Ako na jazdené 16: Športové autá

Športové autá tvoria na trhu jazdených vozidiel rovnako elitnú skupinku ako luxusné limuzíny. Neputujú z ruky do ruky ako bežné rodinné kompakty a pokiaľ ich majitelia predávajú, väčšinou nie prostredníctvom klasického inzerátu alebo bežného autobazára.

25.02.2009 09:46
Autobazár Foto:
Pred kúpou jazdeného auta musíte mať jasno v tom, čo vlastne hľadáte.
debata

Športové autá si zákazníci nekupujú pre ich každodenné používanie, ale ako prostriedok radosti slúžiaci na aktívne využívanie voľného času. Tomu zodpovedajú aj kilometre, ktoré majú mnohé najazdené. Malý počet kilometrov však v tomto prípade neznamená, že auto musí byť v stopercentnom poriadku. Naopak, športové autá sú výrazne mechanicky namáhané a keď sa k tomu pridá zlé zaobchádzanie majiteľa, ich stav je často žalostný. Najmä výkonné športové autá si totiž vyžadujú veľké vodičské schopnosti a cit pre techniku, čo mnohí majetní majitelia žiaľ nemajú. Kupovať auto práve od nich preto nemusí byť prechádzka „ružovým sadom“ a neskorší návrat ich technického stavu do pôvodnej kondície vás môže finančne vyčerpať.

Pamätajte aj na to, že prevádzkové náklady športových vozidiel sú vyššie ako v prípade bežných rodinných áut. Najmä veľmi výkonné špeciály majú nielen vysokú spotrebu, ale aj cena ich náhradných dielcov zodpovedá exkluzivite auta.

V oblasti prevádzkových nákladov sú na tom lepšie športové autá technicky vychádzajúce z bežných osobných áut. Ich komponenty sú zameniteľné z dielcami bežných osobných verzií a tak je aj ich neskorší servis jednoduchší. Tento druh vozidiel je navyše dostupný aj v autobazároch a najmä v lete je ich ponuka pomerne slušná.

V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších športových vozidiel na našom trhu s jazdenými autami.

Alfa Romeo GTV/Spider

Alfa Romeo GTV/Spider (1994 - 2006) Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo GTV Alfa Romeo GTV/Spider (1994 - 2006)

Plusy
- zábavné jazdné vlastnosti
- dobrá zadná náprava
- šesťvalcový benzínový motor

Mínusy
- slabá tuhosť karosérie
- priemerné brzdy
- motory citlivé na pravidelný servis

Motory
1.8 16V TS (106 kW/144 k), 2.0 16V TS (110 kW/150 k, 114 kW/155 k), 2.0 V6 12V Turbo (148 kW/201 k), 3.0 V6 12V (141 kW/192 k), 3.0 V6 24V (162 kW/220 k), 3.2 V6 24V (177 kW/241 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebované zavesenie predných kolies, poruchy osvetlenia, vôle v zadnej viacprvkovej hliníkovej náprave, poruchový senzor hmotnosti nasávaného vzduchu (1.8 16V TS), poruchy dobíjania, vplyvom nízkej hladiny motorového oleja poškodené ložiská kľukového hriadeľa.

Audi TT

Audi TT (1998 - 2006) Foto: Audi
Audi TT Audi TT (1998 - 2006)

Plusy
- malý pokles hodnoty
- dielenské spracovanie
- motor 1.8 20V Turbo

Mínusy
- vysoká spotreba benzínu (3.2 VR6)
- jazdné vlastnosti
- systém quattro len prostredníctvom spojky Haldex

Motory
1.8 20V Turbo (132 kW/180 k, 165 kW/224 k), 3.2 VR6 (184 kW/250 k).

Časté poruchy
Vôle v uloženiach predného priečneho stabilizátora, zvlnené brzdové kotúče, poruchové zapaľovacie cievky benzínového motora 1.8 20V Turbo, praskanie žiaroviek a poistiek, vôle v zaveseniach predných kolies, poruchy elektroniky, predčasne opotrebované spojkové obloženie.

Ford Cougar

Ford Cougar (1998 - 2002) Foto: Ford
Ford Cougar Ford Cougar (1998 - 2002)

Plusy
- vnútorný priestor
- dobrá pasívna bezpečnosť
- vhodný na dlhé cestovanie

Mínusy
- dlhé prevodové stupne (2.0 16V)
- kvalita interiéru
- veľký polomer zatáčania

Motory
2.0 16V (96 kW/130 k), 2.5 V6 24V (125 kW/170 k), 2.5 V6 24V ST200 (151 kW/205 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebované spojkové obloženie (2.5 V6 24V), vôle v prednej náprave, opotrebované kľúče od zapaľovania, netesné gufero medzi motorom a prevodovkou vplyvom čoho dochádza k únikom oleja, prepálené tesnenie pod hlavou (2.0 16V).

Mazda MX-5

Mazda MX-5 (1990 - 2005) Foto: Mazda
Mazda MX-5 Mazda MX-5 (1990 - 2005)

Plusy
- jazdné vlastnosti
- presné riadenie
- tuhá karoséria

Mínusy
- citlivá plátená strecha (do roku 1998)
- malý batožinový priestor
- absencia výškového nastavovania volantu

Motory
1.6 16V (66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 85 kW/115 k), 1.8 16V (98 kW/133 k, 103 kW/140 k, 107 kW/146 k).

Časté poruchy
Poruchové regulátory alternátora (do roku 1992), vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora, poškodené tesnenie pod hlavou valcov (do roku 1992), netesné vodné čerpadlo, pri zanedbanej údržbe pretrhnutý rozvodový remeň.

Mazda RX-8

Mazda RX-8 (od 2003) Foto: Mazda
Mazda RX-8 Mazda RX-8 (od 2003)

Plusy
- obratnosť
- dobré brzdy
- pozícia za volantom

Mínusy
- vyššia spotreba benzínu
- vyžaduje kvalifikovaný servis
- spotreba motorového oleja

Motory
Wankelov motor 2 × 0,654 l (141 kW/192 k, 170 kW/231 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebované spojkové obloženie, horšie štartovanie motora, vôle v ramenách hliníkových náprav, rýchle opotrebenie brzdového obloženia, hlučné ložiská kolies, prasknuté silentbloky motora.

Porsche 911 (996)

Porsche 911 (996) (1997 - 2004) Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera Porsche 911 (996) (1997 - 2004)

Plusy
- jazdné vlastnosti
- komunikatívne riadenie
- výborné brzdy

Mínusy
- ťažké opravy pevnej karosérie
- drahý servis
- záujem zlodejov

Motory
3.4i (220 kW/299 k), 3.6i (235 kW/320 k, 280 kW/381 k), 3.6i Turbo (309 kW/420 k, 335 kW/456 k).

Časté poruchy
Opotrebovaná synchronizácia druhého prevodového stupňa, úniky chladiacej kvapaliny, nepresné palivomery, poruchový napínací mechanizmus rozvodového mechanizmu, zlé tesnenia kľukového hriadeľa.

//V budúcej časti čítajte: Terénne autá a SUV

//

Seriál „Ako na jazdené“ pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk. Nový diel seriálu nájdete každý týždeň v stredu na auto.pravda.sk.

debata chyba
Články podľa značiek