Ak si človek pozerá dobové katalógy zahraničných automobiliek, preložené zväčša do češtiny, ktoré boli dostupné cez sieť Mototechny alebo Tuzexu, má pocit, akoby tu za dávnych čias fungoval normálny automobilový trh. Lenže tak to zďaleka nebolo. Žiadne autorizované siete predajcov v tých dobách neexistovali. Navyše, socializmus bol typický tým, že toho, čo nikto nechcel, bolo prebytok a toho, za čo by boli ľudia ochotní platiť, trebárs aj celoživotné úspory, zas zúfalý nedostatok. Ponuka a dopyt stáli akosi proti sebe. A tak to bolo aj s autami. Tých bol prakticky vždy nedostatok.
Luxusom bola najprv aj Škoda
Až do roku 1962 existoval pre záujemcov o kúpu auta systém poukážok. Mať peniaze teda ešte neznamenalo, že auto budete mať. Najprv ste museli požiadať na národnom výbore o povolenie na kúpu vozidla. Zväčša bolo kladné vybavenie žiadosti podmienené tým, že ste ho potrebovali na výkon svojho zamestnania. Ale samozrejme, išlo to aj po známosti či po straníckych linkách. Potom sa síce situácia zlepšila a zvýšila sa aj kapacita produkcie socialistických automobiliek, ale autá ostávali stále luxusom. A bol na ne poradovník.
V šesťdesiatych rokoch obsadili trh najmä Škody, Moskviče, Volgy, Wartburgy, Trabanty a Tatry. V sedemdesiatych rokoch obohatili ponuku Lady, Dacie, Zastavy či poľské Fiaty. Vtedy už bolo na cestách pomerne veľa áut. Viac ako deväťdesiat percent z nich však pochádzalo z východného bloku. No existovali aj výnimky. Už od päťdesiatych rokov sa k nám totiž dovážali autá zo Západu. Distribuovali sa cez sieť Mototechny, ale najmä cez Tuzex, kde sa nakupovalo za takzvané bony, teda tuzexové koruny.
Dostať sa k nim ste mohli buď tým, že ste pracovali v zahraničí, napríklad na montážach, a zarábali vo valutách, alebo ak vám ktosi z emigrantskej rodiny, žijúcej na Západe, posielal marky, libry, doláre, franky či šilingy. Štát vám ich potom vymenil za bony, samozrejme, v nevýhodnom kurze. Takže tvrdá mena bola poriadne zdanená. A načierno ste ich mohli aj kúpiť. Kurz bol približne 1 : 5, teda jeden bon za päť korún československých. To nákup v Tuzexe tiež predražovalo. K západnému autu ste sa ale inak nedostali.
Zahraničné autá išli najmä cez Tuzex
Cenníky Mototechny síce obsahovali vozidlá značiek Fiat, Renault, Ford, Simca či Chrysler, ale na sklade akosi chýbali. Západná produkcia mierila práve do Tuzexu, plného tovaru, ktorý ste v bežných obchodoch nevideli. Týkalo sa to nielen áut, ale aj potravín či spotrebného tovaru. Táto obchodná sieť bola plná preložených katalógov zahraničných vozidiel, lenže nešlo o stabilný dovoz ani stabilnú ponuku. Autá prichádzali v malých počtoch a nárazovo. To dávalo priestor podpultovému predaju a množstvu kšeftov.
Ktoré zahraničné autá sa u nás predávali
1950 | Renault R4cv, Simca Aronde, Fiat 600, Ford Anglia, Hillman Minx |
---|---|
1960 | Hillman Minx, Simca 1300 / 1500 / 1301 / 1501, Fiat 600, Fiat 500, Fiat 850, Fiat 125, Fiat 1300, Fiat 1500, Ford Taunus, Ford Cortina 1300, Renault R8, Renault R16, Renault R6, Saab 96 |
1970 | Citroën GS, Fiat 128, Fiat 127, Fiat 131 Mirafiori, Ford Cortina, Honda Civic, Simca 1307, Chrysler 160/180, Talbot Horizont, Toyota Corona, Renault R12, Renault R5 TL, R17 / 15, Austin Alegro, Saab 99 |
1980 | Renault R9, Renault R11, Renault R18, Renault R21, Renault R20, Peugot 205, Peugeot 309, Fiat Uno, Ford Escort, Ford Sierra, Daewoo Racer, Toyota Corolla, Volvo 360 GL |
V päťdesiatych rokoch bol jedným z mála západných áut u nás Fiat 4Cv. V šesťdesiatych rokoch sa ale ponuka, aspoň na papieri, rozrástla o Simcu 1300, množstvo Fiatov od malej päťstovky až po Fiat 1300, Ford Taunus, Renault 16 či Saab 96. V tých sedemdesiatych pribudol Ford Cortina, Chrysler 160, Renault 5, Austin Alegro, Citroën GS, Fiat Mirafiori, Saab 99, ale aj japonská Toyota Corona a Honda Civic. Posledné desaťročie komunistického režimu sa nieslo napríklad v znamení Fiatu Uno, Fordu Escort a Sierra, Renaultu 21 či Peugeotov 205 a 309. Objavilo sa tu ale aj zopár kusov Volva 360 GL.
