Škoda útočí v Číne

Svetové automobilky bojujú o čínsky trh. Kým tradičné odbytištia v Japonsku, Európe či USA už nemajú kam rásť, Čína nasáva nové autá silou vákua.

17.05.2011 08:04
Škoda Foto:
Škoda
debata

Kúpyschopnosť Číňanov sa zvyšuje, čo znamená, že tu žije 1,35 miliardy potenciálnych zákazníkov. Každý rok sa v Číne predá o 12 % viac áut. Len vlani tu našlo zákazníkov 11 miliónov osobných vozidiel a do roku 2020 to má byť astronomických dvadsať miliónov. Vie to aj česká Škoda, ktorá vstúpila do Číny síce len pred piatimi rokmi, no napriek tomu možno jej krátky čínsky príbeh označiť za rozprávku.

Z neznámej prémiová značka

„Škoda bola v Číne úplne neznámou značkou, napriek tomu sme si dali ambiciózny cieľ, postaviť tu najmodernejšiu exkluzívnu dílerskú sieť na svete a Škodu situovať medzi prémiovejšie značky,“ povedal na stretnutí s novinármi v závode Šhanghai Volkswagen Jan Pícha, šéf popredajných služieb Škody v Číne. „Nebolo to jednoduché, ale vedeli sme, že našou výhodou je silné zázemie Volkswagenu, ktorý pôsobí v Číne od roku 1985 a je synonymom novodobého čínskeho automobilového priemyslu.“

Škoda sa v Číne stáva prémiovou značkou. Foto: Škoda
Škoda Škoda sa v Číne stáva prémiovou značkou.

Škoda odštartovala výrobu Octavie v spoločnom šanghajskom závode koncom roku 2006 a prvé auto predala začiatkom roka 2007. V tom istom roku otvorila aj prvé dílerstvo v Shijiazhuangu. Už prvý rok umiestnila na čínskom trhu viac ako 27 000 áut. V nových megalomanských predajniach stáli však len Škody Octavie. „Aby neboli predajne prázdne, inštalovali sme do nich vitríny s jednotlivými súčiastkami, aby sme dokumentovali, že Škoda vyrába spoľahlivé a bezpečné autá z kvalitných komponentov,“ objasňuje začiatky predaja Petr Sirovátko, zodpovedný za rozvoj čínskej siete.

V roku 2008 obohatila ponuku Fabia a predaj stúpol na 50 000 áut. O rok neskôr sa pridal Superb. S tromi modelmi si už Škoda trúfla na 120 000 áut. No a vlani to bolo rozprávkových 180 000 vozidiel aj s modernizovanou Octaviou. To je približne toľko, koľko sa ročne predá všetkých nových áut v Čechách. „Ročne rástol predaj Škody v Číne takmer o 30 %, čo je takmer trikrát rýchlejšie ako celý čínsky automobilový trh.“

Iné ako v Európe

Všetky autá boli, samozrejme, vyrobené v Šanghaji, aj keď 60 % dielov pochádzalo a pochádza z Európy. Dovážať sa ich z dôvodu cla neoplatí. Nie sú to však také isté škodovky, ako ich poznáme. Nielen pre názvy. Fabia sa tu predáva ako Škoda Jing Rui, Octavia ako Ming Rui a Superb ako Hao Rui.

V Číne je záujem aj o Fabiu. Foto: Škoda
Škoda Fabia V Číne je záujem aj o Fabiu.

„Číňania majú radi okázalosť a preto boli všetky modely upravené podľa ich požiadaviek. Octavia aj Superb majú viac chrómu na prednej maske, zadné ledkové svetlá a namiesto klasickej antény anténu integrovanú v zadnom okne. Disky kolies sú maximálne 16-palcové, čo zodpovedá nekvalitnej čínskej infraštruktúre,“ hovorí Pícha. Naopak, vybavenie je nadštandardné. Za zmienku stoja aj čipkované poťahy sedadiel, drevené obklady či dvojfarebné spracovanie interiéru, rovnako ako skutočnosť, že sa tu vôbec nepredávajú verzie kombi, o ktoré nie je v Číne záujem. Podobne ako o dieselové motory TDI. Škoda ponúka výlučne benzínové modifikácie. Pri Octavii tvorí pritom podiel verzií s automatickou prevodovkou nezvyčajných 60 % a pri Superbe až neuveriteľných 90 %.

Octavia dostala v Číne viac chrómu. Foto: Škoda
Škoda Octavia Octavia dostala v Číne viac chrómu.

