Americký výrobca elektromobilov urobil v automobilovom priemysle poriadny prievan. Ukázal, že luxusné elektromobily majú šancu na úspech. Bohužiaľ ale aj to, že na elektromobilite sa zarábať príliš nedá. Tesla sa doslova topí v červených číslach a mnohí analytici jej dokonca predpovedajú bankrot. A to sa bude musieť čoskoro vyrovnať s fenoménom, na ktorý nebola počas svojej desaťročnej existencie zvyknutá. Na príležitosť čaká totiž konkurencia. Čoskoro sa stanú realitou luxusné elektromobily od Audi, BMW, Mercedesu-Benz či Jaguaru. To zmení aj postavenie Tesly.
Ako? Tak na to zamerala analytická spoločnosť PA Consulting, ktorá zostavuje rebríček „sily“ výrobcov elektromobilov. Zohľadňuje pritom potenciál na základe úrovne technológie a stratégie, akumulátorov, ich ceny a kapacity, siete dodávateľov, finančnej kondície, ale aj na základe poskytovaných služieb, napríklad v oblasti siete nabíjacích staníc. Dokonalý výrobca by mohol získať maximálne 100 bodov. V nasledujúcom roku vidí PA Consulting Teslu stále ako jasnú jednotku so skóre 88 bodov pred alianciou Renault-Nissan, BMW a Hyundaiom s Kiou.
V roku 2021 sa má však mnohé zmeniť. Lídrom sa podľa PA Consulting stane Mercedes-Benz (Daimler) pred alianciou Renault-Nissan a BMW. Tesla sa bude musieť uspokojiť až so siedmou priečkou, pretože ju predbehnú aj koncerny VW, Volvo a Toyota. Dôvodom je nielen nástup nových konkurenčných modelov, ale aj výhoda dlhoročných skúseností zavedených výrobcov, ich organizácia a schopnosť kryť prípadné straty zo zisku produkcie klasických áut, tak aby si udržali rentabilné hospodárenie. Naopak, Tesla nemá v tomto smere žiadne možnosti.
Počítať môže len s tržbami za predaj elektromobilov. A tie sú stále nízke, pretože nedokáže rozbehnúť výrobu kľúčového Modelu 3 v plánovanej kapacite. Nemá tiež v zálohe žiadnu geniálnu technológiu akumulátorov, ktorou by získala prevahu nad novými hráčmi. Vízia PA Consulting sa tak môže naozaj naplniť. A vylúčený nie je stále ani pesimistický scenár s bankrotom. Hospodárenie Tesly je dlhodobo neúnosné. Veď len v prvom štvrťroku tohto roka prerobila 709,6 milióna dolárov. A v druhom štvrťroku to nebude vzhľadom na obrovské investície do výroby Modelu 3 asi inak.
Hodnotenie sily výrobcov elektromobilov
Výrobca | Skóre (2019) | Výrobca | Skóre (2021) |
---|---|---|---|
1. Tesla | 82 | 1. Daimler | 88 |
2. Renault-Nissan | 79 | 2. BMW | 87 |
3. BMW | 78 | 3. Renault-Nissan | 85 |
4. Hyundai-Kia | 72 | 4. VW Group | 84 |
5. Daimler | 71 | 5. Volvo | 83 |
6. Volvo | 70 | 6. Toyota | 82 |
7. VW Group | 69 | 7. Tesla | 81 |
8. Toyota | 66 | 8. Hyundai-Kia | 79 |
9. General Motors | 62 | 9. Jaguar Land Rover | 75 |
10. Jaguar Land Rover | 60 | 10. General Motors | 68 |
11. Skupina PSA | 58 | 11. Skupina PSA | 66 |
12. Ford | 45 | 12. Ford | 61 |
13. Fiat Chrysler | 30 | 13. Fiat Chrysler | 41 |