Škoda Octavia: 'Český Golf' má 20 rokov. Bol to megaúspech

09.04.2016 07:00

Je to presne dvadsať rokov odvtedy, čo začali z výrobných liniek v Mladej Boleslavi schádzať novodobé Octavie. Išlo o prvý od základu nový model Škody po vstupe do koncernu Volkswagen. Dodnes sa z troch generácií predalo viac ako päť miliónov kusov. Octavia je vôbec najpredávanejším modelom českej značky.

Octavia prišla na trh ako praktický liftback s...
Octavia prišla na trh ako praktický liftback s obrovským a dobre prístupným kufrom. Napriek tomu jej dokázali dizajnéri vtlačiť nadčasové tvary. Slabou stránkou bol ale krátky rázvor. Autor: Škoda-Auto

Na začiatku deväťdesiatych rokov urobila česká Škoda strategický krok – vstúpila do koncernu Volkswagen. Ten mal o ňu eminentný záujem, a to už v druhej polovici osemdesiatych rokov. Dôvodom bol moderný Favorit, predstavený v roku 1987. Vo Wolfsburgu v ňom videli veľký potenciál a možnosť, ako obsadiť východoeurópske trhy, a to dokonca ešte predtým, než mohol ktosi tušiť, že železná opona sa v roku 1989 zrúti ako domček z karát. Príležitosť však prišla až po revolučných udalostiach a Volkswagen nezaváhal. Vyhral súboj s Renaultom aj General Motorsom a Škodu začlenil do svojho portfólia už v marci 1991, takmer presne pred 25 rokmi.

Octavia obohatila v roku 1996 ponuku Škody o...
Octavia obohatila v roku 1996 ponuku Škody o druhý modelový rad. Postavila sa nad vtedajšiu Feliciu. Tá čakala na výmenu až do roku 1999. Autor: Škoda-Auto

Bol to štart novej éry, ktorá znamenala obrovské investície a rozvoj podniku. Na nové autá si však priaznivci Škody museli ešte zopár rokov počkať. Volkswagen prišiel najprv s akčnými verziami Favoritu, ako Sport Line, Black Line či Green Line, a v roku 1992 predstavil prvú veľkú modernizáciu. O dva roky neskôr, teda v roku 1994, prišla na rad Felicia, čo bola de facto ďalšia revízia Favoritu, tentoraz aj s dizajnovými zmenami. Práve tieto modely a ich predajný úspech daroval Volkswagenu to, čo najviac potreboval – čas na vývoj úplne nového aut. A ten prebiehal už od roku 1992 pod kódovým označením 1U. Malo ísť o model nižšej strednej triedy, ktorý by rozšíril ponuku Škody o druhý modelový rad.

Najprv Octavia, potom Fabia

S nástupcom Felicie sa logicky počítalo neskôr, v koncernovej centrále jej naordinovali kariéru až do roku 1999. Nový model si požičal názov z histórie. Pôvodná Octavia s dvojdverovou karosériou schádzala z liniek v rokoch 1959 až 1964. Vo verzii Combi vydržala v ponuke dokonca až do roku 1971. Tá novodobá sa ale technicky odpútala od všetkého, čo dovtedy Škoda vyrábala. Išlo o prvý platformový model s technikou koncernu VW. A ten na Octavii nešetril. Základ totiž pochádzal z prvej generácie Audi A3. Tú istú platformu dostal napríklad aj Golf štvrtej generácie, ale až rok po novom škodováckom modeli.

Na interiéri sa spočiatku šetrilo. Palubná...
Na interiéri sa spočiatku šetrilo. Palubná doska mala naozaj veľmi jednoduché tvary a využívala tvrdé sivé plasty. Nepomohla jej ani imitácia dreveného obloženia. Autor: Škoda-Auto

