Keďže však súčasná metodika testov, ktorá pozostáva z hodnotenia až štyroch bezpečnostných kategórií vyjadrených percentuálne, nie je taká zrozumiteľná ako v minulosti, zostavilo Euro NCAP už štvrtý raz po sebe rebríček najbezpečnejších áut minulej sezóny. Ten je rozdelený do jednotlivých kategórií od malých áut až po veľké SUV. Novinkou tohto roka je trieda dodávok.
Ako ukazujú výsledky, získať päť hviezdičiek už nie dnes úplnou samozrejmosťou. Sprísňujúce sa kritériá zamiešali poriadne kartami. Vlani dosiahlo plné skóre 26 modelov. Jeden dostal o hviezdičku menej, osem skončilo s trojicou hviezdičiek, no sú tu aj dva modely, ktoré v testoch nedosiahli na viac ako dve hviezdičky. Prepadákmi roka sa tak stala rodinná dodávka Renault Trafic a malé americké SUV Jeep Compass.
Naopak, na trón bezpečnostného kráľa sa usadilo Volvo V40. A to nielen za minulý rok. Nový švédsky hatchback dosiahol vôbec najlepšie hodnotenie bezpečnosti v dejinách crash-testov. Celkový priemerný bezpečnostný zisk vo všetkých štyroch kategóriách od ochrany dospelej posádky, detí, chodcov a asistenčných systémov, sa vyšplhal až na 92 %. To sa žiadnemu inému modelu zatiaľ nepodarilo. Zásluhu na tom má nielen samotná konštrukcia, ale najmä vynikajúce výsledky v ochrane chodcov, keďže Volvo V40 je ako prvé na svete vybavené airbagom pre chodcov, a tiež nasadenia asistenčných systémov vrátane systému samočinného núdzového brzdenia.
Hviezdou v novej triede dodávok sa zas stal Ford Transit Custom, ktorý zavádza do kategórie úžitkových vozidiel bezpečnostné systémy, doteraz bežné len pri klasických osobných autách. Napríklad závesové bočné airbagy či upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu. Ford bol vlani zároveň najúspešnejším výrobcom z hľadiska bezpečnosti. Zo siedmych kategórií získal až tri prvenstvá. Okrem Taransitu totiž bodovala aj Kuga v triede malých SUV a minivan B-Max.
To, že pre celkovo dobré hodnotenie je čoraz dôležitejší vyvážený výsledok vo všetkých kategóriách, dokladuje najúspešnejší model triedy malých vozidiel – nový Renault Clio. Ten síce v kategórii ochrany dospelej posádky dosiahol menej percent, ako napríklad Ford Fiesta alebo Chevrolet Aveo, no vďaka asistenčným systémom a slušnej ochrane chodcov sa dostal na najvyššie priečky. V ďalších triedach bodovali BMW radu 3, Fiat 500L a Hyundai Santa Fe.
Získať päť hviezdičiek v tomto roku bude opäť ťažšie. Do celkového hodnotenia zahrnie totiž Euro NCAP prítomnosť systému monitorujúceho maximálnu povolenú rýchlosť a od roku 2014 aj systém automatického núdzového brzdenia. Bez neho už nebude môcť žiaden automobil získať plný počet hviezdičiek.
Najbezpečnejšie autá roka 2012 | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Dospelí | Deti | Chodci | Bezp. systémy |
Malé autá | ||||
Renault Clio | 88 % | 89 % | 66 % | 99 % |
Malé rodinné autá | ||||
Volvo V40 | 98 % | 75 % | 88 % | 100 % |
Veľké rodinné autá | ||||
BMW 320d | 95 % | 84 % | 78 % | 86 % |
Kompaktné MPV | ||||
Ford B-Max | 92 % | 84 % | 67 % | 71 % |
Fiat 500L | 94 % | 78 % | 65 % | 71 % |
Malé SUV | ||||
Ford Kuga | 94 % | 86 % | 70 % | 100 % |
Veľké SUV | ||||
Hyundai Santa Fe | 96 % | 89 % | 71 % | 86 % |
Dodávky | ||||
Ford Transit Custom | 84 % | 90 % | 48 % | 71 % |