Tieto autá však ostávali pre väčšinu občanov socialistického štátu prakticky nedostupné. Nielen preto, že sa k nim dalo dostať iba po protekcii, ale najmä pre ich ceny. V sedemdesiatych rokoch predstavovala priemerná mzda okolo 2 500 korún a koncom osemdesiatych približne 3 000 korún. To stačilo ledva na nákup Škody či Lady, nieto ešte na kúpu áut zahraničnej proveniencie, ktoré boli zaťažené clom. V osemdesiatych rokoch ste za každý kubický centimeter zaplatili clo 50 Kčs. Za autá s objemom nad 1 600 ccm to bolo 60 a s objemom nad 1 800 ccm až 70 korún.
Západné autá boli drahé a podpultové
To kúpu spolu s nevýhodným kurzom bonu opäť predražovalo. Kým za takú Škodu 105 L ste v sedemdesiatych rokoch dali 57 000 Kčs, Ford Cortina stál 18 500 bonov, teda až 92 500 korún. V osemdesiatych rokoch boli rozdiely ešte priepastnejšie. Najluxusnejšia Škoda 120 GLS stála 65 000 korún, ale Fiat Uno až 33 500 bonov (167 500 Kčs) a Peugeot 309 až 56 000 bonov (280 000 Kčs). Napokon, pozrite si cenník vybraných zahraničných áut v Tuzexe. Tuzex bol ale schodnejšou cestou aj pri nákupe áut z východného bloku. Do jeho ponuky sa dostávali napríklad Škody a Lady.
Opäť boli ale drahšie. Za Škodu 120 L ste v Mototechne zaplatili 58 000 korún, ale v Tuzexe 12 850 tuzexových poukážok, čo je 64 500 Kčs. Pri Lade to bolo obdobné. V bežnej sieti stála 63 000 korún, ale v Tuzexe ste pri kurze bonu 1 : 5 museli vytiahnuť z účtu 84 000 Kčs. Väčšinou boli ale tieto vozidlá lepšie vybavené, pretože pochádzali zo sérií určených na export. Vysoké ceny a nedostupnosť spôsobili, že západných áut bolo na našich cestách minimum. Najväčší podiel mali Fiaty, Fordy, Renaulty a Chryslery (Simca).
V roku 1988, teda rok pred revolúciou, bolo v Československu registrovaných približne 2,4 milióna osobných áut, z toho ale len 13 654 Fiatov 127, 9 442 Simiek a 7 001 Fordov Cortina. Ostatných modelov bolo ešte menej. O to viac ste však na ceste s takýmto auto zažiarili. Mať v tých dobách Ford Escort, Fiat Uno či Renault 21 znamenalo omnoho viac, ako mať dnes v garáži Mercedes-Benz triedy S alebo BMW radu 7. A v roku 1989 vám stačila na pozíciu superstar aj nová Škoda Favorit. Auto bolo väčším symbolom spoločenského statusu ako dnes.
Ceny západných áut v rokoch 1971 – 1975
Model | Cena (Tuzexová koruna) |
---|---|
Citroën GS | 16 900 |
Simca 1301 | 16 500 |
Fiat 500 | 7 000 |
Fiat 127 | 11 300 |
Fiat 128 | 13 950 |
Ford Cortina | 18 500 |
Honda Civic | 18 000 |
Chrysler 180 | 20 500 |
Saab 99 | 24 500 |
Ceny západných áut v rokoch 1987 – 1989
Model | Cena (Tuzexová koruna) |
---|---|
Fiat Uno | 33 500 |
Fiat Tipo | 75 700 |
Peugeot 309 | 56 000 |
Renault 21 TL | 53 300 |
Volvo 360 GL | 63 800 |