„Francúz? Ani náhodou!“ Povedomá fráza, že? Stretnete sa s ňou v „odborných“ debatách nad pivom, na plochách autobazárov, v niektorých médiách a čo je obzvlášť alarmujúce, aj pri rozhovoroch so skúsenými automechanikmi. Až z toho trochu mrazí. Francúzske automobilky si za to však môžu samé, ich autá sa totiž „sypali“ odjakživa, elektrika v nich fungovala podľa zašifrovaných algoritmov a s pribúdajúcimi rokmi sa ich reumatické podvozky rozpadali na prach. Skrátka, v otázkach kvality nepatrili nikdy na vrchol. Ľudia ich však milovali, napriek talentu štrajkovať v najnevhodnejšej chvíli boli totiž neuveriteľne pohodlné, mali charizmu, technologický náskok a odeté v avantgardných karosériách vyzerali ako sochy na kolesách. Z tejto romantickej predstavy sú však dnes len ruiny. V honbe za ziskom sa totiž fabriky prikláňajú k stále lacnejších subdodávateľov a jednoduchším konštrukčným riešeniam, ktoré dávajú niekdajšej technickej výnimočnosti predchodcov pekne po krku. Aby sme si to ujasnili, robia to všetci, bez rozdielu, francúzske automobilky však k lacnej výrobe pridávajú aj nemalý diel šarmantnej ležérnosti, ktorá dielo skazy väčšinou dokoná.
Keď v polovici deväťdesiatych rokov Renault predstavil prvú generáciu Laguny, určite nik z fabriky netušil, akým výrazným synonymom nespoľahlivosti sa nový modelový rad stane. Trpezlivosť zákazníkov pokúšal v prvom aj druhom vydaní, pričom jeho dobrý konštrukčný návrh vyšiel vďaka neuveriteľnému šlendriánstvu Renaultu zakaždým navnivoč. Facelift druhej generácie z roku 2005 to síce napravil, no to už zákazníci mávali kreditnými kartami u konkurencie. K Renaultu ich mala opäť pritiahnuť až Laguna III.
Kvalita, ktorej už nikto neverí
Renault jej toho na plecia nabalil veru dosť. Mala napraviť meno automobilky, ukázať zákazníkom, že kvalita sa vrátila na zoznam priorít a presvedčiť ich, aby svoje peniaze utratili práve u predajniach tohto výrobcu. Samozrejme to zasa nevyšlo. Spoľahlivosť bola tentoraz dobrá, dokonca tak, že v niektorých momentoch dýchala na krk nemeckým autám, Francúzi však podcenili miesto na zadných sedadlách, komfort jazdy a prekvapujúco aj dizajn. Ten napravili rýchlym faceliftom, ktorý preniesol tento smolný modelový rad až do súčasnosti.
Nezdary Laguny sú však dobrou správou pre všetkých, ktorí hľadajú dostupné a spoľahlivé rodinné auto. Hoci znie výraz „spoľahlivý Renault“ skoro ako oxymoron, v prípade tejto Laguny to je skutočne tak. Stačí vybrať správny motor a povzniesť sa nad skromnejšie miesto na zadných sedadlách, či búchanie od podvozku.
Pozor na naftové motory
Na benzínové motory si až tak veľký pozor dávať nemusíte. Jednak na ne často nenarazíte a jednak sú vcelku spoľahlivé. Základná jednašestka ťažkej Lagune nestačí, rozumnejší preto bude až väčší dvojliter. Má výkon, spoľahlivosť (pracovali na ňom ľudia z Nissanu) a veľmi slušnú spotrebu (podľa majiteľov približne 7 – 8 l/100 km). Problémy nerobí ani prepĺňaná verzia, dôležité je len, aby nebol jej predošlým majiteľom nejaký mladý „pretekár“ bez úcty k technike. V takom prípade je prepĺňaná Laguna hotovým nešťastím.
Horšie je to s naftovými motormi. Tie sú v jazdených autách často „vylietané“ a tesne pred smrťou (rozumej neprimerane drahou opravou). Keď ich neodrovnajú veľké kilometrové nájazdy, urobí to dožívajúce turbodúchadlo, či časticový filter. Pozor na kusy s podozrivo malými kilometrami. Buď majú stočený tachometer, alebo krátkymi jazdami vyčerpaný filter pevných častíc. Samozrejme existujú výnimky, ale tých je ako šafranu. Motor 1.5 dCi (81 kW/110 k) má, na rozdiel od ostatných výkonových verzií agregátu 1.5 dCi upravené ložiská na kľuke, ktoré by mali lepšie odolávať opotrebovaniu. Problémom je, že v prvých Lagunách 1.5 dCi boli z nekvalitného materiálu. Dnes sú údajne v obehu už len ložiská zodpovedajúcej kvality (podľa tmavšieho odtieňa sa dajú spoznať aj vizuálne). Krátke mestské jazdy nemá agregát 1.5 dCi v láske, pozor na to.
