Ak má byť niečo „crossover“, tak potom je to tento GAZ 3409 Bobor. Dokonalý dopravný prostriedok do terénu, ktorý hocičo len tak nezastaví. Krížia sa v ňom gény tanku, luxusnej dodávky aj člna. Ako inak, stojí za ním ruský GAZ a spoločnosť RM Terex z Nižného Novgorodu. Kto iný by vedel postaviť niečo, čo bude spoľahlivo fungovať v púštnych horúčavách aj mrazivých sibírskych zimách, kde ortuť teplomera klesá neraz pod mínus 50 stupňov Celzia.
Nejde o úplnú novinku, Spoločnosť RM Terex vyrába „bobra“ už od deväťdesiatych rokov, presnejšie od roku 1994, v nespočetných verziách. Teraz ale prichádza s vlajkovou loďou, ktorá nestráca nič zo svojich terénnych schopností, no pritom vie posádke poskytnúť komfort osobného vozidla. V podstate je to malý „tank“ s pásovým podvozkom a karosériou z dodávky. Poháňa ho americký 4-valcový diesel Cumins s objemom 2,8 litra, ktorý dáva pri otáčkach 3 800 za minútu maximálny výkon 96 kW.
Ten je podporený krútiacim momentom 285 Nm. Nie sú to síce omračujúce čísla, ale pri terénnych vozidlách je podstatné sprevodovanie. A iste uznáte, že maximálna rýchlosť 63 km/h v teréne bohato stačí. Gumené pásy sa pritom nebránia ani asfaltu. Lenže domovom Bobra je v prvom rade terén. A je jedno, či ide o piesok, skaly, blato alebo sneh. Žiadne jazdné módy pritom nepotrebuje. O všetko sa stará svetlá výška ohromných 430 mm! Inak sú ale rozmery pomerne kompaktné.
Bobor má na dĺžku 4 625 mm, teda asi ako SUV strednej triedy. Šírkou 2 380 mm už ale civilný formát prekonáva. A to platí aj o jeho výške 2 700 mm či terénnych parametroch. Bobor má stúpavosť 35 stupňov a bočný náklon až 25 stupňov. To len ukazuje, že napriek enormnej výške tróni jeho ťažisko nízko pri zemi. Ľahká kabína na tom už veľa nezmení. A voda? Tak tá nie je žiadnou prekážkou. Bobor je obojživelník. Plávať vie rýchlosťou 6 km/h. A keby niečo, v zálohe je elektrický navijak, svetelná rampa a množstvo terénneho príslušenstva.
Prekvapujúco solídne spracovaný interiér disponuje klimatizáciou a pohodlnými sedadlami. Môže ísť o lavice alebo aj šesť samostatných „kresiel“. To záleží na zákazníkovi. Volant tu nehľadajte. Bobor sa ovláda dvoma pákami. V šesťmiestnej konfigurácii odvezie ešte nemalých 600 kg nákladu. A ak dáte prednosť úžitkovej verzii, ktorá má len tri miesta na sedenie, zvýši sa užitočné zaťaženie na 800 kg. Už z toho je jasné, že Bobor nie je žiadna ľahká váha.
Má 3,6 tony, takže nádrž s objemom 180 litrov príde vhod, a to nielen z dôvodu, že kdesi v tajge alebo na Sibíri tak ľahko čerpaciu stanicu nenájdete. Luxusu sa medze nekladú. Dopriať si môžete kožené čalúnenie, navigáciu, cúvaciu kameru aj výkonnú audiosústavu. A ak by vám to nestačilo, RM Terex má v zálohe predĺženú verziu Irbis. Zmestí sa do nej až dvanásť cestujúcich a náklad s hmotnosťou 1,6 tony. Potom sa už ale o jeho pohyb stará výkonnejší, 4,75-litrový, diesel s krútiacim momentom 423 Nm.
Za plne vybaveného Bobra vrátane „maskáčového“ laku karosérie zaplatíte v Rusku 8,5 milióna rubľov, čo je približne 130 000 eur. Iste, poviete si, že za tieto peniaze už môžete ma napríklad Mercedes-Benz triedy G, alebo plne vybavenú Toyotu Land Cruiser V8 a ešte vám ostane na jedno auto, lenže v teréne by si súťažiť s „ruským bobrom“ asi netrúfli. Napokon, nie je to vozidlo určené na bežné použitie, zákazníkmi GAZ-u sú väčšinou záchranárske spoločnosti, zdravotníci, hasiči alebo armáda.