Keď sa v roku 1994 objavilo Coupé na scéne, pôsobilo len ako ďalší pokus Talianov o zušľachtenie lacného železa. Športový model postavený na technických základoch nemastného neslaného Tipa na papieri veľa dôvery nevzbudzoval. V skutočnosti však priniesol do rodinne orientovaného portfólia značky svieži vietor a súdiac podľa efektu, ktorý jeho prílet na trh spôsobil, by sa dal za určitých okolností prirovnať dokonca k hurikánu.
Záhadne znejúci projekt športového kupé prilákal tých najtalentovanejších konštruktérov v odbore (vrátane ľudí od Pininfarinu), ktorí považovali vývoj nového auta za výzvu. Z dostupných komponentov museli vyvinúť atraktívne športové auto, ktoré malo byť sexi, jazdnými vlastnosťami vyčariť úsmev na tvári a pri znesiteľnej cene pozdvihnúť imidž značky do vyšších sfér. Jednoduché zadanie si však vyžiadalo hodiny tvrdej práce na podvozku a jemnom vylaďovaní jazdných vlastností. Zdá sa, že svoj bezstarostne bohémsky prístup a komplikované povahy nechali Taliani tentoraz doma, pretože už po roku vývoja dosiahli menší zázrak. Z nepoddajného železa vykovali nesmierne obratné a agilné auto, ktorého schopnosti na ceste vyvolávali úžas a dávali zabudnúť na ambicióznu cenu celého projektu. Fiat vedel, že výsledok nebol len otázkou náhody a nechal si za Coupé od zákazníkov pekne zaplatiť. Na druhej strane, aj mal za čo. Kým Coupé vyťažilo z dostupnej koncernovej techniky maximum, konkurencia často zápasila s neohrabanosťou len priemerne vyladených podvozkov bežných rodinných hatchbackov.
Modelovému radu Coupé kraľovala verzia poháňaná päťvalcovým benzínovým motorom 2.0 20V Turbo (162 kW/220 k). Práve o nej snívalo mnoho mladých mužov a bola to ona, ktorú videl Fiat v prospektových materiáloch a porovnávacích testoch najradšej. Zastávala úlohu billboardu, na ktorom automobilka prezentovala svoju vysokú technickú úroveň. Keď ste dali päťvalcu poriadne „za uši“, odmenil vás podmanivou kombináciou mechanického päťvalcového zvuku a hvízdania vzduchu natlačeného v potrubí vedúcom cez obrovské turbodúchadlo. To auto malo dosť sily na to, aby sa svojou maximálnou rýchlosťou 250 km/h dokázalo na diaľnici držať najprestížnejších nemeckých sedanov a v serpentínach privádzalo vodičov drahších a výkonnejších áut k zúfalstvu tým, že sa ho nevedeli striasť. Staré obratné Fiaty dostali nástupcu.
Nie, jeho ovládanie nebolo jednoduché. Na ceste k neriedeným zážitkom z riadenia vám v zložitých situáciách stála jeho tvrdohlavosť. V zákrutách zápasil s hmotnosťou nad prednou nápravou a zadné kolesá vedené jednoduchými pozdĺžnymi ramenami strácali priľnavosť aj na povrchoch, ktoré sa pri bežných rýchlostiach zdali dokonalo rovné. Udržať ho pri plnom nasadení na správnej strane tenkej hranice medzi priľnavosťou a fatálnym odstrelením z cesty bolo vyčerpávajúcou, no nesmierne uspokojujúcou činnosťou. Coupé s vodičom komunikovalo a navádzalo ho k tomu, aby sa obaja na náročných cestách zabávali. V tom spočívala jeho krása.
Najslabšie verzie poskytovali len vlažné výkony, ale dokázali za menej peňazí sprostredkovať rovnako silný pocit vlastníctva výnimočného auta. Myšlienka dostupného lacného kupé, zdá sa, nedala spať nejednému nadšencovi s obmedzeným rozpočtom a tak sa základných verzií nakoniec predalo nespočetne viac ako prestížnych prepĺňaných päťvalcov.
Coupé veľa dávalo, no vyžadovalo lásku a starostlivosť. Kto mu nedoprial potrebné servisné zázemie, toho Fiat vytrestal hodinami strávenými výmenami opotrebovaných vačkových a kľukových hriadeľov, nekonečným súbojom s nefunkčným vymedzovaním ventilovej vôle alebo oživovaním zadretého motora. Majitelia Coupé si museli každý deň pred spaním v duchu opakovať viskozitnú triedu oleja svojho motora. Ak totiž použili iný, vitálny agregát Fiatu sa čoskoro ocitol v nepríjemných bolestiach, ktoré zvyčajne predznamenávali neodvrátiteľnú koncovku na vrakovisku . Päťvalcové Coupé 2.0 20V Turbo sa majiteľom zasa postaralo o zábavu pri každej výmene rozvodov. Motor bol medzi nosníkmi pôvodne navrhnutými pre Tipo tak napchatý, že si každý rozsiahlejší servis vyžadoval jeho vymontovanie z auta. Vraj praktické, no vysvetlite to nadávajúcim mechanikom natlačeným pod kapotou vášho nalešteného pokladu.
Je to nadaný Fiat, čo v preklade znamená, že dobrých kusov je v obehu zúfalo málo. Kto ich nestihol rozbiť alebo zohaviť tuningom, si ich dnes chráni ako oko v hlave.
Súčasné vedenie Fiatu potvrdilo, že podobne koncipovaný model v dohľadnej dobe nevyrobia. Nech už je ich rozhodnutie výsledkom prísne racionálneho pohľadu, alebo chýbajúcej odvahy, zostávajúce exempláre modelu Coupé to automaticky radí na listinu ohrozených druhov. Majitelia si ich chránia, napriek tomu vymierajú. Každé stretnutie s týmto autom si preto dobre zapíšte do pamäte. Nabudúce už také šťastie nemusíte mať.
Rozmery a hmotnosti – Fiat Coupé (1994–2000) | |
Dĺžka (mm) | 4250 |
Šírka (mm) | 1768 |
Výška (mm) | 1355 |
Rázvor (mm) | 2540 |
Počet miest | 2+2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1255–1385 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 335–345 |
Batožinový priestor (l) | 295 |
Technické údaje – Fiat Coupé (modelový rok 2000) | |||
Motor | 1.8 16V | 2.0 20V | 2.0 20V Turbo |
Valce/ventily | R4/16 | R5/20 | R5/20 |
Zdvihový objem (cm3) | 1747 | 1998 | 1998 |
Max. výkon (kW/min-1) | 96/6300 | 113/6700 | 162/5750 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 164/4300 | 186/4000 | 310/2500 |
Prevodovka | 5M | 5M | 6M |
Pneumatiky | 195/55 R 15 | 205/55 ZR 15 | 225/45 ZR 16 |
Max. rýchlosť (km/h) | 205 | 215 | 250 |
0–100 km/h (s) | 9,2 | 8,9 | 6,5 |
Priem. spotreba (l/100 km) | 8,7 | 9,8 | 10,1 |
.