So zadieraním ložísk na kľuke bojoval aj turbodiesel 2.0 dCi. Dôvodom sú nezmyselne dlhé intervaly výmen motorového oleja. Ak vám na aute skutočne záleží, na oleji nešetrite (inak sa to vypomstí aj na turbodúchadle). Ideálne je hľadať verzie plniace emisnú normu Euro 4. Tie sa totiž v kombinácii s manuálnou prevodovkou zaobišli bez problematického časticového filtra.
Ak to teda zhrnieme, Laguna III vyslovene zlé motory nemala, najmä pri tých naftových však veľmi záleží na pravidelnosti ich predošlého servisu. Olej meňte najneskôr po 15 000 km, interval 30 000 km je len výplodom chorých mozgov.
Na unavených nohách
Lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť, zašli sme preto do Autocentra AAA AUTO a siahli po prvej Lagune III, na ktorú sme natrafili (veľa ich tam však nebolo). Do rany nám padlo tmavošedé kombi Laguna 2.0 dCi Grandtour z roku 2009 a takmer 161 000 km na tachometri.
Testovaný exemplár | |
---|---|
Model | Renault Laguna III |
Rok výroby | 2009 |
Stav tachometra | 160 927 km |
Cena | 8799 € |
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO |
Rozmaznaní pocitmi z nedávneho testu novej Laguny Coupé 2.0 Turbo, sme do testovaného exemplára usadali s malou dušičkou. Viac ako 160 000 km je predsa len dosť, takže už mala čosi za sebou. Podľa buchotu podvozku a vŕzgania kdesi v palubnej doske bolo navyše jasné, že tie tri roky nestrávila len na rovnom asfalte. Napriek tomu nás Laguna svojou slušnou kondíciou zaskočila, uznanie si zaslúži najmä úroveň plastov a obloženia interiéru. Vyhladený veniec volantu aj hlavica radiacej páky najazdené kilometre nijako netajili, no čalúnenie sedadiel bolo ako nové. Na ľavej bočnici vodičovho sedadla ani stopy po únave (najexponovanejšie miesto).
Kým kabína bola v poriadku, z podvozka sme nadšení neboli. Buchot odkazoval na vôle v ramenách, zatiaľ čo odskakovanie a nervozita na dierach prezrádzali dožívajúce tlmiče. Vzhľadom na najazdené kilometre by však bolo naivné myslieť si, že bude jazdiť ako nová. Predchádzajúce generácie by na tom boli určite ešte horšie, na druhej strane ponúkali viac pohodlia a na panelovej ceste nenatriasali posádku tak výrazne ako testovaná „Trojka“.
Dobrou správou je, že samotná karoséria sa nám unavená nezdala. Samozrejme v nej už čo to vŕzgalo, ale nemali sme pocit, že by sa nám chcela rozpadnúť pod zadkom. V tomto urobil Renault veľký pokrok.
Motor 2.0 dCi si v tomto prípade poradil s normou Euro 4 bez filtra pevných častíc. Nový majiteľ tak bude o jednu z komplikácií ušetrený. Bol stále príjemne tichý a zaberal pekne odspodu. V nižších otáčkach v ňom občas zacukalo, ale inak robil len radosť. Na jeho zhodnotenie však obyčajná jazda a kontrola sluchom nestačia, chcelo by to poriadnu diagnostiku, ktorá preverí stav čerpadla aj vstrekovačov.
Lepšia než v minulosti
Ak rozmýšľate o Lagune, určite vás od nej odhovárať nebudeme. Je to slušne postavené auto, jej elektrika je stabilná a väčšinou funguje ako má, motory sú pri poctivej údržbe spoľahlivé a stále má v sebe čosi typické francúzske (v dobrom slova zmysle). Jej mechanická odolnosť je tiež na znesiteľnej úrovni. Treba si do nej však sadnúť a na pár kilometroch ju vyskúšať. Na pomery strednej triedy má vzadu miesta len skromne a ani schopnosť podvozku žehliť nerovnosti už nie je tak výrazná ako v minulosti. Pravdou však je, že pre druhého majiteľa je spoľahlivosť dôležitejšia, než luxus, ktorý je častejšie v servise ako doma v garáži.
