Pamätáte si ešte na koncepty Škoda CityJet na báze Citigo, pikapu Funstar z ostatnej generácie Fabie či vlaňajšieho atraktívneho kupé Atero z Rapidu Spaceback? Od roku 2014 vznikali v dielňach odborného učilišťa v Mladej Boleslavi, kde si česká automobilka vychováva svojich budúcich zamestnancov. Bola to dokonalá ukážka, ako spojiť školstvo s priemyslom. A teraz prichádza ďalšia. Tím 22 študentov sa totiž aj tento rok pustil do práce a na svet priviedol štvrtý koncept. Volá sa Element a jeho základom je Škoda Citigo.
Študenti sa nechali voľne inšpirovať históriou. A to dosť vzdialenou. V sedemdesiatych rokoch sa totiž Škoda pohrávala s myšlienkou výroby plážovej buginy, pravdepodobne na export, ktorý bol v tom čase cenným zdrojom valút. Tak vznikla Škoda Buggy 736. Ostala ale len v štádiu niekoľkých prototypov. Jednoducho, sériová bugina sa na montážne linky nedostala. Po viac ako štyroch desaťročiach si však na ňu spomenuli v mladoboleslavskom učilišti a rozhodli sa postaviť čosi podobné. Trvalo to celkom 1 500 hodín.
Výsledkom je dvojmiestne elektrické Citigo bez strechy a dverí. Názov Element má odkazovať práve na ekologický pohon. Študenti, a nielen oni, totiž veria, že elektrifikácia nie je len prechodná záležitosť, ale budúcnosťou a že bude elementárnym zdrojom mobility. K tomuto cieľu však potrebovali celkom atypické Citigo. Na rozdiel od sesterského VW up!, sa totiž v elektrickej verzii nevyrába a ani sa nič podobné neplánuje. Takže študenti vo veku 17 a 18 rokov museli implantovať elektrickú sústavu z E-up!-u do Citigo. A potom prišli k slovu nožnice či zváračka.
Citigo prišlo o strechu, stĺpiky, dvere aj zadné sedadlá. Vodič aj spolujazdec dostali anatomické. Kufor museli zakryť nové panely, takže klampiarskej práce bolo naozaj dosť. A nakoniec to študenti celé zabalili do žiarivého žltozeleného laku ozdobeného kontrastnými čiernymi prvkami. Ich plážovú buginu poháňa elektromotor s výkonom 60 kW. Nevyzerá to zle, ale podobne ako Škoda Buggy 736 a tiež tri predchádzajúce projekty, ostane aj projekt Element v depozite automobilky. S výrobou sa nepočíta. Je to ale rozhodne krásny príklad duálneho vzdelávania a motivácie študentov.