Maketa dizajnu v mierke 1 : 1 bola na svete už v roku 1993. Za tvarmi praktického liftbacku nadčasových tvarov a veľkým výklopným vekom kufra stál Dirk van Brackel. Už z tejto koncepcie bolo zrejmé, že Volkswagen chce urobiť zo Škody rodinnú značku. Octavia bola teda čosi ako Golf s pridanou hodnotou. V kufri skrývala na tú dobu ohromný priestor s objemom 528 litrov a po sklopení sedadiel až 1 328 litrov. A to mala ešte rezervu. Dĺžkou na hranici 4,5 metra prerástla Audi A3, no ostal jej relatívne krátky rázvor, len 2 512 mm. Dizajnéri síce dokázali túto disproporciu šikovne zakryť, ale na zadných sedadlách sa oklamať nedal. Bolo tu málo miesta. Väčšia dĺžka Octavie viedla často k jej nesprávnej kategorizácii do strednej triedy.

Dĺžkou prerástla Octavia sesterský VW Golf a...
Dĺžkou prerástla Octavia sesterský VW Golf a Audi A3. Preto bola často zaraďovaná nesprávne do strednej triedy. Autor: Škoda-Auto

Veľký dôraz bol kladený na aktívnu i pasívnu bezpečnosť, vrátane doplnenia ponuky predných airbagov aj o bočné bezpečnostné vankúše. Na konštrukcii karosérie sa po prvýkrát v histórii Škody uplatnili počítačové technológie CAD (Computer Aided Design). Bolo to jednoducho najmodernejšie auto, aké kedy v Boleslavi vyvinuli. Aj keď väčšina modulov pochádzala z koncernového „skladu“, samotný vývoj prebiehal v domácom vývojovom oddelení, ktoré prudko rástlo. Sériová Octavia sa predstavila v apríli 1996, teda pred dvadsiatimi rokmi a vyvolala veľký rozruch. Svetový debut absolvovala následne na autosalóne v Ženeve. A chytila sa prakticky okamžite. A to nielen v Čechách a na Slovensku.

Moderný diesel aj kombi

Ešte predtým však došlo k rozsiahlej modernizácii materského závodu. Volkswagen tu vybudoval novú výrobnú linku v hale s rozlohou 37 500 m2, na ktorú nadviazala nová lakovňa s kapacitou až 1 800 automobilov. Produkcia sa tu rozbehla 3. apríla 1996, kapacita automobilky vzrástla okamžite o 90 000 áut, na celkových 350 000 automobilov ročne a spoločnosť Škoda sa stala najväčším priemyselným podnikom v Českej republike. Zákazníci mohli v úvodnom roku vyberať medzi dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základ tvoril motor 1,6 MPI (55 kW), pre náročnejších zákazníkov bol ale pripravený na tú dobu neuveriteľne vyspelý štvorvalec 1,8 20 V (92 kW) s piatimi ventilmi na valec.

Silným argumentom Octavie sa stali naftové...
Silným argumentom Octavie sa stali naftové motory TDI s priamym vstrekovaním paliva. V tom čase ich nemal ešte ani koncern PSA. Autor: Škoda-Auto

Rovnaký pokrok predstavoval moderný turbodiesel 1,9 TDI (66 kW) s priamym vstrekovaním paliva, ktoré bolo v tom čase stále skôr unikátom, než samozrejmosťou. Tlačil naň ale vtedajší šéf koncernu Ferdinand Piech. Vďaka nemu spotrebovala dieselová Octavia priemerne len 5,1 litra nafty na 100 km. Ponuka sa postupne rozširovala napríklad o agregáty 1,8 20 V Turbo s výkonom až 110 kW, výkonnejší diesel 1,9 TDI (81 kW), ale aj o jeho nepreplňovanú verziu 1,9 SDI (50 kW). Tento motor bol, mimochodom, jediným atmosférickým „nafťákom“ s priamym vstrekom nafty. Najviac sa však čakalo na praktické kombi. Predstavilo sa v roku 1997, ale len ako prototyp. Svetový debut absolvovalo až v marci roku 1998 v Ženeve.

