Tento test nie je ani tak o Peugeote 308, ako skôr o našich skúsenostiach s používaním verzie 1.6 e-HDi. Tá sa v modelovom rade 308 objavila v minulom roku a jej základným poslaním je jazdiť ešte úspornejšie, než klasická verzia 1.6 HDi. A ako to má dokázať? Pomocou štart-stop systému a niekoľkých ďalších technických úprav. A aká je teda realita? Funguje to?
Lepšie to zatiaľ nikto neurobil
Funguje. A lepšie, než si myslíte. V koncerne PSA sa totiž poškrabali na hlavách a vymysleli systém, kedy motor neštartuje klasickým štartérom, ale reverzibilným alternátorom napojeným na kondenzátor. Takto, keby ste sa v tom poriadne vŕtali, nájdete tu aj klasický štartér. Ono je totiž rozdiel štartovať studený motor, alebo len pootočiť teplým agregátom na križovatke. Kondenzátor navyše nie je pertetuum mobile a ani plne nabitý nezvládne viac ako štyri štarty. Dobíja sa však pomerne rýchlo, takže stačí pár zabrzdení, alebo na chvíľku pustiť pri dobiehaní ku križovatke nohu z plynu a máte ho zasa nabitý. Celý mechanizmu je však pomerne zložitý a riadi sa vlastnou logikou, presne pochopiť kedy sa čo čím nabíja a z čoho vlastne čerpá energiu, preto nie je tak jednoduché.
Z pohľadu obsluhy je to však jedno, jediné čo vodič vníma, je modrý nápis ECO oznamujúci, že sa motor práve zastavil. On sa totiž vypína už pri dobehu ku križovatke (približne pri rýchlosti 20 km/h). Stačí mať zaradený neutrál a pustenú spojku. Jej stlačením motor zasa rýchlo naskočí a ide sa ďalej. Necítite pritom žiadne vibrácie ani hluk, skrátka nič, čo by upozorňovalo na roztáčajúci sa kľukový hriadeľ. Reverzibilný alternátor sa totiž točí podstatne vyššími otáčkami ako bežný štartér. Motor tak naskočí okamžite a nemusí prekonávať zotrvačnosť pri roztáčaní na voľnobežné otáčky. Presné čísla od nás nechcite, ale turbodiesel štartuje tak rýchlo, že si to v hluku veľkomesta ani nevšimnete. Jediné, čo večer zaznamenáte, je chvíľkový pokles intenzity svetla od hlavných svetlometov.
Aby ste však skutočne šetrili, je dobré nechať motor vypnutý čo najdlhšie. Štartovacia dávka nafty je síce vďaka reverzibilnému alternátoru podstatne nižšia, ako pri roztáčaní bežným štartérom, no zhasínanie motora na sekundu-dve naozaj nemá význam. Časom sa pomocou spojky naučíte systém ovládať tak, aby bol efektívny.
Dobrým nástrojom kontroly je počítadlo sekúnd, na ktorom môžete sledovať, ako dlho váš motor v premávke stojí. Nám sa pri prejazde centrom Bratislavy darilo na úseku dlhom 8 km takto zakaždým „nazbierať“ približne tri minúty. Záleží od hustoty premávky. V horúcich dňoch tiež počítajte s tým, že každé vypnutie motora deaktivuje klimatizáciu. Ak po chvíli teplota vo vychladenej kabíne opäť stúpne, motor sa automaticky naštartuje sám.
Bežec na dlhé trate
Ďalšou vecou, ktorou sa môže Peugeot 308 pochváliť, sú jeho predné sedadlá. Hoci je to subjektívne (každý má predsa iný zadok), máme pocit, že tristoosmička nemá v oblasti komfortu na dlhých cestách súpera. Nejde len o samotný posed za volantom, či tvar sedadiel, ale súhrn všetkých dôležitých faktorov, či sa už bavíme o tichu v kabíne, aerodynamickom hluku, odozvách motora na plyn, alebo odporoch všetkých dôležitých ovládačov. Vážne, odskočte si týmto autom na dlhšiu služobnú cestu a pochopíte, o čom tu píšeme.
Rozhrkaný „pekáč“
Nech sme už skúšali akýkoľvek Peugeot (možno s výnimkou modelu 508), nikdy sme sa nemohli zbaviť dojmu, že je to len ďalší rozhrkaný francúzsky „pekáč“. Nechápte nás zle, ale v celom koncerne PSA akoby mali v posledných rokoch problém postaviť auto s dobre odfiltrovaným podvozkom. Hlučný je totiž aj Citroën C4, stačí ho obuť do trochu širších pneumatík a hneď búcha kolesami do cesty ako o život. Keď sa k tomu pridá tanec zadku na priečnych nerovnostiach, máte chuť vystúpiť a hodiť jeho kľúče niekde do poľa. Francúzske kompakty jednoducho vždy lepšie fungovali na menších diskoch.
Ale pozor, priľnavosť prednej nápravy je fenomenálna. Zatočte jeho obrovským volantom a Peugeot 308 nasmerujete presne tam, kde to potrebujete. Rozhadzuje pritom rukami, ale cesty sa drží ako pribitý. Nájdite náročný úsek cesty a objavíte jeho najväčšie tajomstvo – úžasnú priľnavosť . Vezmite si novšie hatchbacky, sú tichšie, komfortnejšie a akosi viac nóbl, Peugeot vás však, na rozdiel od nich, nikdy nepodrazí masívnym nedotáčavým šmykom. Skrátka, pri jazde na hrane sa naň môžete viac spoľahnúť.
