V časoch, keď každé rozhodnutie výhradne odobrovala vládna strana, začal v novovytvorenom konštrukčnom oddelení automobilky EMW v Eisenachu tajný vývoj nového modelu. Jeho úlohou bolo nahradiť zastarávajúci model IFA 9.
Základom novinky mala byť podvozková platforma a pohonné ústrojenstvo z modelu IFA F9. Neskôr sa však ukázalo, že jeho pôvodný rázvor 2350 mm nestačí, preto konštruktéri podvozok prepracovali a jeho rázvor natiahli na 2450 mm.
Cesta do Berlína
Keď bol prvý tajný prototyp (označený ako EMW 311) na svete, nastal čas na zlegalizovanie jeho existencie. Neľahkej úlohy sa zhostil vtedajší riaditeľ automobilky, Martin Zimmermann, ktorého čakala vyše 350 km dlhá cesta do Berlína autom, o ktorého existencii nemali čelní predstavitelia NDR najmenšie tušenie.
Zimmermann mal namierené priamo pred ministerstvo, ktoré malo v kompetencii o podobných záležitostiach rozhodovať. Automobil chcel predstaviť priamo ministrovi, ten však nebol prítomný, a tak si to namieril k sídlu Zjednotenej socialistickej strany Nemecka (SED).
Vedeniu strany sa prototyp Wartburgu 311(vteda ešte pod názvom EMW 311) páčil, šéf automobilky v Eisenachu preto priznal, že celý vývoj v závode realizovali na čierno, bez súhlasu ministerstva. V tej dobe bolo obchádzanie pravidiel centrálneho plánovania nemysliteľné, Zimmermann preto musel na urovnanie prešľapu voči strane vynaložiť veľké úsilie a diplomaciu. Rozčarovanie funkcionárov sa však pri pohľade na naleštenú, chrómom obdarenú karosériu Wartburgu podarilo premeniť na radosť z nádherného automobilu vyrobeného v Nemecku.
Nový Wartburg si nakoniec získal obdiv, a príslušné ministerstvo vydalo súhlas na dokončenie vývoja a spustenie jeho sériovej výroby.
Sériová výroba začína
Výroba overovacej série v počte 150 ks začala v októbri roku 1955. Nový prírastok z Eisenachu mal pod oblou prednou kapotou dvojtaktný trojvalec s objemom 0,9 l a výkonom 27 kW (37 k), ktorý aj vďaka štvorstupňovej prevodovke (taktiež z predchodcu IFA F9) dokázal vyvinúť rýchlosť až 115 km/h. Sedan so základnými rozmermi 4300/1570/1450 mm a pohotovostnou hmotnosťou 960 kg bol zároveň vtedajším najpriestrannejším automobilom vyrábaným vo Východnom bloku.
Oficiálna veľkosériová výroba Wartburgu 311 sa začala 2. januára 1956. Verejnosti ho automobilka ukázala začiatkom marca na veľtrhu v Lipsku. Wartburg sa predstavil v podobe štvordverovej štvormiestnej limuzíny v dvoch verziách (standard a de Luxe so sťahovacou strechou) a trojdverového kombi. Na jeseň 1956 pribudli ďalšie dve modifikácie – dvojdverový štvormiestny kabriolet a praktický pick-up.
O rok neskôr nasledovala celá rada ďalších karosárskych verzií. Raritou bola napríklad päťdverová tábornícka limuzína Camping s presklenenou zadnou časťou. Objavili sa aj verzie pre potreby armády a polície.
Vrcholný model zaujal aj v USA
Vrcholom modelovej rady bol dvojmiestny športový automobil (Sportwagen-Coupe) Wartburg 313, predstavený v roku 1957 na New Yorskom autosalóne. Tu Wartburg 313 dokonca získal čestnú cenu za eleganciu.
Oproti sedanu 311 mal vyšší kompresný pomer, dva karburátory, výkon 37 kW/50 k a max. rýchlosť na hranici 150 km/h. Wartburg 313 sa už na prvý pohľad líšil dlhšou karosériou s bočnými výduchmi na predných blatníkoch. Vyrobilo sa ich len 470 kusov, dnes sú preto veľmi cenným a vyhľadávaným artiklom zberateľov.
Od 18. októbra 1955 do roku 1965 bolo vyrobených viac ako 260 000 sedanov (v jedenástich rôznych verziách) a necelých 2 670 kabrioletov Wartburg.
