Prvá jazda: Škoda Kodiaq – nájsť chyby je ťažké

Nové SUV z Boleslavi má všetky predpoklady "seknúť" veľkú kariéru. Asi to nie je láska na prvý pohľad, ale tiež na ňom niet nič, čo by vám prekážalo. Je solídne, praktické a akceptovať môžeme aj jeho cenu. Jedna chybička tu ale predsa len je – možno ukradne pár zákazníkov Superbu.

Kodiaq prináša typickú prednú masku s centrálnym
„zubom“, ale tentoraz lemovanú dvojitými svetlami. Predná kapota siaha
podobne ako pri Superbe až do blatníkov. Radar sa tentoraz presťahoval z
nárazníka priamo do masky.
Kodiaq prináša typickú prednú masku s centrálnym „zubom“, ale tentoraz lemovanú dvojitými svetlami. Predná kapota siaha podobne ako pri Superbe až do blatníkov. Radar sa tentoraz presťahoval z nárazníka priamo do masky.
Autor: Škoda-Auto

S dlhoočakávaným a medializovaným veľkým SUV Škody sme sa zoznámili osobne počas medzinárodnej prezentácie na Malorke. Kodiaq to mal o to ťažšie, že sa s ním spájajú, aspoň v našom regióne, kde hrá Škoda prvé husle, veľké očakávania. Hneď na začiatku ale musíme povedať, že už po prvých kilometroch si dokázal s týmto hendikepom ľahko poradiť. Je presvedčivý. Napriek tomu, že ide o koncernovú skladačku, Škode sa podarilo vtisnúť mu vlastný charakter a bezkonkurenčné úžitkové vlastnosti, ktorými rozpráši súperov z vlastného košiara vrátane Volkswagenu Tiguan.

Solídny a nadčasový

Ako vyzerá naživo? Nie je to práve malé auto. Na dĺžku má 4,7 metra, čo je takmer toľko, ako má Hyundai Santa Fe a viac než Ford Kuga či Nissan X-Trail, no napriek tomu nepôsobí nijako masívne. Šéfdizajnér Kabaň má jednoducho cit pre tie správne proporcie. A to si musel poradiť s viacerými nástrahami. Extrémne dlhé zadné dvere totiž naznačujú, že Kodiaq je vlastne predĺženým Tiguanom. A aby sa šetrilo, „naťahovať“ sa mohlo až za strednými stĺpikmi, ktoré ostali na pôvodnom mieste. Túto disproporciu však tají jednoliata plocha okien. Dlhé dvere sú ale pre Kodiaq aj praktickou výhodou, veď má tri rady sedadiel.

Napriek pomerne veľkým rozmerom nepôsobí Kodiaq veľmi
robustne. Na dĺžku má 4 697 mm, čo je o 40 viac v porovnaní s Octaviou, ale
o 159 menej ako má Superb. V porovnaní s VW Tiguan je o 211 mm dlhší.
Napriek pomerne veľkým rozmerom nepôsobí Kodiaq veľmi robustne. Na dĺžku má 4 697 mm, čo je o 40 viac v porovnaní s Octaviou, ale o 159 menej ako má Superb. V porovnaní s VW Tiguan je o 211 mm dlhší.
Autor: Škoda-Auto

Dizajnom vás asi neohúri tak, ako pred časom Superb, ale vyčítať mu nedostatok kreativity by bolo nespravodlivé. Spredu si ho rozhodne nepomýlite s ničím iným. Nielen pre typickú škodovácku masku, mimochodom prvýkrát so zabudovaným radarom, ale aj originálne vertikálne delené svetlá. Odvážny krok pôsobí vo výsledku tak prirodzene, že sa nad ním ani nepozastavíte. A Kabaň pridal aj ďalšiu vychytávku. Podobne ako v Superbe má totiž aj Kodiaq obrovskú prednú kapotu, ktorá zasahuje hlboko do blatníkov, a jej špára lícuje s bočným prelisom.

Vzadu sú dominantným prvkom úzke svetlá á la Superb s
„céčkovou“ grafikou. Väčšia časť z nich je ale v blatníkoch. Takže
pri zadnom pohľade sa zdajú malé.
Vzadu sú dominantným prvkom úzke svetlá á la Superb s „céčkovou“ grafikou. Väčšia časť z nich je ale v blatníkoch. Takže pri zadnom pohľade sa zdajú malé.
Autor: Škoda-Auto

Zaujímavé sú aj zadné svetlá. Tie sa totiž zdajú zo zadného pohľadu malé, keďže ich väčšia časť je situovaná v blatníkoch. To opäť pomohlo odľahčiť spolu s eleganatne úzkym stĺpikom a veľkým tretím bočným oknom masívny formát Kodiaqu. Pekným detailom je prechod hornej hrany zadného stĺpika do vertikálnej aerodynamickej lišty okna. K SUV sa Kodiaq hlási svetlou výškou 187 mm, čím stojí v priemere triedy, ale aj mohutnou plastovou ochranou prahov a sploštených blatníkov, ktoré boli typické už pri Yeti. Sú ale také veľké, že aj príplatkové osemnástky pôsobia trochu poddimenzovane.