Antonín Mrocek, Country Manager AAA AUTO pre Slovensko
„Laguna 3. generácie sa zatiaľ na slovenskom trhu jazdeniek vo veľkom počte nevyskytuje. Trh pozostáva v prevažnej miere z vozidiel dovezených zo zahraničia. Preto je dôkladná kontrola auta pred kúpou, hlavne preverenie jeho legálneho pôvodu a servisnej histórie skutočne na mieste, rovnako ako primerane dlhá testovacia jazda. Ceny najlacnejších kusov už atakujú hranicu 8 tisíc eur, čo robí z Laguny vskutku zaujímavú voľbu, pretože bežne je až o dvetisíc eur lacnejšia než Octavia rovnakého roku výroby. Za rýchly prepad cien vďačí Laguna predovšetkým zlej povesti svojho predchodcu. Ani podliezavá cenová politika predajcov nových vozidiel nezaručila Lagune ktovieaké dobré predajné výsledky. Záujemca o jazdené auto sa preto môže tešiť nízkej cene pri nákupe, ale naopak môže byť zdrvený pri opätovnom predaji. Na trhu dominujú osvedčené naftové motorizácie, ktorých trhový podiel predstavuje 90 %. Ako najmenej vhodná sa zdá verzia 1.5 dCi, ktorá vplyvom relatívne vysokej hmotnosti vozidla pracuje na hranici svojich možností a môže trpieť nadmerným opotrebovaním. Možno očakávať, že ponuka jazdeniek o niečo vzrastie v priebehu tohto a budúceho roka, keď dôjde k ukončeniu štvorročných leasingových zmlúv pri vozidlách z prvých rokov výroby, ktoré dosiaľ slúžia vo firemných vozových parkoch predovšetkým vo Francúzsku a v Belgicku. Ako to už pri Renaultoch z poslednej dekády býva, pri prehliadke vybraného vozidla je potrebné venovať dostatok pozornosti celej elektronickej výbave vozidla a skontrolovať funkčnosť všetkých ovládacích prvkov. Doposiaľ sme sa stretli len pri niektorých autách s poruchami elektronického charakteru – napr. nefunkčný tempomat, štrajkujúca navigácia či nefunkčné ovládanie klimatizácie. Príčina problému môže ojedinele spočívať v narušenom vedení káblov, väčšinou ale ide o chybu ovládacieho softwaru. Takže nič, čo by majiteľov starších Renaultov prekvapilo. Väčšinou sa tieto poruchy riešia aktualizáciou softwaru v riadiacich jednotkách. V priebehu záručnej doby prešli Laguny radom servisných akcií, ktoré podobné vrtochy a nedorobky riešili. Preto neprekvapí, že sú nadpriemerne cenenými vozidlami s doloženou a dôveryhodnou servisnou históriou.“
História | |
---|---|
2007 | Predstavenie hatchbacku aj kombi verzie Grandtour. Benzínové motory 1.6 16V (81 kW/110 k), 2.0 16V (103 kW/140 k), 2.0 16V Turbo (125 kW/170 k, 150 kW/204 k), naftové štvorvalce 1.5 dCi (81 kW/110 k) a 2.0 dCi (96 kW/130 k, 110 kW/150 k, 127 kW/173 k). |
2008 | Vyradenie motora 1.6 16V z ponuky, príchod verzie GT s aktívnou zadnou nápravou (riadenou. |
2009 | Uvedenie Laguny Coupé, benzínové motory 2.0 16V Turbo (125 kW/170 k, 150 kW/204 k), 3.5 V6 24V (175 kW/237 k), naftové 2.0 dCi (110 kW/150 k, 131 kW/178 k), 3.0 dCi V6 (173 kW/235 k). |
2010 | Facelift modelu s pozmenenou prednou časťou, iná konfigurácia výbav, riadenie zadnej nápravy aj pre ostatné verzie Laguny s označením 4Control. |
Odporúčanie |
---|
Ak hľadáte naftovú verziu, je rozumnejšie zvoliť exemplár plniaci staršiu emisnú normu Euro 4. Novšie verzie spĺňajúce Euro 5 už majú filter pevných častíc, ktorý býva v mnohých prípadoch príčinou neskorších komplikácií a drahého servisu. Bezpodmienečne si overte pravidelnosť výmien motorového oleja. Najmä naftové motory sú na jeho kvalitu citlivé. |
Problémov s elektrikou sa pri Lagune III paradoxne nemusíte báť toľko, ako unavených prevodoviek a motorov. Jednoduchý podvozok toho vydrží veľa, skôr dbajte na dobrý technický stav motora. Z benzínových agregátov je najspoľahlivejší atmosférický dvojliter (M4R). |