Verzie modelu Wartburg 311 |
---|
Wartburg limuzína (311–0) |
Wartburg limuzína s plátenou sťahovacou strechou (311–008) |
Wartburg limuzína de Luxe (311–100) |
Wartburg limuzína de Luxe s plátenou sťahovacou strechou (311–108) |
Wartburg Kabriolet (311–2) |
Wartburg Coupé (311–3) |
Wartburg Camping (311–5) |
Wartburg Kombi (311–9) |
Wartburg Pick-Up (311–7) |
Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénne vozidlo (311–4) |
Wartburg Sport (313–1) |
Východonemecký luxus
Wartburg bol na svoju dobu luxusným automobilom, brázdiaci nemecké cesty na komfortných listových pružinách. Prední aj zadní pasažieri mali k dispozícií opierky na ruky, v tých predných boli dokonca popolníky. V základnej výbave lepších verzií nechýbalo ani rádio schopné prijímať stredné a dlhé vlny.
Plnohodnotné rezervné koleso bolo umiestnené v batožinovom priestore s vnútorným osvetlením. Jeho pohodlné otváranie priamo z kabíny zabezpečovalo mechanické tiahlo pri vodičovi. Elegantná palubná doska, či celokožené sedadlá boli čerešničkou automobilovej prestíže značky Wartburg.
Prvé exempláre Wartburgu 311 z rokov 1955–58 sa dajú ľahko rozoznať podľa farebného loga so siluetou hradu Wartburg, umiesteného na prednej maske a veku kufra. 311-tka prvej generácie dostala prednú masku, zloženú z troch chrómových líšt, ktoré boli na konci spojené, a v ich strede predelené zvislou priečkou. Ak sa šofér potreboval dostať pod kapotu motora, mriežku bolo možné sklopiť.
Po zmodernizovaní prvej generácie, sa mriežka zmenila na väčšiu pochromovanú masku.
Spoľahlivé Gran Turismo
V čase svojho zrodu pôsobil Wartburg 311 vyváženým a veľmi elegantným dojmom. Zadné blatníky pripomínajúce profil krídla autu dodávali veľmi dynamický ráz. Výrobca vo svojich reklamných brožúrach deklaroval vysokú kvalitu motorovej jednotky. Poukazoval na konštrukčnú jednoduchosť motora, ktorý sa skladal len zo siedmich pohyblivých častí. Auto malo napĺňať podstatu slovného spojenia Gran Turismo. Určené na dlhé, pohodlné a radostné cestovanie bez hroziacich porúch.
Wartburg 1000
Rok 1962 bol začiatkom zmien pod kapotou. Výkon konštruktéri najskôr zvýšili o 1 kW a na konci roka zväčšili aj vŕtanie z 70 na 73,5 mm, čím zvýšili objem na 0,991 l. Výkon motora tak razom poskočil na 33 kW/45 k. Modernizovaná verzia dostala typové označenie W 312, často sa však používalo aj označenie W 311 – 1000. Na rozdiel od predchodcu s motorom 0,9 l, ktorý sa len z ťažkosťami dostával cez rýchlosť 100 km/h, sa „tisícka“ bez problémov rozbehla na 120 km/h.
Evolúcia podvozku
K prepracovanejšiemu motoru bolo potrebné zapracovať na starom podvozku s priečnymi listovými pružinami. Počas príprav na produkciu nového modelového radu (Wartburg 353) sa preto rozhodlo o implementovaní novo vyvinutého podvozku s vinutými pružinami do dosluhujúceho Wartburgu 311. Vznikol tak modernizovaný model 312/1. Nový systém pruženia umožnil zmenšenie priemeru pneumatík z pôvodných 15" na 13".
Verzie modelu Wartburg 312 |
---|
Wartburg limuzína (312–0) |
Wartburg limuzína s kovovou posuvnou strechou(312–008) |
Wartburg limuzína de Luxe (312–1) |
Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou strechou (312–108) |
Wartburg Hardtop-Coupé (312–300) |
Wartburg Camping (312–5) |
Wartburg Pick-Up (312–7) |
Wartburg Kombi (312–9) |
Limuzíny typu 312 v roku 1966 nahradil Wartburg typu 353 (súbežne s ním sa ešte rok vyrábali z typu 312 kombi verzie a kupé označené 312 HT). Nový Wartburg 353 však úspech svojho predchodcu nikdy nedosiahol.