Octavia Combi prišla na trh v roku 1998, teda...
Octavia Combi prišla na trh v roku 1998, teda dva roky po liftbacku. A dizajnovo patrila k najkrajším kombi vo svojej triede. V kufri mala na tú dobu úžasných 548 litrov. Autor: Škoda-Auto

Combi splnilo očakávania nielen v praktickej rovine, keď ponúklo kufor s objemom 548 až 1 328 litrov, ale aj tej estetickej. Dirck van Brackel odviedol opäť skvelú prácu. Navyše prišlo Combi s úplne prepracovanou palubnou doskou, neporovnateľne solídnejšou než mal liftback. Škoda jednoducho pružne zareagovala na kritiku zo strany zákazníkov a čoskoro dostali novú palubovku všetky verzie. Na vrchol sa postavila Octavia Laurin & Clement s koženým interiérom, digitálnou klimatizáciou a metalickým hnedým lakom karosérie. V roku 1998 pribudla verzia 4×4 aj s mierne zvýšeným podvozkom. Výkon motora 1,6 MPI sa vyšplhal na 74 kW.

Facelift a dlhý život

Na konci desaťročia sa z ponuky vytratila najslabšia pohonná jednotka – motor 1,4i s rozvodom OHV, ktorý bol neúspešným pokusom vytvoriť najlacnejšiu verziu so škodováckou technikou, ktorá mala korene ešte v začiatku šesťdesiatych rokov. Dvadsaťventilový motor 1,8 20v sa nakoniec ukázal tiež ako veľmi nespoľahlivý. Jeho miesto tak zastúpil liatinový nemecký dvojliter s ôsmimi ventilmi, známy ešte z Passatov vyrábaných začiatkom osemdesiatych rokov. Šlapal však dobre. Ďalšia modernizácia prišla na rad v roku 1999 a s ňou aj prvá Octavia RS. Výkon motora 1,8 20v Turbo sa v nej vyšplhal na 132 kW. Presne toľko malo aj súdobé Audi S3, no so štvorkolkou. Štyri kruhy si jednoducho stále zachovávali svoj technický náskok.

V roku 2000 sa predstavila Octavia RS s motorom...
V roku 2000 sa predstavila Octavia RS s motorom 1,8 20v Turbo vyladeným až na 132 kW. Autor: Škoda-Auto

V tom istom roku pribudol motor 1,4 16v (55 kW) a pôvodná atmosférická jednašestka posilnila na 75 kilowattov. Naftový agregát 1,9 TDI zvýšil výkon na 74 kW a o dva roky neskôr až na 96 kW. To už mala Octavia za sebou facelift, ktorý jej priniesol napríklad číre predné svetlá a nové nárazníky. V roku 2004 prišla na svet druhá generácia, lenže s tou prvou sa Škoda nechcela rozlúčiť. S prívlastkom Tour schádzala z výrobných liniek ešte neuveriteľných šesť rokov. Takže posledné kusy vznikali až do októbra 2010. Vyrábala sa aj na Ukrajine či v Indii. Úplne posledné kusy boli zmontované v Kazachstane ešte v roku 2011! Bol to jednoducho úspešný, takmer 15-ročný príbeh. Škoda vyrobila z novodobej Octavie 1,44 milióna exemplárov, z toho 970 000 liftbackov a viac ako 470 000 kombi.

Raritou bola predĺžená Octavia, určená do...
Raritou bola predĺžená Octavia, určená do štátnych služieb. Úspech však nezožala. Autor: Škoda-Auto

Aj keď na trhu v roku 1999 pribudla nová Fabia, ako nástupca Felicie, v predajoch Octaviu nikdy neprekonala. A tak je to dodnes. Spolu s Octaviou druhej generácie z rokov 2004 až 2013, z ktorej sa predalo až 1,6 milióna kusov, a tou najnovšou z roku 2012, zišlo z liniek už viac ako päť miliónov exemplárov. Dnes sa Octavia pravidelne umiestňuje v prvej desiatke najpredávanejších modelov v Európe. Jej silnými trhmi sú Nemecko či Veľká Británia, kde bola Škoda ešte začiatkom deväťdesiatych rokov terčom posmeškov.

Škoda Octavia - 20
		rokov
Škoda Octavia - 20
		rokov
+24Škoda Octavia - 20
		rokov

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Škoda-Auto #Škoda Octavia #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
18. 6. 20181.275 €zdraženie1.397 €
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk