Grand Scénioc teraz pôsobí solídnejšie, a najmä, má nižšiu spotrebu. My sme si ho vyskúšali v najzaujímavejšej verzii s novým dieselom 1.6 dCi Energy a novým stupňom vybavenia Bose.
Na rozdiel od bežných faceliftov podstúpil Grand Scénic doslova veľkú plastickú operáciu. Predná časť karosérie je kompletne prepracovaná. Kým na prvých fotografiách pôsobila jeho horizontálne situovaná maska skôr kontroverzne, naživo je výsledok veľmi pozitívny. S novými svetlami a jednoduchým členením pôsobí akosi dospelejšie a solídnejšie. Uhol medzi kapotou a sklom je opäť o niečo väčší, takže evokuje viac civilné kombi než klasické MPV. Ako inak, chýbať nemôžu ani LED diódy pre denné svietenie. Vzadu sú zmeny menej radikálne, no okukanú fazónu oživila aspoň efektná grafika zadných svetiel s väčšou bielou plochou. Bodku za vzhľadovou modernizáciou dávajú nové disky kolies. Jednoducho, facelift Scénicu prospel. A to sa nestáva často. Rozmermi karosérie pritom stále stíha novšej konkurencii.
Päť alebo sedem miest
Sympatický rodinný minivan má pätoro klasických dverí. Výška karosérie 1678 mm zabezpečuje vynikajúci prístup do interiéru. Vládne tu svetlo a priestor. Predné sedadlá sú dostatočne široké aj pohodlné, v zákrutách však nepodržia. Aj vzadu je miesta dosť, nielen nad hlavou, ale aj na kolená. Dokonca aj pri posunutí sedadiel vpred ostáva pre nohy prijateľná rezerva. Ako väčšina vanov trpí Scénic koncepciou troch samostatných sedadiel v druhom rade. To je síce praktické z pohľadu variability, ale nie pohodlia. Je však dobré, že Renault rozdelil sedadlá na dve širšie krajné a jedno užšie stredné. Cestujúci pri dverách tak majú predsa len viac komfortu. K tretiemu radu je relatívne dobrý prístup po odklopení tých stredných. Priestorové zázraky nečakajte, deti sa však sťažovať určite nebudú.
Variabilita je založená na posuvných, sklopných a demontovateľných sedadlách druhého radu a sklopných zadných sedadlách. Manipulácia s nimi je jednoduchá a ľahká. Veľkosť kufra, do ktorého je vynikajúci prístup cez veľké a široké výklopné veko, sa tak dá variovať od základných 208 do 2 630 litrov. A to máte so sebou ešte dojazdovú rezervu, čo sa zvlášť cení. Praktickým detailom je schránka na konci kufra, do ktorej možno uložiť roletku batožinového priestoru, aby nezavadzala pri 7-miestnom usporiadaní. Je tu tiež celý rad interiérových schránok a odkladacích priestorov vrátane leteckých stolíkov, pohyblivého stredového boxu či podlahových priestorov. Spolu až 90 litrov.
Posed za volantom pripomína skôr bežné autá, než MPV. Sedadlo sa dá totiž nastaviť do relatívne nízkej polohy a „civilný“ je aj sklon volantu s dvojosovou reguláciou. Radiaca páka situovaná na vysokej stredovej konzole padne priamo do ruky.
Príjemný interiér, zlé prístroje
Dizajn palubnej dosky má vľúdny charakter. Dominujú mu plavné línie a materiály príjemné na dotyk. Najnovšie pribudli obklady z klavírnej černe. Výhľad vpred je perfektný, keďže Scénic má obyčajné predné stĺpiky, a oceniť treba aj veľké spätné zrkadlá. Chýba však stredová slnečná clona. Samotné zatmavenie skla v oblasti vnútorného spätného zrkadla často nestačí a úzke slnečné clony tam nedosiahnu.
Kým základná ergonómia je v poriadku, „digitálna show“, ktorú Renault na palube predvádza, by sa hodila skôr pre play station než do seriózneho auta. A to aj po inovácii. Úzky displej nahrádzajúci prístrojový panel má síce niekoľko typov zobrazení od čisto digitálneho cez kvázi analógové, s otáčkomerom i bez, či svetlým alebo tmavým podkladom, no to nemení nič na veľmi nepraktickom usporiadaní. Na základné informácie o rýchlosti a otáčkach či pre údaje palubného počítača by síce displej postačoval, no bohužiaľ slúži aj potrebám audiosústavy, tempomatu a na zobrazenie niektorých ďalších funkcií. V praxi to znamená, že ak vyvoláte napríklad údaj o spotrebe alebo dojazde, zmiznú vám z plochy informácie audiosústavy, prípadne celý otáčkomer. To isté sa stane pri aktivovanom stop-štart systéme. Navyše je listovanie v prevádzkových údajoch palubného počítača pomalé a Scénic ich nedokáže zobrazovať súčasne.
Šetriť nebudeme Scénic ani za displej navigácie TomTom, ktorý grafickým spracovaním ani polohou neladí s displejom prístrojového panela. Poloha tlačidiel navigácie je síce v dosahu ruky na pohyblivom stredovom boxe, ale bez odpútania pozornosti sa ovládanie nezaobíde. Hry s jeho funkciami preto prenechajte radšej spolujazdcovi.