Kráľovstvo priestoru a vzadu ako v Superbe

Krása Kodiaqu je teda skrytá v proporciách a detailoch, čo mu zaručí potrebnú nadčasovosť. Prístup do interiéru je perfektný. Dvere kryjú aj prahy, pri nastupovaní sa preto nezašpiníte. Šírka dverí a veľký uhol otvárania donútili Škodu k použitiu vychytávky, známej z niektorých Fordov, v podobe výsuvného plastového chrániča. Ten pracuje na mechanickej báze, takže aj pri silnom zabuchnutí dverí sa vždy stihne schovať. Kabína exceluje priestorom, to ale nie je pre Škodu nič výnimočné. Lenže Kodiaq ide ešte ďalej, dokonca nad Superb. Veď je to prvý boleslavský model s troma radmi sedadiel.

Interiér prináša po prvýkrát palubnú dosku rozdelenú na
dve samostatné časti. Prístrojový panel má klasické „budíky“. Pred
spolujazdcom sú až dve odkladacie schránky. Všetko je prehľadné a ľahko
dostupné.
Interiér prináša po prvýkrát palubnú dosku rozdelenú na dve samostatné časti. Prístrojový panel má klasické „budíky“. Pred spolujazdcom sú až dve odkladacie schránky. Všetko je prehľadné a ľahko dostupné.
Autor: Tomáš Andrejčák

Uvedomíte si to najmä pri pohľade na priestor pre nohy zadných pasažierov. Toto je „Superb SUV“! S bonusom väčšej rezervy nad hlavou. Veľkorysý je Kodiaq, samozrejme, aj vpredu. Azda len s výhradou k širokej stredovej konzole, ktorá môže zavadzať kolenu. Sedadlá sú veľmi príjemné. Ktosi by možno zatúžil po dlhšom sedáku a výraznejšej bočnej opore. Ale inak je to v norme. Podobne ako celá ergonómia. Veď Kodiaq preberá typickú a najmä precíznu schému Volkswagenu, takže chyby sa hľadajú ťažko. Všetko je prehľadné a ľahko dostupné a navyše zabalené do kvalitných materiálov. Rozsah nastavenia volantu, sedadiel a dokonca lakťovej opierky je jednoducho príkladný. Perfektný je aj výhľad. Predné stĺpiky nie sú zbytočne masívne, zrkadlá majú veľkú plochu a dostatočne veľké je aj zadné okno.

Multimediálny systém má v najdrahšej verzii Discovery Pro
8-palcový dotykový displej. Dobré je, že funkciám klimatizácie ostal 
vyhradený samostatný panel.
Multimediálny systém má v najdrahšej verzii Discovery Pro 8-palcový dotykový displej. Dobré je, že funkciám klimatizácie ostal vyhradený samostatný panel.
Autor: Tomáš Andrejčák

Že sa na Kodiaqu nešetrilo, ukazuje úplne nová palubná doska, rozdelená na dve časti. Je podstatne masívnejšia než pri Superbe, čo tomuto SUV svedčí. Kodiaq sa síce nedočkal virtuálneho 12,3-palcového displeja v úlohe prístrojového panela, tak ako „vznešenejší“ Tiguan, ale je ľahko čitateľný a funkčný. To isté platí o veľkom dotykovom displeji multimediálneho rozhrania, ktorý mal v našom prípade až osem palcov. Reaguje už na priblíženie, je rýchly a kompatibilný so smartfónm cez Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Služba Care Connect umožňuje dokonca spojiť sa vozidlom na diaľku. Poskytne vám informácie o polohe či údaje palubného počítača.