Testovaný „pekáč“ si navyše pomáhal hydraulickým posilňovačom riadenia, vďaka ktorému vám volant na každej diere pekne zatancuje v rukách a podebatuje si s vaším mozgom o aktuálnej priľnavosti predných pneumatík. Ak na väčšine dnešných áut trafíte dieru na vnútornej strane zákruty (odľahčeným predným kolesom), riadenie si to ani nevšimne. Jasné, auto sa zatrasie a prednou nápravou to poriadne hodí, ale prevodovka riadenia všetko zachytí a vy môžete ďalej bez stresu šoférovať jednou rukou. V Peugeote vám každý poklop od kanála trhá volant z ruky. Bože, takéto riadenie by malo byť povinné! Na cestách by tak mladí vodiči rozbíjali menej áut.
Štyri litre? A prečo nie?
Už samotné spojenie 1.6 HDi by vás malo pripraviť na nízku spotrebu, ak sa k tomu navyše pridá aj spomínané „e“ symbolizujúce štart-stop systém, môžete si byť istí, že úspornejší kompakt nenájdete.
Začína to už pri konštrukcii motora, ktorý prišiel pri prechode na emisnú normu Euro 5 o polovicu svojich ventilov (namiesto šestnástich ich má teraz len osem). Vďaka tomu a ďalším úpravám je to momentálne najlepší naftový motor, aký v objemovej kategórii do 1,6 l nájdete. Je príkladne tichý, ťahá odspodu, neduní pod záťažou a prekvapuje výkonom. Že to znie ako reklama? Povedzte to Francúzom, naozaj postavili výborný motor. V oblasti kultúry chodu a spotreby naň nemajú ani konkurenčné jednotky 1.6 CRDi a 1.6 TDI CR.
Ak máte aspoň trochu citu v nohe, môžete za mestom jazdiť za štyri litre. No, možno trochu za viac. Ale pozor, chce to pneumatiky Michelin Energy Saver (tie v 17-palcovom rozmere Peugeot nedodáva). Ani so širšími pneumatikami však spotreba neskočí vyššie ako na nejakých 4,3–4,4 l/100 km. Nemudrovali by sme, keby sme nemali možnosť krátko po sebe vyskúšať auto obuté na pneumatikách s rozmermi 225/45 R 17 (na fotografiách) aj 205/55 R 16 (Michelin Energy Saver). Je tam síce rozdiel v priľnavosti, ale už dávno neplatí, že ekologické pneumatiky vôbec nedržia. Výrazne sa zlepšili aj na vode, čo bola ešte donedávna ich objektívna slabina.
Diaľničný úsek Bratislava-Trnava sme na širších pneumatikách zvládli za 4,8 l/100 km (priemerná rýchlosť 109 km/h). Od Trnavy sme až po Banskú Bystricu zrýchlili na 130 km/h a spotrebu tak zvýšili na rovných 6 litrov. Posledných 100 km do Revúcej (po ceste I. triedy) zvládol Peugeot 308 1.6 e-HDi za 4,4 l/100 km (pri priemernej rýchlosti 78 km/h).
Bez dobre poskladanej prevodovky by však aj ten najlepší motor len lapal po dychu. Šesťstupňová „skriňa“ našťastie nehádže turbodieselu polená pod nohy a netrápi ho príliš dlhými prvými prevodovými stupňami (najväčšia chyba mnohých, narýchlo vytvorených eko-verzií).
Po meste (50 km/h) dokážete jazdiť na štvorku (1300 ot./min.), pričom po zrýchlení na nejakých 65 km/h si už môžete dovoliť zaradiť päťku. Motor pritom neprotestuje dunením, ani sa nevzpiera snahám o zrýchlenie bez podradenia. Pri deväťdesiatke sa motor odvaľuje na 1500 otáčkach (VI.) a rýchlosť 130 km/h ich zodvihne na nejakých 2300 (VI.).
Stále má čo povedať
Môžete mať tisíc dôvodov, prečo sa Peugeotu vyhnúť a verte, že niekoľko z nich by určite bolo opodstatnených, zavrhnúť však testovanú verziu bez toho, aby ste si ju vyskúšali, jednoducho nemôžete. Pozrite, ak vás nedostane jej štart-stop systém, je veľká šanca, že podľahnete motoru 1.6 HDi, výborne naladenému riadeniu, alebo prednej náprave schopnej zahanbiť zvyšok konkurencie. Ak vás však nič z toho nezlomí, v podstate to pochopíme. Vo všetkom ostatnom je to totiž zasa len ďalší nudný Peugeot. Škoda.
Ešte nekončíme
Spotrebu tejto verzie budeme sledovať aj naďalej. Dlhodobejšie totiž máme k dispozícii kombi verziu 308 SW 1.6 e-HDi. Poriadne ju preveríme na všetkých možných cestách a podáme zodpovedné hlásenie. Už čoskoro.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
spotreba | hluk od podvozku |
riadenie | dielenské spracovanie |
komfort na dlhých cestách | komfort na rozbitej ceste |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | 308 1.6 e-HDi Active |
Počet valcov/ventilov: | 4/8 |
Objem motora (cm3): | 1560 |
Výkon (kW/ot.): | 82/3600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 270/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4276/1815/1498 |
Rázvor náprav (mm): | 2608 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 348–1201/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 193 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,4 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,5 |
Cena: | 16 150 € (akciová cena) |
Sériové vybavenie Active (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, tempomat, rádio s CD a ovládaním na volante + 6 reproduktorov, denné LED svetlá, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, kožený volant, WIP Bluetooth, USB, vyhrievané predné sedadlá, zliatinoévé 16-palcové disky kolies, alarm. | |
Autozor: Peugeot 308 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |