Určite si na ne spomínate – špeciálne limitované verzie Favoritov, z ktorých sa mnohým podlamovali kolená. Ich úlohou bolo prilákať k značke nových zákazníkov a vytvoriť z Favoritov a Formanov objekty túžby. Nie je žiadnym tajomstvom, že Volkswagen tak zároveň Škodu naučil, ako z bežných modelov vyťažiť čo najväčšie marže. Recept fungoval, po akčných verziách sa zakaždým len zaprášilo.
Od Primy po Excellent
Škodovka začala s výrazným zviditeľňovaním svojich áut ešte pred predstavením modernizovanej verzie s 548 zlepšeniami. V roku 1992 malo marketingové oddelenie automobilky k dispozícii Favorit a Forman na veľmi slušnej technickej úrovni (zmodernizovaný v roku 1991, identifikovateľný podľa plnej masky s logom v strede), bolo ho potrebné len zušľachtiť a vystrčiť zákazníkom viac na oči. Recept znel jednoducho – viac výbavy, komfortu a exkluzivity danej vyrobením limitovaného počtu áut. Spomínané ingrediencie s citom namiešať a úspech bol zaručený.
Najvýraznejšími akčnými verziami z éry pred veľkým faceliftom boli Favorit Komfort a Forman Marathon. Obidva modely disponovali veľmi podobnou výbavou obsahujúcou zliatinové disky, determálne sklá, strešné okno, centrálne zamykanie, digitálne hodiny v strešnom paneli pri vnútornom zrkadle, stredovú konzolu, autorádio, textilné výplne dverí a bočné ochranné lišty. Skrátka výbavu, na ktorú neboli zákazníci Škody dovtedy zvyknutí.
Na vtedajšiu dobu pôsobili veľmi exkluzívne a vďaka cene sa stali tovarom len pre vyvolených. Forman Marathon vychádzal zo sériového Formana 135 LS. Kým však vedľa sériového Formana 135 LS v cenníkoch figurovala cena 198 350 Kčs (modelový rok 1993), za Marathon si v Mladej Boleslavi pýtali až 225 000 Kčs. Pre lepšie porovnanie, základný Forman 135 L stál 173 550 Kčs. Výnimočnosť bola teda výrazne podčiarknutá aj cenou. Favorit Komfort bol k dispozícii s modrým a zeleným lakom, Forman Marathon zdobil výlučne hlboký modrý lak.
Najmä mladým zákazníkom poskočilo srdce pri pohľade na žiarivo červený Favorit Sport Line. Jeho športový akcent podčiarkovali špeciálne zliatinové disky, príplatkový červený lak, športové sedadlá, determálne sklá, strešné okno, stredová konzola, textilné výplne dverí, spojler na piatych dverách, centrálne zamykanie, autorádio, dymové zadné združené svetlomety, ozdobná koncovka výfuku a ostrekovače svetlometov udržiavajúce čisté krycie sklá pri rýchlej jazde v noci. Samozrejmosťou bol otáčkomer na prístrojovom paneli (Sport Line vychádzal z výbavy LS).
Posledným a zároveň najprestížnejším akčným modelom pred veľkou modernizáciou bol Forman Excellent. Jeho charakteristický olivovozelený lak a ozdobné nápisy na zadných blatníkoch hlásali príslušnosť k tejto špeciálnej edícii už z diaľky. Ďalším poznávacím znamením boli zliatinové disky (rovnaké, aké dostal Favorit Sport Line), anatomické sedadlá, textilné výplne dverí, stredová konzola, digitálne hodiny v strešnom paneli, spojler na piatych dverách, centrálne zamykanie a ostrekovače svetlometov. Podobne ako pri Formane Marathon, aj pri nákupe modelu Excellent museli zákazníci siahnuť do vrecka poriadne hlboko. Výnimočné postavenie medzi majiteľmi Formanov však mali zaručené.
Trochu v ústraní záujmu ostali akčné modely Prima. Ich účelom bolo ponúknuť pocit exkluzivity aj ekonomicky zmýšľajúcim zákazníkom. Ich exteriér nebol tak extravagantný, no zároveň ho v Mladej Boleslavi dokázali odlíšiť dosť na to, aby vedel zaujať. Favorit aj Forman Prima boli lakované fialovým lakom, na ich zadných blatníkoch nechýbal tradičný ozdobný nápis, namiesto zliatinových diskov dostali okrasné kryty plechových diskov, sedadlá mali čalúnené špeciálnou trojfarebnou látkou a čo bolo pre zákazníkov najdôležitejšie, Primám stačil na čerpacích staniciach benzín Špeciál (okt. č. 91). Ich výbava vychádzala zo základného stupňa L, takže v prístrojovom paneli mali vedľa rýchlomera rovnako veľké analógové hodiny. Otáčkomer v Prime chýbal. Prima nebola tak atraktívna ako Excellent alebo Marathon, ale medzi bežnými ľuďmi sa stala veľmi populárnou.