Variabilita ako v MPV

Ovládanie funkcií na diaľku, napríklad odomykanie alebo zamykanie nie je zatiaľ možné. Využili sme však Kodiaq ako výkonný hot-spot. A wi-fi fungovalo naozaj perfektne. Komentovať jednotlivé rozloženie ovládacích prvkov nemá zmysel, poznajú ho dôverne všetci majitelia koncernových áut. Našli sme len jedinú chybičku. Vyhrievanie volantu je spárované s vyhrievaním sedadiel. Samostatne sa teda zapnúť alebo vypnúť nedá. Čo sa týka variability, dá Kodiaq na frak aj plnohodnotným MPV a ešte poskytne viac komfortu. Druhý rad sedadiel je totiž delený v pomere 40 : 60, ako v bežných kombi, čo je lepšie, než mať tri samostatné úzke sedadlá. A navyše majú solídne rozmery a širokú výklopnú stredovú opierku.

Miestom na zadných sedadlách konkuruje Kodiaq Superbu. O
komfort nie je naozaj núdza. Navyše sa dajú posúvať v rozsahu až 180 mm.
Miestom na zadných sedadlách konkuruje Kodiaq Superbu. O komfort nie je naozaj núdza. Navyše sa dajú posúvať v rozsahu až 180 mm.
Autor: Tomáš Andrejčák

Samozrejme, dajú sa posúvať, a to v rozsahu až 18 cm. No vďaka veľkému rázvoru náprav ostáva aj pri posunutí vpred na nohy ešte nejaký ten priestor. Kodiaq teda nemusel robiť ústupky, tak ako je to bežné pri vanoch, ktoré platia za variabilitu častú daň. O treťom rade si však veľké ilúzie nerobte. Zázraky sa nedejú. Dvaja dospelí sa tam síce zmestia, ale viac páčiť sa budú deťom. Kto mal niekedy auto so siedmimi sedadlami, však dobre vie, aká veľká je to výhoda. Síce len občas, ale práve vtedy „zahviezdite“. Priplatiť si za ne sa oplatí aj z toho dôvodu, že v sklopenom stave nezaberú veľa miesta. Gigantický kufor ponúka stále 620 litrov. A to je pod podlahou ešte rezerva.

Do kufra s príplatkovým elektrickým ovládaním veka sa
zmestí minimálne 720 litrov batožín. To je rekord v triede. Celková
kapacita však môže vzrásť až na 2 065 litrov. To v prípade, že sklopíte
operadlá sedadiel.
Do kufra s príplatkovým elektrickým ovládaním veka sa zmestí minimálne 720 litrov batožín. To je rekord v triede. Celková kapacita však môže vzrásť až na 2 065 litrov. To v prípade, že sklopíte operadlá sedadiel.
Autor: Škoda-Auto

Bez tretieho radu je batožinový priestor Kodiaqu štedrejší o ďalších sto litrov a pri posunutí druhého radu vpred získate až 835 litrov. Po sklopení operadiel exceluje Kodiaq rekordnou hodnotou 2 065 litrov. Ak sklopíte aj operadlo spolujzdca, zmestia sa sem predmety dlhé 2,8 metra. To naozaj nepotrebuje žiaden komentár. Kodiaq jednoducho drží rodinnú líniu Škody vo veľkom štýle. A k tomu pridáva typické prvky Simply Clever. Odložiť si tu kľúče, mobil peňaženku či nápoje nie je žiaden problém. Ďalej tu nájdeme praktické háčiky, obojstrannú rohož, sieťový program, až dve schránky pred spolujazdcom, indukčné nabíjanie telefónu či neodmysliteľný dáždnik a škrabku na sklo vo veku nádrže.

Diesel žiaden dravec

Do rúk sa nám počas testovacích jázd na okruhoch dlhých približne 150 km dostali dve verzie. Najprv diesel 2,0 TDI s výkonom 110 kW v kombinácii so 7-stupňovým DSG a pohonom oboch náprav 4×4. Práve ten by mal tvoriť gro záujmu. A potom „crosssoverová“ verzia 1,4 TSI, opäť s automatom, ale bez štvorkolky. Pozrime sa najprv na diesel. Škode sa ho podarilo slušne utlmiť, takže v kabíne vás nevyrušuje viac ako v Superbe. Výkon a krútiaci moment 340 Nm sľubovali pokojnú rodinnú jazdu. A to sa aj potvrdilo. Podľa údajov zrýchľuje slabší naftový Kodiaq na stovku za rovných desať sekúnd.

