Tretia generácia novodobého Mini nie je žiadnou novinkou. Výrobca ju začal predávať v roku 2014 v podobe hatchbacku a následne ju postupne zavádza pre ostatné odnože. V minulosti sme už vyskúšali ostrý benzínový päťdverový Cooper S a pridali sme k nemu aj model Countryman, ktorý má terénne ambície, no ešte stále vychádza len z druhej generácie hatchbacku.
Zradné oblasti trojvalcových vôd
Na testovanom aute nás najviac zaujímal motor. Trojvalcové motory trápi celá škála neduhov, medzi ktorými mnoho výrobcov nedokáže dostatočne dobre kľučkovať. Problémy spôsobujú hlučnosť, vibrácie alebo nadmerná spotreba. Navyše Mini na to išlo trochu inak. Objem 1,5 litra dnes nie je samozrejmosťou ani pri štvorvalcoch. Do akce sa navyše zapája turbo s technológiu TwinPower. Nedočkavosť a zvedavosť pred prvým štartom sa dala krájať.
Malý trojvalec s veľkým objemom disponuje výkonom 116 koní spolu s krútiacim momentom 270 Nm. Po naštartovaní sme ostali prekvapení, pretože do interiéru sa nedostavili vibrácie v tak hojnom zastúpení, ako sme pri trojvalcoch zvyknutí. Napriek tomu však motor produkoval typický zvukový prejav.
Vibrácie na voľnobehu Mini vyriešilo, ako sú na tom iné oblasti? Po rozbehnutí má vodič pod pravou nohou príjemný pocit živého auta. V meste a v nízkych otáčkach trojvalec ochotne zaberá a s autom zrýchľuje. Niet sa čomu diviť. Krútiaci moment je dostupný už pri 1 750 otáčkach. Ani pri jazde motor neobťažuje prílišnými vibráciami.
Mimo mesta sa karta obracia. Na diaľnici sa dovnútra dostáva väčší hluk, ako je žiaduce. Avšak ide najmä o aerodynamický hluk. Predsa len Mini v aerodynamike nie je žiadnym rekordérom. Mimo mesta, v stúpaniach však motor zúfalo nevládze. V stredných otáčkach neprichádza ten nádych turbodieselového motora, na ktorý sme zvyknutí a ručička otáčkomera len flegmaticky siaha po červených číslach.
Malý motor však útočí spotrebou. V meste, kde sa cíti najlepšie, si vypýta len 5,3 l/100 km. Mimo mesta vie byť spotreba bez väčších snáh ešte o liter nižšia. Na diaľnici sa priemer môže dostať aj na 6 litrov. Motor sa nenechá vyprovokovať ani pri ostrej jazde a dopyte po výkone. A teda výrobca sa vyhol aj ďalšej slabine naftových motorov.
V meste je mu najlepšie
Mini Cooper ako britský gentleman s nemeckým občianstvom sa najradšej nachádza v meste. Aj keď výrobca nastavil podvozok miestami až nepríjemne tvrdo a teda nerovnosti mestských komunikácií posádka pocíti priamo na svojom tele. Pri ostrých verziách to pochopiť vieme, no pri naftovom trojvalci je to úplne zbytočné.
Na kvalitnej ceste je auto ako doma. Aj s piatimi dverami sedí na ceste ako prilepené a neváha hravo hltať zákruty bez výrazných náklonov. Šoférovať dané auto na dobrej ceste je zábava. Mini ponúka stále zvyšky pocitov z motokáry. Na druhej strane škoda, že nemá menší polomer otáčania. Umožnilo by to ľahšie parkovanie.
Automatická prevodovka so 6 rýchlostnými stupňami radí ľahko a spoľahlivo. Jazdné režimy v neprítomnosti adaptívneho podvozku upravujú len odozvu na plyn a prácu prevodovky. V ekologickom a zároveň ekonomickom režime dokáže prevodovka vyradzovať aj neutrál.
Baroko sa zapáčilo
S odstupom času musíme posledný vzhľad malého Mini považovať za vydarenejší, ako ten predošlý. V čase príchodu bol automobil často kritizovaný za zväčšené obliny, vypukliny, svetlá alebo nasávacie otvory.
Počas testu, keď sme hatchback zaparkovali vedľa druhej generácie, zdal sa nám modernejší. Áno, je o niečo menej mini, no nabral na štýle. A predsa o tom celé Mini je. Testované auto bolo oblečené v béžovej farbe, ktorá mu však príliš nesadla.
Barokový nádych sa premietol aj do interiéru, kde obliny vládnu celému priestoru. Podstatné je, že tachometer sa vrátil zo stredu palubnej dosky pred vodiča. Pochváliť musíme aj sedadlá, ktoré aj napriek nízkemu výkonu motora mali dostatočné bočné vedenie a neboli mini.
Mini však v tomto prípade sú zadné dvere, ktorými sa cestujúci dostávajú na zadné sedadlá. Rozmery dverí je naplno vidieť až pri ich otvorení. Napriek tomu, že Mini Cooper má 5 dverí, posádka na zadných sedadlách bude musieť robiť kompromisy. Mini jednoducho ešte nenarástlo do takých rozmerov, aby vzadu bolo veľa miesta. Ktovie, možno sa toho dočkáme pri ďalšej generácii.
Záver
Mini je stálicou neba štýlových automobilov. Od kedy je pod nemeckými krídlami, tak prekvitá. Pod kapotu namontovaný naftový trojvalec je unikát, ktorý v meste dodáva dostatočný výkon pri veľmi zaujímavej spotrebe. Do pažravosti sa nenechá vyprovokovať ani pri ostrejšej jazde.
Cooper D sa predáva za základnú cenu 23 100 eur. Nie je to málo, no v tomto prípade sa platí aj za značku a štýl. V danej výbave je však napríklad len rádio so štvorriadkovým displejom. Samotný navigačný systém stojí 815 eur. V nemeckom aute sa už tradične pripláca takmer za všetko. Pri nabaľovaní sa príplatkovej výbavy môžete očakávať cenu atakujúcu 40-tisíc eur.
Naftové trojvalcové Mini rozhodne nie je nesprávnym krokom značky. Svoje uplatnenie určite nájde mestách, ale prímestských oblastiach. Trhač asfaltu to rozhodne nie je, no na to má Mini iné verzie tohto auta. Škoda drahej príplatkovej výbavy.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 982 |
Šírka (mm) | 1 727 |
Výška (mm) | 1 425 |
Rázvor (mm) | 2 567 |
Objem batožinového priestoru | 278 l |
Objem palivovej nádrže | 44 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 280 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový trojvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 496 cm3 |
Výkon | 85 kW (116 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 270 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,4 s |
Spotreba (kombi) | 3,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,1 l/100 km |
Cena
Cena od | 23 100 EUR |