Príchod farebných edícií
Po predstavení modernizovaného Favorita v roku 1993 prišla vlna akčných modelov nazvaných podľa farby ich karosérie. Obrovskú popularitu striebornej metalízy naplno využil Favorit s výstižným označením Silver Line. Bol k dispozícii aj ako Forman a jeho športový vzhľad pôsobil v ponuke Škodovky ako z iného sveta. Silver Line opäť preniesol Škodu na plagáty do detských izieb a garáží a stal sa častým objektom debát pri pive. Na uliciach sa za ním každý otočil a reakcie ľudí potvrdili reklamné heslo Škody „Trbliece sa ako drahokam“.
Okrem nových kvalitatívnych štandardov a podstatne lepšieho odhlučnenia mu hrala do kariet aj ponuka dvoch výkonových verzií motora 1.3 8V OHV. Ak ste mali dosť peňazí, mohli ste si priplatiť za verziu s výkonom 50 kW/68 k (štandardom bol výkon 40 kW/54 k). Výkonnejší motor už dokázal splniť to, čo športový vzhľad auta naznačoval. Dnes pôsobí výkon 50 kW (68 k) úsmevne, no pružný motor a hmotnosť pod jednu tonu vytvárali kombináciu, ktorá dokázala v dobrých rukách v serpentínach prekvapiť nejeden výkonnejší hatchback.
Silver Line bol lakovaný striebornou metalízou Safír, dostal špeciálne zliatinové disky Ronal Centra, predné hmlové svetlomety s ochrannou mriežkou, ostrekovače svetiel, digitálne hodiny v strešnej konzole, determálne sklá, dymové zadné svetlomety, rádio, čalúnenie sedadiel označené Flores + First, stredovú konzolu s koženou manžetou radiacej páky, koženú hlavicu radiacej páky, uzamykateľnú skrinku pred spolujazdcom, výškovo nastaviteľné úchyty bezpečnostných pásov, signalizáciu zapnutých svetiel a Favorit dostal aj horný zadný spojler na piatych dverách. Exkluzivitu dopĺňalo čierne čalúnenie stropu a čierna koncovka výfuku.
Silver Line spôsobil ošiaľ, ktorý Škoda pohotovo využila a hneď pustila na trh ďalší akčný model – Black Line. Rovnako ako Silver Line prišiel karosériou hatchback aj kombi, na želanie opäť aj s výkonnejším motorom 50 kW (68 k) a takmer identickou výbavou (medzi Silver Lineom a Black Lineom boli detailné rozdiely, nechýbal v ňom ani pravou kožou potiahnutý volant, hmlové svetlomety nemal chránené mriežkou, autorádio Blaupunkt Paris so štyrmi reproduktormi, Forman mal ešte dva reproduktory navyše a pod.). Jeho magický čierny dvojvrstvový lak (ebenová čierna) bol pre mnohých dokonca ešte príťažlivejší ako strieborná metalíza Safír a stal sa snom mladých dynamických šoférov. Škoda ho prezentovala výstižným reklamným heslom „Auto z klanu čiernych elegánov“.
Verzií Silver Line a Black Line pomaly ubúda, no pre priaznivcov značky majú stále väčšiu hodnotu. Nie je tajomstvom, že najväčšiu cenu majú neupravované originálne verzie. Tých je však dnes už veľmi málo.
Cenník – Favorit/Forman (1993) | |
Model | Cena (Kč) |
Favorit 135 LXi | 191 000 |
Favorit 135 GLXi | 212 900 |
Favorit 135 GLXi Silver Line | 249 000 |
Favorit 135 LXi Black Line | 241 050 |
Forman 135 LXi | 228 000 |
Forman GLXi | 256 200 |
Forman GLXi Silver Line | 292 400 |
Forman LXi Black Line | 292 700 |
Forman 135 LXi VanPLUS | 239 700 |
Forman 135 LXi Van | 219 200 |
Pick-up 135 LXi | 206 200 |
Pre priaznivcov „zelených“ áut pripravila Škoda v roku 1993 verziu Green Line. Tá sa, podobne ako svojho času Prima, neorientovala na najnáročnejšiu klientelu, ale na racionálne uvažujúcich zákazníkov, ktorí za svoje peniaze dostali ekologicky čisté auto (s upraveným katalyzátorom), originálnym zeleným lakom karosérie, autorádiom, otáčkomerom (ako praktickým pomocníkom pre úspornú jazdu), ostrekovačmi predných svetlometov a veľkoplošnými krytmi plechových diskov.
Na samotnom vrchole – Forman Solitaire
Vrcholom ponuky modelového radu Forman bol exkluzívny akčný model Solitaire. Objavil na sklonku kariéry tohto modelového radu a aby dokázal presvedčiť aj náročných zákazníkov, v Mladej Boleslavi ho vybavili tým najlepším, čo v regáloch našli. Na trhu to však nemal Solitaire ľahké. Felicia pomaly klopala na dvere a jeho ambiciózna cena ho posúvala do nebezpečných vôd zahraničných konkurentov. Stále však platilo, že Škoda ponúkala za rovnaké peniaze viac úžitkových schopností. O imidži najprestížnejšieho Formana v ponuke nehovoriac.
Pre Solitaire výrobca vyhradil špeciálnu červenofialovú metalízu, ktorú ste ani za príplatok nedostali k žiadnej inej verzii. Jeho výnimočnosť podčiarkoval aj fakt, že ho Škodovka ponúkala len s výkonnejším motorom (50 kW/68 k).
Sériová výbava verzie Solitaire obsahovala determálne sklá (s tónovaným horným pruhom na čelnom skle), strešné okno, strešný nosič, zadný horný spojler, zliatinové disky kolies s bezpečnostnými skrutkami, centrálne zamykanie, čiernu koncovku výfuku, dymové zadné združené svetlomety, autorádio Blaupunkt Montreux so šiestimi reproduktormi, velúrové poťahy, čalúnenie dverí ladiace s poťahmi sedadiel, otváranie piatych dverí z miesta vodiča, stredovú konzolu s koženou manžetou radiacej páky, kožou čalúnený volant, páku ručnej brzdy a hlavicu radiacej páky a výškovo nastaviteľné úchyty pásov. V jeho výbave nechýbal ani alarm, preto mal Solitaire sériovo aj silnejší akumulátor (55 Ah). Auto sa okrem exkluzívneho vzhľadu odlišovalo aj ozdobným nápisom na piatych dverách.
Technické údaje – Škoda Forman Solitaire | |
Motor | 1.3 8V OHV |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 75,5 × 72 |
Max. výkon (kW/min-1) | 50/5500 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 100/3750 |
Vstrekovanie | Bosch Monomotronic |
Rozmery (mm) | 4200/1620/1473 |
Rázvor (mm) | 2450 |
Svetlá výška (mm) | 120 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 930 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 440 |
Servisný interval (km) | 15 000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 140 |
0–100 km/h (s) | 16 |
Spotreba EHK (90/120/mesto) | 7,8/5,7/7,9 |
Dostupný komfort
Jednými z posledných akčných záchvevov radu Favorit/Forman boli edície nazvané Comfort Line a Special Line. Škoda Comfort Line prišla na trh s reklamným heslom „Vaša jedinečná príležitosť“ a okrem bohatej výbavy zahŕňajúcej napr. determálne sklá, veľkoplošné kryty kolies, dymové zadné skupinové svetlá, centrálne zamykanie, stredovú konzolu, digitálne hodiny alebo zapaľovač cigariet, ponúkala sedem lakov karosérií, medzi ktorými nechýbali dve nové odtiene. Boli to morská zelená metalíza a metalíza Star Blue. Na výber boli motory s výkonmi 40 kW (54 k) a 50 kW (68 k).
O niečo skromnejším modelom bola Škoda Special Line. Bola posledným akčným modelom pred príchodom Felicie, preto ju všade sprevádzal reklamný slogan „Najmladší z Mladej Boleslavi“. Aj Special Line ponúkal na výber z obidvoch motorov (40 kW/54 k aj 50 kW/68 k), pričom z diaľky bol ľahko identifikovateľný podľa dekoračného nápisu na piatych dverách.
Inak sa z von od štandardných verzií veľmi nelíšil, mal dokonca klasické oceľové disky bez veľkoplošných okrasných puklíc. V jeho nárazníku by ste márne hľadali predné hmlové svetlomety. Dostal bočné ochranné lišty a v interiéri sa líšil len špecifickými poťahmi sedadiel, elektrickým zapaľovačom cigariet, digitálnymi hodinami v stropnej konzole, otváraním piatych dverí z miesta vodiča a štandardne montovaným otáčkomerom. Ponúkal sa výlučne v štyroch špeciálnych odtieňoch – labutia biela, červená Sport Line, modrá Temptation a karibská zelená.
Akčné modely boli úspechom
Spustenie predaja akčných verzií štandardných Favoritov a Formanov sa dá aj s odstupom času hodnotiť ako jednoznačný úspech. Boli drahé a z technického hľadiska dvíhali úroveň štandardných verzií len minimálne, no pocit výnimočnosti a exkluzivity, ktorý dokázali dať zákazníkom Škody stál za peniaze navyše.
V úspešnej stratégii akčných modelov neskôr v obmedzenej forme pokračovala aj Felicia (Special Line, Safe Line, Mystery, Laurin & Klement…), so stúpajúcou technickou úrovňou áut však Škoda pomaly začala prechádzať na nové taktiky podpory predaja. Prvé akčné Škodovky sa však dovtedy stihli nezmazateľne zaryť po pamäti nejedného priaznivca tejto značky.