Najviac nás počas testov potešila benzínová verzia 1,4
TSI. Motor je pružný, tichý a skvelo si rozumie so 7-stupňovou dvojspojkou
DSG.
Najviac nás počas testov potešila benzínová verzia 1,4 TSI. Motor je pružný, tichý a skvelo si rozumie so 7-stupňovou dvojspojkou DSG.
Autor: Škoda-Auto

Nie je to teda žiaden športovec. Jednoducho, treba rešpektovať jeho pokojnú povahu. A to najmä v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkou. Jej reakcie nám totiž pripadali trochu komótne, takže pri dynamickejšej jazde prišli na rad krídelká na volante a športový režim, v ktorom to ide Kodiaqu predsa len lepšie. Motor má rád stredné pásmo medzi 2 000 až 4 000 otáčkami. A vďaka siedmim stupňom sa v ňom drží bez problémov. I tak by sme asi dali v tomto prípade prednosť 6-stupňovému manuálu, s ktorým budete mať Kodiaq viac pod kontrolou. Ak automat, tak potom s výkonnejšou verziou 140 kW. To je na 1,8 tony živej váhy predsa len povzbudivejši­e číslo.

Kodiaq 1,4 TSI nám síce ukázal spotrebu cez 11 litrov, ale
nejazdili sme normálnym tempom. Pod desať sa dá dostať určite s veľkou
rezervou.
Kodiaq 1,4 TSI nám síce ukázal spotrebu cez 11 litrov, ale nejazdili sme normálnym tempom. Pod desať sa dá dostať určite s veľkou rezervou.
Autor: Tomáš Andrejčák

Hodnotiť spotrebu sa príliš neodvažujeme. Trasy obsahovali diaľnice aj horské serpentíny a tak trochu sme aj skúšali, čo Kodiaq dokáže, takže náš štýl nezodpovedal bežnému užívaniu. Palubný počítač sa potom prehupol cez údaj osem litrov. K benzínovej verzii 1,4 TSI sme spočiatku pristupovali s nedôverou. Navyše nemala štvorkolku, takže čo je to za SUV? O to väčšie prekvapenie nás čakalo. Benzínový štvorvalec s rovnakým výkonom ako slabší diesel nemal s týmto veľkým autom najmenšie problémy. Motor išiel rád do otáčok, mal tichý a neporovnateľne kultivovanejší chod. Navyše si napriek hendikepu krútiaceho momentu (250 Nm) oveľa lepšie rozumel s prevodovkou DSG.

Benzín nás potešil

Už v základnom režime sa správal omnoho sebavedomejšie a pružnejšie. A má to aj v papieroch. Dieselovú štvorkolku poráža v zrýchlení o dve desatiny sekundy. Na stovku to totiž zvládne za 9,8. Lenže subjektívne vnímate zrýchlenie oveľa intenzívnejšie. Benzínový Kodiaq sa nám jednoducho zdal oveľa hravejší a komfortnejší. Spotreba ale vyletela nad desať litrov, opäť ale v neštandardnom režime jazdy. Takže viac ukáže normálny test. Za nejakých osem litrov by to asi išlo. Prevaha 1,4 TSI 4×2 nad 2,0 TDI 4×4 má jasné vysvetlenie. Benzínová verzia s predným náhonom je totiž o viac ako 200 kg ľahšia. Takže prázdny diesel váži asi toľko ako benzínová verzia s dvoma dospelými a dieťaťom na palube.

Sedemstupňovú prevodovku DSG môže mať aj diesel 2,0 TDI,
ale jej reakcie sú pomerne komótne.
Sedemstupňovú prevodovku DSG môže mať aj diesel 2,0 TDI, ale jej reakcie sú pomerne komótne.
Autor: Tomáš Andrejčák

Čítajte viac

A to nie je maličkosť. Cítiť to aj za volantom. Rozdiely v jazdných vlastnostiach sú zrejmé. Naftový Kodiaq sa síce správal solídne aj v serpentínach, ale príliš šoférske auto to nebolo. Náklony karosérie má bezpečne pod kontrolou, lenže do zákrut sa mu veľmi nechce. A to má prekvapujúco ostré riadenie s len 2,5 otáčkami volantu. Jednoducho nadváhu neutají a navyše má sklony k nedotáčavosti. To benzínová verzia s ľahším predkom hltala kľukaté malorské cestičky s omnoho väčším elánom. Akoby ste sedeli v inom aute. Takže aj v jazdných vlastnostiach benzínová predokolka vyhráva. Naozaj sa jej netreba báť. Je dynamická aj agilná.