Číňania však majú ešte jednu veľkú slabosť. Milujú nielen sedany, ale aj dlhý rázvor. Viacero v Európe známych modelov tu preto môžete stretnúť v podobe sedanu alebo s predĺženou kabínou. Superb je pre Čínu z tohto dôvodu ako stvorený a dnes dýcha na krk čínskemu Passatu, ktorý bol upraveným Superbom prvej generácie, ale aj jeho nástupcovi, ktorý je odvodený od novej americkej verzie. Zdá sa, že Superb bude tento rok najpredávanejším modelom Škody a predbehne doteraz vedúcu Octaviu. Jeho predaj stúpol v medziročnom porovnaní o viac ako päťdesiat percent!

Luxusné predajne

Ani čínske dílerstvá nie sú celkom bežné. Dnes ich má Škoda v Číne 305. A Číňanom máme čo závidieť. Okrem veľkosti siete šokujú najmä rozmermi a vybavením. Rozloha výstavnej plochy sa pohybuje od 300 do 700 štvorcových metrov. Prvé áčkové dílerstvo však malo celkovú rozlohu až 1200 štvorcových metrov. V každej predajni pracuje od 60 do 80 ľudí vrátane oficiálnych uvádzačov. V každom dílerstve je VIP salón a každý servis má špeciálny zákaznícky salón s internetom, dizajnovým nábytkom a sklenenou strechou, cez ktorú možno sledovať priebeh zákazky. „Nejde len komfort, čínski zákazníci totiž často na opravy čakajú, keďže prepravné vzdialenosti sú v Číne podstatne väčšie ako u nás,“ vysvetľuje Pícha.

Autá sa predávajú v obrovských showroomoch. Foto: Škoda
Škoda Autá sa predávajú v obrovských showroomoch.

Skutočnou pikantnosťou života čínskych dílerov je však nútené premiestňovanie showroomov. Ak sa štát rozhodne pre zmenu územného plánu a na mieste, kde už stojí dílerstvo, má byť vybudovaná nejaká stavba alebo verejná komunikácia, salón musí zmeniť polohu. „Nie je to žiadna nezvyčajná situácia. Len vlani sme museli rozobrať a premiestniť desať predajní. Náklady však zaplatí štát,“ dokresľuje situáciu Sirovátko.

Do Číny dorazí aj Yeti

Plány Škody v Číne sa však po obrovskom úspechu rozhodne nekončia. Do roku 2013 má vyrásť ďalších približne 100 dílerstiev a boleslavská automobilka v nich bude mať čo ukázať. V Šanghaji sa totiž pripravuje výroba štvrtého modelového radu – SUV Yeti. A ako inak, s rázvorom predĺženým o šesť centimetrov. Jeho predaj odštartuje v roku 2013.

Podľa Winfrieda Vahlanda, predsedu predstavenstva automobilky, Škoda predpokladá, že tento rok pokorí v Číne hranicu 200 000 predaných áut. „Je to v súlade s plánom rozvoja Škody, ktorá chce do roku 2018 vyrábať 1,5 milióna vozidiel ročne. Je to viac ako približne dvojnásobok vlaňajšieho roka, keď sme vyrobili rekordných 762 600 automo­bilov. Čína bude hrať pre nás čoraz významnejšiu úlohu. V súčasnosti končí totiž 60 % výroby v Európe a zvyšok v Rusku a Ázii. Tento pomer sa v budúcnosti otočí,“ spresňuje Vahland.

Podiel Škody na čínskom trhu neustále narastá. Foto: Škoda
Škoda Octavia Podiel Škody na čínskom trhu neustále narastá.

Ako postupovala Škoda v Číne

2005
- vstup na čínsky trh
- vytvorenie spoločného podniku so závodom Shanghai Volkswagen

2006
- príprava výroby Škody Octavia
- prezentácia značky v Číne

2007
- otvorenie prvého dílerstva
- štart predaja Octavie
- 109 dílerstiev
- 27 340 predaných á­ut

2008
- štart výroby a predaja Fabie
- 201 dílerstiev
- 58 290 predaných á­ut

2009
- štart predaja a výroby Superbu
- 235 dílerstiev
- 123 450 preda­ných áut

2010
- štart predaja výroby Octavie II
- 305 dílerstiev
- 180 000 preda­ných áut

2011
- plán predaja 200 000 áut

2012
- štart výroby a predaja Yeti

2013
- cca 400 dílerstiev

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek