Porsche nedávno prišlo o rýchlostný rekord na Nurburgringu. Oskalpovalo ho Alfa Romeo Stelvio QV. V Zuffenhausene si tak povedali, že potrebujú nový. Aj keď tentoraz nejde o rýchlosť. Kritériom je ťažná sila.
Foto: Tomáš Andrejčák, Porsche
Porsche Cayenne pôsobí pri lietajúcom obrovi, Airbuse A380, ako hračka. Napriek tomu sa mu podarilo pohnúť s týmto kolosom 42 metrov.
Luxusné Porsche Cayenne je vo svete SUV synonymom rýchlosti. Lenže nie je to tak dávno, čo ho na referenčnom nemeckom kruhu Nurburgring prekonalo v čase na jedno kolo novučičké Alfa Romeo Stelvio QV. A tak chce Porsche zaujať inak. Rozhodlo sa zviditeľniť svoj produkt v celkom inej disciplíne. Je ňou ťažná sila. Cieľom bolo poraziť úradujúceho majstra – Nissan Patrol. Tomu sa totiž podarilo v roku 2013 pohnúť s dopravným lietadlom s hmotnosťou 170 ton a po siedmich rokoch vziať titul Volkswagenu Touareg V10 TDI, ktorý si poradil s Boeingom 747–200 s hmotnosťou „len“ 155 ton.
Foto: Tomáš Andrejčák, Porsche
Porsche Cayenne - Guinnessov rekord Porsche si „uchmatlo“ rekord od Nisanu Patrol, ktorý pred štyrmi rokmi zvládol lietadlo s hmotnosťou „len“ 170 ton.
V Zuffenhausene naozaj netrochárčili. Aby nebolo pochybností o schopnostiach Cayenne, vybrali si ako „príves“ to najťažšie, čo dnes lieta po oblohe – vzdušného obra Airbus A380. Pred sedemdesiatrimetrový kolos s dvoma palubami, 516 sedadlami a hmotnosťou 285 ton, zapriahli Cayenne Diesel S s naftovým 8-valcom 4,1 TDI, ktorý disponuje výkonom 283 kW a krútiacim momentom 850 Nm. Pokus sa uskutočnil na parížskom letisku Charlesa de Gaulla. Výsledok? Dieselový Cayenne, ktorý môže v civile ťahať brzdený príves s hmotnosťou maximálne 3,5 tony, pohol s lietajúcim obrom 42 metrov.
Foto: Tomáš Andrejčák, Porsche
Porsche Cayenne - Guinnessov rekord Za volantom sedel testovací jazdec Richard Payne.
A to ešte Porsche pridalo druhý pokus s benzínovou verziou Cayenne Turbo S s výkonom 419 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Opäť úspešne. Obe vozidlá tak prekonali existujúci rekord o rovných 115 ton! Išlo pritom o sériové Cayenne. Úpravy spočívali len vo vyššom zaťažení. Pridaný balast mal za úlohu zlepšiť trakciu pneumatík, ktoré by inak bezmocne preklzávali na betónovom povrchu letiska. Za volantom sedel testovací jazdec Richard Payne, ktorý k rekordu dodal: „Obvykle pri testoch našich áut nezachádzame až tak ďaleko, ale myslím, že teraz sa nám to naozaj podarilo.“