Ešte nikdy predtým nezišlo z montážnych liniek automobiliek toľko vozidiel ako práve vlani. Tých 84,1 milióna vyrobených áut je historické maximum. Samozrejme, na raste výroby sa podieľa najmä rastúci dopyt v Ázii. Pozíciu jednotky v rebríčku najväčších automobilových koncernov zaujala vlani Toyota. Z celkového koláča si ukrojila 9,98 milióna áut. Okrem samotných modelov Toyoty sú však v štatistike započítané aj značky Lexus, Daihatsu a americká divízia Scion.
Volkswagen sa musel uspokojiť s druhou priečkou. Jeho 12 značiek predalo vlani 9,73 milióna kusov vozidiel, čo je síce o päť percent viac ako rok predtým, no na zlato to nestačilo. Jeho ambície ale nekončia. Tak ako Toyota chce aj VW už tento rok prekročiť v predajoch magickú hranicu 10 miliónov vozidiel. Takže na čele tabuľky to bude horúce. Do kariet mu hrá zvyšujúci sa odbyt väčšiny jeho značiek. Tak napríklad VW rástol vlani o 3,4, Audi o 8,3 a extrémne profitabilné Porsche až o 15 %. Škoda si polepšila o dve percentá.
Druhé miesto VW Group znamená tretie miesto pre General Motors. Nepomohlo ani medziročné zvýšenie výroby o 4,1 % na celkových 9,71 miliónov áut. Na tomto raste má zásluhu najmä dopyt na čínskom trhu. Vďaka tomu zaznamenal značka Buick rast až o 15 %, keď vyrobila 1,03 milióna áut. Naopak, európsky Opel spolu s Vauxhallom zaznamenal pokles o 0,4 percenta. No i tak vyrobil celkom 1,064 milióna áut.
So zemiakovou medailou skončila aliancia Renault-Nissan, pod ktorú patria aj značky Infiniti, Samsung, Dacia, ale aj ruský AutoVaz. Francúzsko-japonská dvojka predala vlani 8,26 milióna áut, čo je nárast o dve percentá. Z toho najviac pripadá práve na japonské značky Nissan a Infiniti. Renault spolu s Daciou a Samsungom vygeneroval 2,63 milióna áut. Zvyšok s počtom 0,53 milióna pripadá na AutoVaz.
A nasledujú nebezpeční Kórejčania. Koncern Hyundai-Kia rástol vlani až šesťpercentným tempom. S počtom vyrobených áut 7,6 milióna kusov sa tak priblížil k Renaultu s Nissanom. Nasledujú Ford, nový gigant Fiat-Chrysler a Honda. Francúzske „duo“ PSA (Peugeot/Citroen) vyrobilo vlani 2,82 milióna áut a ako jediná značka z prvej desiatky zaznamenalo pokles (- 5 %). Prvú desiatku uzatvára Suzuki.
Mimochodom, päť najväčších koncernov má na celkovom objeme výroby až 53,5-percentný podiel a na prvú desiatku pripadá dokonca až 77,8 percenta všetkých vlani vyrobených vozidiel.
Poradie najväčších automobilových výrobcov (2013) | ||
---|---|---|
Automobilka | Predaj (v mil. ks) | Rozdiel oproti 2012 |
1.Toyota | 9,98 | 3% |
2.VW Group | 9,73 | 5% |
3.General Motors | 9,71 | 4% |
4.Renault-Nissan | 8,26 | 2% |
5.Hyundai-Kia | 7,56 | 6% |
6.Ford | 6,25 | 10% |
7.Fiat-Chrysler | 4,35 | 4% |
8.Honda | 4,10 | 7% |
9.PSA (Peugeot/Citroen) | 2,82 | –5% |
10.Suzuki | 2,66 | –1% |
11.Daimler | 2,35 | 7% |
12.BMW Group | 1,96 | 6% |
13.Mazda | 1,32 | – |
14.Mitsubishi | 1,28 | 12% |
15.Tata Motors | 1,04 | – |
16.Geely | 0,98 | 8% |
17.ChangAn | 0,84 | – |
18.Subaru | 0,78 | – |
19.Great Wall | 0,75 | 21% |