Podvozky áut sú čoraz sofistikovanejšie. No v jednom sa nezmenili. Vždy je tu jeden prvok, ktorý drží váhu auta, zväčša vinuté pružiny, jeden prvok, ktorý tlmí ich kmity, a potom ramená, ktoré určujú dráhu kolesa. Stabilizátory nie sú podmienkou, podobne ako pneumatické odpruženie. Výsledná charakteristika správania vozidla, teda stabilita a komfort, je potom súčtom charakteristík jednotlivých komponentov. Britské konzorcium Lift (Lightweight Innovative Flexible Technology) však tvrdí, že by to všetko mohli v budúcnosti nahradiť dve tyče z kompozitných materiálov.
A nielen tvrdí. Lift už na systéme pracuje a čoskoro ho otestuje na britskom puristickom Ariele Atom. Táto malá automobilka je totiž tiež súčasťou konzorcia. Aby kolesá držali dve horizontálne tyče, zároveň regulovali ich dráhu pohybu a tiež zabezpečili pruženie a tlmenie, je pochopiteľné, že nemôže ísť o bežný materiál. Práve vnútorná štruktúra týchto ramien je kľúčová pre výslednú charakteristiku. Znie to odvážne, ale nie nelogicky. „Náš koncept nie je ťažké pochopiť. Ohybné ramená sa pripevnia k šasi a konštrukcia ovláda pohyb kolesa,“ hovorí Dirk Landheer, šéf jednej zo zúčastnených firiem Simpact.
„Až teraz máme prístup k dostatočnému výpočtovému výkonu, aby všetko spočítal. Pretože kolesá sa nepohybujú len hore a dole. Musí to byť skutočne komplexné riešenie.“ Šéf Arielu Simon Saunders zas dodáva: „Sme otvorení novým riešeniam a pokiaľ to bude fungovať, môžeme byť jednými z prvých, ktorí to použijú.“ Preto je pri výrobe ramien podstatné smerovanie, hustota a hrúbka vlákien. To by však nestačilo. V takejto podobe by totiž dokázali ramená zastúpiť len vodiacu a pružiaci funkciu. Na to, aby boli zároveň tlmičmi, potrebuje Lift piezoelektrický systém.
Práve prechod elektrického prúdu a napätia vo vodiacich prvkoch zavesenia by dokázal meniť tuhosť odpruženia a tým upraviť charakteristiku podľa okamžitých potrieb. Dokonca by bolo možné vďaka piezoelektrickému efektu elektrickú energiu vyrábať a ukladať ju do kondenzátora alebo akumulátora. To je ale vedľajší efekt. Ten hlavný by spočíval v tom, že takéto komplexné zavesenie kolies by bolo až o 40 % ľahšie ako konvenčné systémy. A to na strane neodpružených hmôt, čo by výrazne zlepšilo jazdné vlastnosti. Nižšia hmotnosť zároveň znamená nižšiu spotrebu paliva, a teda aj nižšie emisie.
Kedy sa s Liftom stretneme v sériovej výrobe, konzorcium zatiaľ neuviedlo. Dôležitá je totiž nielen funkčnosť, ale aj cena. Ak by bolo riešenie technologicky náročne, a teda aj drahé, cestu by si mohlo nájsť len do športových vozidiel. Ale to asi nie je cieľom, keďže celý projekt je čiastočne financovaný britskou vládou cez program Innovate UK.