Na Slovensku neustále stúpa predaj SUV modelov. Slováci rovnako od predajcov stále viac žiadajú automatické prevodovky. Napriek tomu, že Európou sa šíri kontroverzná nevôľa proti naftovým motorom, pre veľké SUV modely stále ide o najlepšiu voľbu. Samotná Škoda tvrdí, že Kodiaq najviac predáva s pohonnou jednotkou spaľujúcou naftu. Testovaný Kodiaq spĺňa všetko. Je to SUV, má automat a rovnako aj naftový motor.
Škoda Kodiaq je vo výrobe od roku 2016. Prvé kusy sa k zákazníkom dostali začiatkom roka 2017. Okrem českých Kvasín sa vyrába aj v Číne, Indii, Rusku a na Ukrajine. Automobil stojí na koncernovej modulárnej platforme MQB, ktorú zdieľa napríklad s modelmi VW Tiguan a Seat Tarraco.
Vyšperkovaný dizajn
Dizajn modelu Kodiaq navrhol slovenský dizajnér Jozef Kabaň, ktorý v súčasnosti pracuje pre BMW. Model sa vyznačuje robustným vzhľadom. Automobil je dlhý takmer 4,7 metra, pričom jeho výška dosahuje 1 676 mm. Počas testovania Kodiaq pravidelne vzbudzuje nezvyklý záujem medzi našimi známymi a kamarátmi. Teraz tomu nebolo inak. Cítime sa ako hostesky, ktoré auto ukazujú, prevádzajú jeho schopnosti a vozia záujemcov po okolí.
Verzia Laurin&Klement dizajn auta chcela vyšperkovať do dokonalosti. Vpredu aj vzadu automobil dostal nový nárazník. Prepracovaná je aj predná maska, ktorá dostala chrómové prvky. Automobil má štandardne stáť na 19 palcových diskoch a na boku karosérie nájdete nápis „Laurin&Klement“.
Najviac luxusnej výbavy sa dostalo do interiéru. Vnútro môže byť buď čierne, alebo dvojfarebné, kedy kombinuje čiernu a béžovú farbu. Rozhodne odporúčame dvojfarebnú kombináciu. Čierny interiér pôsobí smutne a mdlo. Posádke uberá z pocitu luxusu, ktorý by verzia L&K mala vzbudzovať.
Na palube sa v každom prípade nachádzajú kožené sedadlá, ktoré sú vyhrievané a ventilované. Vodič má vyhrievaný aj volant. Nastavovanie sedadiel je elektrické s pamäťou. Zvuk vo vnútri zabezpečuje audiosystém Canton. Pedále majú kryty z ušľachtilej ocele. Dôležité je vedieť, že v aute v tejto výbave je fyzicky prítomná aj dojazdová rezerva. Nielen sada na opravu defektu.
Kodiaq v najvyššej výbave má všetky „simply clever“ prvky. V predných dverách sú dáždniky, hrany dverí chránia výsuvné gumené lišty, vo dverách sa nachádza vyberateľný odpadkový kôš, zadné hlavové opierky udržia hlavy aj spiacich cestujúcich.
Len s naftovým motorom
Verziu L&K je aktuálne možné spojiť len s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom TDI. Na výber sú dve výkonnostné verzie, 150 a 190 koní. Pod kapotou testovaného auta pracoval slabší agregát spojený so 7 stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Kodiaq L&K je v každom prípade spojený s pohonom oboch náprav.
Slabšia verzia pohonnej jednotky nedodáva modelu prémiový výkon. Sila vychádzajúca z motora patrí k priemeru. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,9 sekundy. Krútiaci moment 340 Nm je však dostupný od 1 750 do 3 000 otáčok. Vďaka tomu je auto dostatočne pružné pri zrýchleniach počas predbiehania.
Spojenie s automatickou prevodovkou funguje bez problémov. V minulých testoch naftového modelu Superb s rovnakou prevodovkou sme mali skúsenosť s okamžitým radením druhého prevodového stupňa, čo znižovalo pružnosť a plynulosť rozjazdu. Kodiaq týmto neduhom netrpí. Spotreba takto vybaveného Kodiaqa sa pohybuje medzi 7 a 7,5 litrami nafty na 100 km.
Jazda s technologickou výbavou
Pocit z jazdy upravuje adaptívny podvozok. Vďaka tomu dokáže Kodiaq spevniť svoj postoj v zákrutách a minimalizovať náklony. Naopak v meste v komfortnom režime sa tlmiče snažia pohltiť čo najviac nerovností. Adaptívny podvozok je štandardnou súčasťou výbavy L&K.
V normálnom režime je účinok posilňovača riadenia veľký a filtruje väčšinu informácií spod prednej nápravy. Na diaľnici vodič môže využívať adaptívny tempomat. Jeho ovládanie však aj naďalej ostáva na samostatnom ovládači pod volantom. Na palube je rovnako aj asistenčný systém pre aktívne udržanie vozidla v jazdnom pruhu.
Pred šoférom sa však rozprestiera digitálny prístrojový štít. Vďaka nemu je možné prispôsobovať si zobrazovanie údajov. Dobrou správou je, že navigácia môže byť naraz zapnutá aj na hlavnom 9,2 palcovom displeji, aj na displeji pred vodičom. V niektorých modeloch značky Seat, ktoré už majú digitálny prístrojový štít to možné nie je.
Počas parkovania vodičovi pomáha kamerový systém so 4 kamerami. Automatické prepínanie diaľkových a stretávacích full LED svetiel by si zaslúžilo rýchlejšie reakcie. Jazda v noci sa nezaobišla bez občasného bliknutia oproti idúceho auta, ktoré dostalo svetelný zásah diaľkových svetiel Kodiaqa skôr, ako ich automatický systém vypol.
Záver
Vrcholná výbava má vždy aj vrcholnú cenu. Kodiaq L&K začína na sume 40 430 eur. V takom prípade je však s manuálnou prevodovkou. S automatom je drahší o 2-tisíc eur. V rámci koncernu Kodiaq L&K je takmer unikátnou voľbou.
Nový Seat Tarraco nemá ekvivalentnú výbavu. VW Tiguan je v porovnaní s Kodiaqom kratší. Model je možné porovnať s nedávno testovaným Hyundaiom Santa Fe. V najvyššej výbave s 200 koňovým motorom a automatom stojí Santa Fe 44 990 eur. Kodiaq L&K so 190 koňovým motorom má cenovku 44 430 eur. Má však dvojspojkový automat, no chýba mu head-up displej.
Napriek tomu, že Laurin&Klement je najvyššia výbava, zákazníci majú pomerne širokú možnosť príplatkov. Medzi najdrahšie položky patrí panoramatické strešné okno, tretí rad sedadiel, nezávislé kúrenie alebo sklopné ťažné zariadenie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 706 |
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 676 |
Rázvor (mm) | 2 791 |
Objem batožinového priestoru | 650/2 065 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 665 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 340 Nm pri 1 750 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 194 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (kombinovaná) | 5,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,2 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena modelu Kodiaq | 23 790 EUR |
Základná cena verzie L&K | 40 430 EUR |
Cena testovaného auta | od 42 430 EUR |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |