Test: Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo – malý borec

Svet zaostruje svoju pozornosť na emisie a spotrebu. Na Slovensku obľúbená Fabia dostala trojvalec, ktorý sľubuje nielen nízku spotrebu, ale aj zaujímavý výkon. Môžeme tomu veriť, alebo ide len o marketingový ťah?

31.12.2017 07:00
debata (12)
Menší objem a nižší počet valcov neznamená... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Menší objem a nižší počet valcov neznamená zníženie výkonu.

Mnohým vodičom pri spojení slov Fabia a trojvalec sa vybavia nepríjemné spomienky. V minulosti poháňal tento model agregát s označením HTP, ktorý mnohých nenadchol a postupom času sa stával terčom rôznych vtipov. Hneď na úvod môžeme povedať, nové litrové TSI je úplne o niečom inom.

Automobilky s cieľom znižovania emisií stále viac modelov vypúšťajú na cesty s trojvalcovými motormi. Nedávno sa však zmenila metodika emisných testov. V kuloároch sa povráva, že znižovanie objemov motorov (downsizing) končí. Aj samotný koncern VW už poslal do histórie 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI a na jeho miesto nastúpila pohonná jednotka s objemom 1,5 litra.

Litrový trojvalec TSI dosahuje výkon až 110... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Litrový trojvalec TSI dosahuje výkon až 110 koní a krútiaci moment 200 Nm.

Litrový trojvalec v ponuke modelu Fabia predsa len ešte nahrádza štvorvalcový TSI motor s objemom 1,2 litra. Slabšia verzia dosahuje výkon 70 kW (95 koní) a krútiaci moment 160 Nm. V porovnaní so slabšou verziou predchodcu výkon narástol o 3 kW. Výkonnejšia verzia má rovnaký výkon ako väčší motor, teda 81 kW (110 koní). Krútiaci moment narástol zo 175 Nm na 200 Nm. Pohonná jednotka je vo výrobe od začiatku roka 2017. Novinka je v porovnaní s predchodcom ľahšia o 10 kg. Váži 93 kg. Môže za to najmä hliníková kľuková skriňa. Pohonná jednotka je vyvážená aj bez vyvažovacích hriadeľov, ktoré sú v podobných motoroch bežné.

Výfukový ventil je chladený sodíkom, olejové čerpadlo reguluje tlak podľa zaťaženia motora a vstrekovanie prebieha s tlakom 250 barov. Rovnako plniaci tlak turbodúchadla stúpol z 1 na 1,6 baru.

1,0 TSI váži 93 kg. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Škoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI váži 93 kg.

Slabšia verzia trojvalca je spojená s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. 110 koňový trojvalec prenáša výkon na predné kolesá buď prostredníctvom 6 stupňového manuálu, alebo 7 stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. My sme mali na test práve silnejšiu verziu s manuálnou prevodovkou.

To znamená, že podľa oficiálnych údajov Fabia vo farbách WRC zrýchlila na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 196 km/h. Papierové čísla skutočne zodpovedajú realite.

Testovaná Fabia nemala nadarmo „bojové“ zafarbenie s veľkým nápisom „1,0 TSI“ na zadnom nárazníku. Úškrny vodičov, ktorí zastavovali na semaforoch za nami sa rýchlo rozplývali po naskočení zelenej. Fabia s litrovým trojvalcom neváhala za sebou nechať mnohé autá.

Interiéru vo výbave Monte Carlo dominujú... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Interiéru vo výbave Monte Carlo dominujú športové sedačky s integrovanými hlavovými opierkami.

Pozitívne hodnotíme absenciu vibrácií v interiéri. Asi najsledovanejším parametrom tohto motora je však spotreba. Výrobca tvrdí, že kombinovane zo 45 litrovej nádrže ubúda na 100 km 4,4 litra benzínu. Na našej testovacej trati, kde sú zastúpené mestské cesty, okresky aj diaľnice, sme dosiahli spotrebu 5,4 l/100 km. Jazdili sme predpisovou rýchlosťou podľa tachometra.

Dynamickejšia jazda si vyžiadala 5,9 l/100 km. Mimo mesta pri pokojnej jazde klesá spotreba pod 5 litrov. Litrový trojvalec TSI trpí rovnakou nevýhodou ako všetky ostatné trojvalce. Pri pokojnej jazde dokáže dosiahnuť veľmi priaznivú spotrebu. Keď však vodič dupe na plyn, tak odber letí neúmerne smerom nahor.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,5 sekundy.