Ani ovládanie audiosústavy nie je bez chýb. Renault síce zmenil katastrofálne usporiadanie tlačidiel rádia, ale intuitívnosťou patrí stále k najhorším. Hlavný ovládač menu audiosústavy si napríklad stále mýlite s ovládačom hlasitosti. Takže si často miesto zvýšenia hlasu preladíte rádiostanicu alebo pustíte inú skladbu z CD. Odpustkom je ovládanie základných funkcií zo stĺpika riadenia.
Audio od Bose
Vybavenie Grand Scénicu je bohaté. Zvlášť úroveň Bose, ktorá je v ponuke úplne nová. Renault ju zaradil po tom, čo zožal veľký úspech s rovnomennou imitovanou edíciou Scénicu pred faceliftom. Hlavným ťahákom je, samozrejme, prémiová aparatúra Bose s deviatimi reproduktormi vrátane subwooferu. Nájdete tu však aj dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Škoda len, že navigácia je v sérii iba v najvyššom stupni Privilege. Doplatok však nie je nijako dramatický.
Pochvalu si Renault zaslúži aj za rozsiahle bezpečnostné prvky. Dostávate nielen stabilizačný systém ESP, šesť airbagov, asistent rozjazdu do kopca, ale aj vynikajúce natáčacie bi-xenónové svetlá. Nový bezpečnostný systém Visio, obsahujúci varovanie pred opustením jazdného pruhu, a samočinné prepínanie diaľkových svetiel ostáva na zozname príplatkov.
Šesťsto eur si priplatíte aj za tretí rad sedadiel, čo je trochu proti logike. Pre rozhodovanie o kúpe Grand Scénicu je to totiž dôležitý faktor. Veď inak by mohli zákazníci voliť lacnejší krátky Scénic alebo klasické kombi Mégane.
Päť litrov stačí
Dieselový 4-valec 1.6 dCi z nového radu motorov Energy sa naozaj vydaril. V svojej objemovej triede udivuje nielen výkonom 96 kW, navlas rovnakým ako mal starý motor 1.9 dCi, ale aj obdivuhodným krútiacim momentom 320 Nm. Takže ani plne naložený Scénic nemá zásadný problém so zrýchlením. Ohlas na stlačenie plynu pri nízkych otáčkach je pohotovejší než býva zvykom pri maloobjemových dieseloch s vysokým výkonom. Jeho „ťažné“ spektrum siaha pritom až do 4700 otáčok. Kultivovaný chod nového motora je výsledkom zníženia kompresného pomeru 15,4 :1, posádku teda nijako neobťažuje.
Ale čo je najdôležitejšie, Renault splnil svoj sľub o zásadnom znížení spotreby. Motor má znížené trenie, inteligentný alternátor, variabilné chladiace čerpadlo, účinný stop-štart systém a nízkotlakovú recirkuláciu výfukových plynov. Výsledkom je priemerná spotreba tesne nad hranicou piatich litrov. Klobúk dole. Apetít dieselového Scénicu rastie iba na diaľnici, kde si vypýta viac ako šesť. Naopak, na okreskách sa môžete dostať aj pod hladinu piatich litrov. Samozrejme, svoje zohráva ekonomicky odstupňovaná 6-stupňová prevodovka. Veď pri diaľničnej stotridsiatke točí motor len 2 500 otáčok za minútu.
Tichý a pohodlný
Jednoduchší podvozok Scénicu už celkom nestíha novšej konkurencii z dielne Fordu alebo Opela. Jeho najsilnejšou stránkou je preto komfort. Príjemným pohojdávaním mäkšieho naladenia a dobrou zvukovou izoláciou posádku doslova rozmaznáva. V zákrutách sa vyššie ťažisko prejavuje náklonmi karosérie. Ale nebojte sa, o žiadne extrémy nejde. Scénic drží stopu vcelku slušne a jeho správanie je predvídateľné. Ľahší diesel vpredu v porovnaní so starším motorom znížil sklony k nedotáčavosti.
Riadenie je síce tuhšie než v minulosti, ale komfortná francúzska charakteristika mu predsa len zostala. Čo na tom, že neposkytuje príliš autentickú spätnú väzbu. Pri rodinne ladenom minivane to nie je podstatné. Veľkou prednosťou je celkový akustický komfort, na ktorom sa podieľa nízky aerodynamický hluk. A čo je dôležité, Renault si za toto úsporné, pohodlné a dobre vybavené auto pýta menej peňazí než konkurencia.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
priestor | jazdné vlastnosti |
výbava | logika ovládania audia |
spotreba | malé slnečné clony |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Grand Scénic 1.6 dCi Energy Bose (7 m) |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 96/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4537/1845/1645 |
Rázvor náprav (mm): | 2770 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 208–2063/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,1 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,4 |
Cena: | 22 140 € |
Sériové vybavenie Bose (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, bi-xenónové natáčacie reflektory, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, dažďový a svetelný senzor, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, el. parkovacia brzda, hill-holder, parkovacie senzory, výšková a hĺbková regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, delené, sklopné a demontovateľné sedadlá v druhom rade, sklopné sedadlá tretieho radu (7-miestna verzia), dvojzónová klimatizácia, elektrický balík na okná a zrkadlá, malý kožený paket, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, palubný počítač, tempomat, audio Bose s CD a ovládaním pod volantom, USB-port,17-palcové hliníkové disky. | |
Autozor: Renault Grand Scénic – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |