Toyota sa bráni pochybným expertízam nehôd jej áut

Nedávno médiami preletelo video istého experta, ktorý údajne odhalil chybu v elektronických riadiacich systémoch vozidiel Toyota. Automobilka má o jeho svedectve pochybnosti.

12.03.2010 10:17
Logo Toyota Foto:
Logo Toyota
debata (13)

Toyota vyjadrila svoje vážne pochybnosti o platnosti, použitej metodike a dôveryhodnosti pokusu demonštrovať údajné „samovoľné zrýchľovanie“ vozidla Toyota Avalon, ktorý uskutočnil expert prof. David Gilbert z Univerzity Southern Illinois. Video bolo odvysielané v relácii ABC News a objavil sa aj na webových stránkach.

V pokuse odvysielanom 22. februára 2010 na kanáli ABC prof. Gilbert za asistencie redaktora Briana Rosse tvrdil, že odhalil „nebezpečnú“ chybu v elektronickom riadiacom systéme Toyota, ktorá údajne môže viesť k neúmyselnému zrýchľovaniu vozidla. O deň neskôr potom prof. Gilbert ponúkol predbežnú správu so závermi svojich skúmaní v svedectve pred americkou Snemovňou reprezentantov, podvýborom pre energetiku a obchod zaoberajúcim sa dohľadom a vyšetrovaním.

Pozrite si sporné video:

Technici spoločnosti Exponent, ktorá je jednou z popredných amerických poradenských spoločností pre technické a vedecké záležitosti, v spolupráci s technikmi spoločnosti Toyota následne pokusy pána Gilberta preskúmali a zopakovali s reprezentatívnou vzorkou vozidiel iných značiek, pričom dosiahli podobné výsledky. Riaditeľka pre elektronické systémy z Technického centra Toyoty Kristen Tabar sumarizuje tri najvýznamnejšie sporné body vykonštruovaného pokusu prof. Gilberta. „Po prvé: elektrický obvod, ktorý bol spätne analyzovaný a opäť zapojený, sa nebude správať rovnako ako pôvodne navrhnutý a implementovaný obvod,“ uviedla Kirsten Tabar. „Po druhé: od žiadnej automobilky by sa nemalo očakávať, že má navrhovať postupy detekcie umelo vyvolaných udalostí bez toho, aby existovali akékoľvek dôkazy o tom, že takéto udalosti môžu v reálnom svete nastať. "Po tretie: ak by umelo vyvolané podmienky vytvorené prof. Gilbertom skutočne v reálnom svete nastali, existovali by o tom zistiteľné dôkazy.“

Technici spoločnosti Exponent a automobilky Toyota nenašli žiadne dôkazy o tom, že by niektorý z krokov vyskytujúcich sa v pokuse prof. Gilberta v reálnom svete existoval. Samotná skutočnosť, že Toyota Avalon použitá prof. Gilbertom v rámci pokusu nehlásila chybový kód diagnostiky preto neznamená, že bezpečnostnú poruchu nie je možné detekovať. To isté platí aj pre reprezentatívnu vzorku vozidiel iných výrobcov, ktoré spoločnosti Exponent a Toyota testovali.

Zaseknutý plynový pedál už vystrašil niekoľko... Foto: ABC
Toyota Prius-nehoda Zaseknutý plynový pedál už vystrašil niekoľko vodičov Priusov.

Ako sa ukázalo pri svedectve pred americkým Kongresom, predbežná správa prof. Gilberta bola objednaná Seanom Kaneom, plateným zástupcom súdnych právnikov angažujúcich sa v sporoch s automobilkou Toyota a ďalšími výrobcami automobilov. Pán Kane tiež vystúpil vo vysielaní ABC News a podporil tvrdenie, že pokus prof. Gilberta odhalil poruchu v systéme elektronicky regulovanej škrtiacej klapky, ktorá by mohla viesť k nechcenému zvyšovaniu otáčok motora vo vozidlách Toyota a Lexus. V spravodajskej relácii nebol nijako spomenutý vzťah medzi pánom Kaneom, prof. Gilbertom a súdnymi právnikmi podporujúcimi obhajobu pána Kanea, ani nebola ponúknutá príležitosť automobilke Toyota pozrieť si tento pokus, ani čas zaujať k tomu nejaký postoj.

