparkoval presne, ale potreboval sa vyrovnať až trikrát. Systém RCTA spolu s parkovacími senzormi a parkovacou kamerou znižuje riziko zrážky na minimum. Miernou nevýhodou pri parkovaní spredu je, že vodič si musí parkovacie senzory vpredu zapnúť tlačidlom. Pri cúvaní sa predné aj zadné senzory zapnú automaticky.

Čítajte viac

Aktívny asistent udržiavania v pruhu a systém monitorovania mŕtveho uhla sa výborne dopĺňajú. Prvý menovaný sa aktivuje pri rýchlosti 60 km/h. Keď sa vozidlo priblíži k čiare jazdného pruhu, asistent jemne natočí volant a auto nasmeruje späť do stredu pruhu. Ak vodič napriek tomu vedie vozidlo mimo jazdného pruhu, upozorní ho zvukový signál. Systém monitorovania mŕtveho uhla používa vizuálnu aj zvukovú signalizáciu. Ak sa vozidlo vo vedľajšom jazdnom pruhu nachádza v mŕtvom uhle, kontrolka v spätnom zrkadle sa rozsvieti. Keď vodič napriek signalizácii zapne smerovku, zvukový signál ho upozorní na prítomnosť auta v mŕtvom uhle.

Záver

Vodiči, ktorí od SUV očakávajú športový prejav, si Kiu Sportage 2.0 CRDi HP vo výbave GT-line obľúbia. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide len o vonkajšie dizajnové prvky, ale GT-line sa prejaví aj počas jazdy. Športový režim v kombinácii s automatickou prevodovkou umožňuje skutočnú športovú jazdu. Tú zintenzívňuje športový volant, pod ktorým sú umiestnené páčky na manuálne radenie, a sedadlá s dobrým bočným vedením dodávajúcim stabilitu v zákrutách.

Hlavnými prednosťami novej Kie Sportage sú dizajn a
bezpečnostné prvky.
Hlavnými prednosťami novej Kie Sportage sú dizajn a bezpečnostné prvky.
Autor: Pravda, Matej Mikula

Ak však plánujete jazdiť zväčša mimo mesta alebo na diaľnici, športový režim príliš nevyužijete. Dokonca aj automatická prevodovka, za ktorú si treba priplatiť 1 800 eur, by sa mohla ukázať ako zbytočná. Na dlhé trasy by pravdepodobne stačila úspornejšia manuálna. Pri výbave GT-line treba počítať aj s možnosťami príplatkovej voliteľnej výbavy. Okrem spomínanej automatickej prevodovky ide o bezpečnostný balík Tech Pack, systém AEB a panoramatické strešné okno. Za každé z menovaných treba priplatiť 990 eur. Poslednou položkou voliteľnej výbavy je metalický alebo perleťový lak v hodnote 490 eur.

Najsilnejší naftový motor vo výbave GT-line stojí 32 690 eur. Cena testovaného vozidla s niekoľkými príplatkovými prvkami je 36 960 eur. Aktuálna zľava pre modelový rok 2016 je 900 eur. Predajca ponúka sedemročnú záruku alebo záruku do najazdenia 150 000 kilometrov. Prvé tri roky platí záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 480
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 635
Rázvor (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 172
Objem batožinového priestoru 491/1 480 l
Objem palivovej nádrže 62 l
Pohotovostná hmotnosť 1 615 – 1 784 kg
Max. užitočná hmotnosť 635 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový, preplňovaný
Zdvihový objem motora 1 995 cm3
Počet valcov/ventilov 4/16
Kompresný pomer 16:1
Výkon 136 kW (185 k ) pri 4000 ot./min
Max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 2 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,5 s
Spotreba (mesto/mimo/kombi) 7,9 / 5,3 / 6,3 l/100 km
Emisie CO2 166 g/km

Cena a záruka

Predajná cena modelu 32 690 EUR
Cena testovaného vozidla 36 960 EUR
Aktuálna zľava 900 EUR
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia km)
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.

Matteo Renzi

Taliansko je po referende ako časovaná rozbuška

06.12.2016 14:00

Krajina sa po rezignácii talianskeho premiéra Mattea Renziho ocitla v politickej a ekonomickej neistote, Taliani v nedeľu jasne odmietli Renziho reformu ústavy.