Plný krútiaci moment je dostupný od 2000 otáčok. V nižších otáčkach pri plnom stlačení plynu nastupujú vibrácie a chvíľu trvá, kým sa motor „pozbiera“. Potom však nastupuje príjemný ťah. Pri jazde však chýba brzdiaci účinok motora, ktorý je v prípade trojvalcov slabý.

Nový motor vo Fabii spĺňa očakávania. So silnejšou verziou je malý hatchback čiperný a spotrebu pri bežnom používaní dokáže držať na uzde. Klasický trojvalcový zvuk však ostáva prítomný aj v interiéri.

Halogénové svetlá sú doplnené o denné LED. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Halogénové svetlá sú doplnené o denné LED.

Monte Carlo ostáva na vrchole

Fabiu ako takú už asi predstavovať netreba. Tretia generácia je na trhu od roku 2014. Okrem testovaného motora je v ponuke litrový benzínový trojvalec bez turba s výkonom 75 koní a 1,4 litrové TDI. Jeho výkon sa pohybuje od 90 do 105 koní.

Na vrchole ponuky ostáva výbava s názvom Monte Carlo. Prvé dve generácie Fabie mali aj výkonnú verziu RS, no v tejto generácii ostal už len športový (alebo ak chcete exkluzívny) vzhľad výbavy Monte Carlo.

Jej súčasťou je čierna mriežka chladiča, čierne kryty spätných zrkadiel, alebo rovnako čierny zadný difúzor a spojler na prednom nárazníku. Príslušnosť k výbave prezrádzajú aj 16 palcové zliatinové disky s názvom Italia.

Exkluzívne vyzerajúcemu exteriéru sekunduje aj interiér. Vo vnútri sa nachádza panoramatická strecha a športové sedačky s integrovanými hlavovými opierkami. Volant je potiahnutý kožou a štandardom je 5 palcový dotykový displej. Súčasťou výbavy je aj manuálna klimatizácia a ozdobné kryty pedálov.

Automatická klimatizácia, Bluetooth, predná lakťová opierka, rádio Bolero so 6 reproduktormi a zadné parkovacie senzory sú súčasťou paketu Monte Carlo Plus za 650 eur. Nám na palube chýbal najmä tempomat, za ktorý sa pripláca 148 eur. Adaptívny tempomat stojí 670 eur.

Záver

Litrový trojvalec s výkonom 110 koní nás presvedčil. Malú Fabiu dokáže veľmi dobre rozhýbať a pri pokojnej jazde dosahuje priaznivú spotrebu. K zameraniu auta sa hodí. Fabia nie je stavaná na dlhé a časté diaľničné cestovanie, ktoré malému motoru sedí najmenej.

V meste je Fabia s týmto motorom odchádza zo semaforov ako prvá, pričom najmä v zime sa malý motor zohreje rýchlo. Základná cena modelu je stanovená na 9 180 eur. V takom prípade je pod kapotou 1,0 litrový trojvalec MPI bez prepĺňania s výkonom 60 koní. Ten stačí len na podpriemerné výkony.

Panoramatická strecha je štandardnou súčasťou... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Panoramatická strecha je štandardnou súčasťou výbavy Monte Carlo.

Základná cena litrového TSI s výkonom 95 koní je 10 880 eur. Cena výkonnejšej a zároveň testovanej verzie štartuje na sume 11 380 eur. Fabiu s výbavou Monte Carlo kúpite najmenej za 12 730 eur. Testovaný automobil mal základnú cenovku 14 130 eur.

Motor 1,0 TSI je dôstojným nástupcom štvorvalca s objemom 1,2 litra. V prípade Fabie netreba mať predsudky. Malý motor s malým autom si rozumejú.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 028
Šírka (mm) 1 752
Výška (mm) 1 472
Rázvor (mm) 2 470
Objem batožinového priestoru (l) 330/1 150
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 130

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 4 600
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000 – 3 500
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5
Spotreba (kombi) (l/100km) 4,4
Spotreba (test) (l/100km) 5,4

Cena a záruka

Základná cena Fabie 9 180 EUR
Cena testovanej verzie 14 130 EUR
Škoda Fabia Monte Carlo
Škoda Fabia Monte Carlo
+18Škoda Fabia Monte Carlo

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #test #trojvalec #Škoda Fabia #1.0 TSI #Škoda Fabia Monte Carlo
Články podľa značiek