Toyota zastáva názor, že verejnosť aj výbory amerického Kongresu boli pokusom prof. Gilberta a spravodajstvom ABC News mylne informované. To umožnilo vznik nepodložených pochybností o bezpečnosti vozidiel značiek Toyota a Lexus. Toyota je aj naďalej pevne presvedčená o dokonalej funkčnosti systému elektronicky regulovanej škrtiacej klapky vo svojich vozidlách, pričom médiám ani Kongresu neboli doteraz predložené žiadne presvedčivé dôkazy o tom, že by to malo byť inak. Elektronické systémy vo vozidlách Toyota sú vybavené niekoľkonásobným istením, ktoré v prípade zlyhania systému vypne alebo zníži výkon motora. Ani po podrobných testoch týchto systémov automobilkou Toyota sa neukázali žiadne známky nesprávnej činnosti, ktoré by mohli viesť k neúmyselnému zrýchľovaniu.

Z komplexnej analýzy uskutočnenej celosvetovo uznávanou technickou spoločnosťou Exponent a aj vlastného testovania automobilkou Toyota vyplývajú nasledujúce závery týkajúce sa pokusu profesora Gilberta:
• Elektronické systémy vozidla boli niekoľkými rôznymi spôsobmi analyzované a prestavené s použitím konkrétnej postupnosti krokov a v podmienkach, ktoré v reálnej prevádzke nemôžu prakticky nikdy nastať bez viditeľných dôkazov.
• Elektronické systémy vozidla Toyota boli aktívne upravené tak, aby imitovali stav, keď je naplno zošliapnutý plynový pedál.
• Veľmi podobné výsledky boli preukázateľne dosiahnuté aj pri vozidlách iných výrobcov.

Ďalšie nehody Toyoty Prius

V Spojených štátoch došlo k ďalším nehodám Toyoty Prius. Podľa dnešnej správy DPA sa to udialo v utorok v New Yorku. V New Yorku vodička stratila kontrolu nad vozidlom, ktoré začalo zvyšovať rýchlosť bez jej pričinenia. Vyletela z cesty a zastavila ju až stena pri ceste. Pri havárii utrpela ľahké zranenia.

Podobný prípad sa stal v Kalifornii. Vodič Priusu James Sikes uviedol, že na hybridnom vozidle sa zasekol pedál a ten dosiahol postupne rýchlosť 90 míľ za hodinu (150 km/h). Volal telefonicky o pomoc. Našťastie v jeho blízkosti sa nachádzala hliadka. Policajt Todd Niebert išiel vedľa Sikesa a cez megafón mu dával pokyny, ako dokáže znížiť rýchlosť. Radil mu zatiahnuť ručnú brzdu a tlačiť na brzdový pedál, súčasne mal vypnúť motor. Keď rýchlosť Sikesovho auta klesla pod 50 míľ za hodinu (80 km/h), vypol motor a postupne spomaľoval, až kým nezastal. Niebert uviedol, že sa ešte predtým v určitom momente zaradil pred Sikesa, ale ich autá sa nedotkli.

Príčiny mnohých nehôd sa zatiaľ len vyšetrujú. Foto: ABC
Toyota Prius-nehoda Príčiny mnohých nehôd sa zatiaľ len vyšetrujú.

Sikes na tlačovej konferencii povedal, že sa rozhodol predbehnúť vozidlo pred ním. Keď stlačil plynový pedál, ten poskočil a zostal zaseknutý. Tlačil na brzdu, ale auto nezastavovalo. Sikes uviedol, že bol v servise, aby skontrolovali jeho vozidlo, ale nepochodil. Informovali ho, že jeho auto bolo vyrobené v termíne, na ktoré sa dodatočné kontroly nariadené výrobcom nevzťahujú.

Incident sa Sikesovi prihodil v tom istom okrese, kde vlani v auguste havaroval z rovnakej príčiny Prius a traja členovia posádky, rodinní príslušníci, prišli o život. Práve toto nešťastie viedlo k prvej masovej kontrole modelu Prius v USA.

13 debata chyba
Články podľa značiek