Na ceste dopraje Kodiaq posádke dobrý akustický komfort aj
pohodlné odpruženie. Priplácať si za adaptívne tlmiče má význam len v
ťažšej naftovej verzii so štvorkolkou. Benzínová predokolka si vystačí
aj bez tejto vychytávky.
Na ceste dopraje Kodiaq posádke dobrý akustický komfort aj pohodlné odpruženie. Priplácať si za adaptívne tlmiče má význam len v ťažšej naftovej verzii so štvorkolkou. Benzínová predokolka si vystačí aj bez tejto vychytávky.
Autor: Škoda-Auto

Navyše potešila veľmi dobre naladeným odpružením. Je to skvelý kompromis medzi komfortom a stabilitou. V tomto prípade nemá naozaj zmysel investovať do adaptívnych tlmičov DCC. Pri naftovej verzii sa tlmiče so zmenou charakteristiky hodili viac. V komfortnom režime dokázali poskytnúť plavnosť takmer na úrovni Superbu a pri dynamickej jazde predsa len viac sebavedomia. Pochopiteľne, v zlých adhéznych podmienkach by sa karty otočili, no i tak sme boli prekvapení zo schopnosti verzie 1,4 TSI preniesť výkon na povrch. Pomáha jej v tom totiž elektronická uzávierka. Trakčná kontrola tak nemusí prichádzať často k slovu.

Oba Kodiaqy posádku rozmaznávajú dobrou izoláciou podvozka. Pri vyšších rýchlostiach preto počuť viac aerodynamické svišťanie než pneumatiky. Kodiaq sa nepochybne vydaril a čaká ho úspech. Je to veľmi vyvážený produkt s vynikajúcimi úžitkovými vlastnosťami a pohodlím, ktorým môže pokojne konkurovať Superbu. Navyše sa cenovo prekrývajú, takže Škoda bude mať problém asi v tom, že Kodiaq možno zláka niektorých potenciálnych zákazníkov vlajkovej lode. Možno neposkytne taký imidž, no rozhodne bude lepším a praktickejším rodinným autom. A to aj v prípade, ak bude „hrabať“ len prednými.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 697
Šírka (mm) 1 882
Výška (mm) 1 655
Svetlá výška (mm) 188
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1 586/1 576
Rázvor náprav (mm) 2 791
Objem kufra (l) 650 – 835 – 2 065
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 452

Technické údaje (benzínové motory)

Verzia 1,4 TSI 1,4 TSI ACT 1,4 TSI DSG 1,4 TSI DSG 4×4 2,0 TSI DSG 4×4
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 395 1 395 1 395 1 395 1 984
Max. výkon (kW/ot.) 92/5 000 110/5 000 110/5 000 110/5 000 132/3 900
Max. krút. moment (Nm/ot.) 200/1 400 250/1 500 250/1 500 250/1 500 320/1 400
Prevodovka 6M 6M 6DSG 6DSG 7DSG
0 – 100 km/h (s) 10,7 9,8 9,4 9,7 7,8
Max. rýchlosť (km/h) 190 197 198 194 206
Spotreba na 100 km (l) 6,0 6,8 6,1 7,1 7,3

Technické údaje (naftové motory)

Verzia 2,0 TDI DSG 2,0 TDI 4×4 2,0 TDI DSG 4×4 2,0 TDI DSG 4×4
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 968 1 968 1 968 1 968
Max. výkon (kW/ot.) 110/3 500 110/3 500 110/3 500 140/3 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 340/1 750 340/1 750 340/1 750 400/1 750
Prevodovka 6DSG 6M 7DSG 7DSG
0 – 100 km/h (s) 9,9 9,6 10,0 8,6
Max. rýchlosť (km/h) 199 196 194 210
Spotreba na 100 km (l) 5,0 5,3 5,6 5,7
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

parlament, fico,

Fico: Rozšírenie návrhu o ďalšie amnestie je na poslancoch

25.03.2017 13:54

Postoj predsedu vlády Roberta Fica sa k zrušeniu Mečiarových amnestií od roku 1998 nemenil.

fico, summit, rím

Fico: Iný priestor ako EÚ pre SR neexistuje

25.03.2017 13:02

Pre Slovensko neexistuje iný životný priestor, ako je Európska únia a klame každý, kto tvrdí, že SR by dokázalo prežiť ako nejaký neutrálny štát.

židia, muzeum, kultúra, vlak,

Prežila peklo, aby mohla mladým rozprávať o nacistických zverstvách

25.03.2017 11:45

O osude slovenských Židov už bolo rozhodnuté, no rodinka Friedmannovcov z Humenného ešte netušila, aký tragický to bude mať dosah.

František Gaulieder

Zomrel bývalý poslanec František Gaulieder, zrazil ho vlak

25.03.2017 11:03, aktualizované: 14:10

Františka Gauliedera zrazil nadránom z piatka na sobotu vlak, udalosť sa stala pred Trnovcom nad Váhom (okres Šaľa). Polícia pracuje aj s verziou samovraždy.