Agentúra JATO Dynamics zverejnila aktuálny európsky rebríček flotilových emisií dvadsiatich najpredávanejších značiek v Európe. Ten vychádza z emisného priemeru predaných vozidiel a ich verzií. Osemnástim značkám sa podarilo emisie znížiť. Výnimkou je len Kia ( + 0,6 g/km) a Mini (+ 0,9 g/km). Tie však nemohli zhoršiť celkovú bilanciu, ktorá si medziročne polepšila. Celkový priemer klesol zo 132,3 na 126,8 g/km.
Aktuálnou hviezdou je Renault. Nielenže sa mu podarilo prepracovať na prvé miesto s hodnotou flotilových emisií CO2 110,1 g/km a po šiestich rokoch tak zosadiť z trónu Fiat, ale zároveň zaznamenať aj najväčšie medziročné zníženie. A to až o 11,2 g/km, čo ho posunulo hneď o dve priečky nahor. Podobný posun síce zaznamenalo aj švédske Volvo, najmä vďaka plug-in hybridnej štyridsiatke a nasadeniu novej generácie motorov Drive-E, no v celkovom rebríčku je až sedemnáste.
Za úspechom Renaultu stoja bezpochyby jeho elektromobily. Predal ich vlani 9 000, čo vie priemer výrazne ovplyvniť, aj keď prvé husle hrali nové Clio a Captur s emisiami len 103,9 a 105,6 g/km. Clio s Capturom tvoria totiž až 45 % predaja značky. Druhý Peugeot s emisiami 114,9 g/km zasa bodoval vďaka úsporným modelom 208 a 2008 vybaveným novými 3-valcami. Svoje však zohrali aj hybridy 508 a 3008.
Tretia je Toyota s priemerom 115,9 g, čo znamenalo posun o jednu priečku nahor. Podľa JATO Dynamics sa na tom podieľali nielen nové hybridy Yaris Hybrid a Auris Hybrid, ale aj podstatne úspornejšia nová generácia úspešného SUV Toyota RAV4. Aj štvrtý Citroen sa posunul medziročne o jednu priečku nahor. Vyniesli ho na ňu nové trojvalce v modeloch C3. A to ešte plánuje nasadenie nových benzínových turbomotorov pre C4 a C4 Cactus.
Po šiestich rokoch padol Fiat z prvého miesta na piate. Na svedomí to majú, paradoxne, jeho nové úspešné modely 500L a 500L Living, ktoré majú predsa len vyššiu spotrebu ako klasické päťstovky a Panda. To ovplyvnilo jeho celkový priemer. Šiesty Seat ostal na pôvodnej pozícii, zato siedmy Ford si polepšil až o dve priečky. Nové motory EcoBoost vo Fieste či Focuse, ktoré patria k najpredávanejším európskym autám, urobili jednoducho svoje.
Zlepšila sa aj ôsma Škoda, ktorá sa prepracovala na túto pozíciu z pôvodne jedenástej priečky. Je to odraz nástupu novej Octavie na novej platforme MQB a s tým aj nových úsporných motorov. Ešte väčší skok z 15. na deviate miesto zaznamenala Dacia. Jej nové modely Logan a Sandero totiž dostali pod kapotu úsporné motory Renault Energy. Tie zrazili priemer CO2 až o 10,8 g/km. Prvú desiatku uzatvára Suzuki, presne tak ako vlani.
Z druhej desiatky sa podarilo najviac priškrtiť emisie jedenástemu Volvu, Mercedesu Nissanu a BMW. Z hľadiska segmentov sa o najväčší medziročný pokles emisií CO2 zaslúžili vozidlá nižšej strednej triedy. Ich priemer klesol o 7,4 g na 118 g/km. Podľa JATO má na tom zásluhu najmä koncern VW s novými modelmi Golf, Škoda Octavia, Audi A3 a Seat Leon, ktoré sú úspornejšie ako ich predchodcovia. Emisie Golfu klesli napríklad až o 14,2 g/km.
Polepšila si aj trieda SUV, kde sa znížil priemer produkcie o 7,2 g/km. Najmä zásluhou príchodu malých SUV Opel Mokka či úspornejších modelov Ford Kuga a Toyota RAV4, ale aj Hondy CR-V s novým dieselom 1,6i-DTEC a predným náhonom.
Medzi krajinami sa darí najlepšie Holandsku. Ich prírastok vozového parku za minulý rok produkoval priemerne len 109,0 g/km, čo je zlepšenie o 9,7 g v porovnaní s rokom 2012. Nešlo však len o lásku Holanďanov k životnému prostrediu, ale najmä o novú legislatívu podporujúcu predaj ekologických áut. Druhou najlepšou krajinou je Grécko (111,6 g/km) s boomom predaja dieselových áut, ktoré si vlani prisvojili na tomto pôvodne „benzínovom trhu“ až 57 % podiel.
Veľmi dobre sa umiestnili aj niektoré veľké trhy ako Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko či Portugalsko. Presne na opačnej strane rebríčka nájdeme Švajčiarsko s najvyššími emisiami z 23 sledovaných krajín. Záľuba Švajčiarov vo výkonných benzínových autách znamená najhorší priemer 144,7 g/km. JATO i tak oceňuje medziročný pokles až o 6,6 g/km.
JATO Dynamics – vážený priemer emisií CO2 (20 najpredávanejších značiek) | ||||
---|---|---|---|---|
Poradie | Výrobca | Priemer 2013 (g/km) | Priemer 2012 (g/km) | Rozdiel (g/km) |
1. | Renault | 110,1 | 121,3 | –11,2 |
2. | Peugeot | 114,9 | 121,1 | –6,2 |
3. | Toyota | 115,9 | 121,7 | –5,8 |
4. | Citroën | 116,2 | 122,0 | –5,8 |
5. | Fiat | 118,1 | 119,5 | –1,4 |
6. | Seat | 118,9 | 124,0 | –5,1 |
7. | Ford | 122,1 | 129,3 | –7,2 |
8. | Škoda | 125,3 | 132,6 | –7,3 |
9. | Dacia | 127,1 | 137,9 | –10,8 |
10. | Suzuki | 127,3 | 130,5 | –3,2 |
11. | Volkswagen | 127,8 | 133,5 | –5,7 |
12. | Nissan | 129,3 | 136,4 | –7,1 |
13. | Mini | 129,5 | 128,6 | 0,9 |
14. | Kia | 129,5 | 128,9 | 0,6 |
15. | Hyundai | 127,9 | 132,3 | –4,4 |
16. | Opel/Vauxhall | 132,0 | 132,8 | –0,8 |
17. | Volvo | 132,1 | 143,3 | –11,2 |
18. | Audi | 135,0 | 139,3 | –4,3 |
19. | BMW | 135,7 | 140,8 | –5,1 |
20. | Mercedes-Benz | 139,5 | 147,6 | –8,1 |
– | Spolu | 126,8 | 132,3 | –5,5 |