Mercedes-Benz S Final Edition: Stutgart dáva zbohom 12-valcom. Je to smutné

V Ženeve sa skončí krásna kapitola 12-valcových limuzín zo Stuttgartu. Po luxusnom off-roade triedy G a kabriolete SL príde o aristokratické srdce aj vlajková loď triedy S. Ako inak, dôvodom sú emisné „škrty“.

27.02.2019 16:00
debata
Túžite po 12-valcovej limuzíne Mercedes-Benz?... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S 65 Final Edition - 2019 Túžite po 12-valcovej limuzíne Mercedes-Benz? Tak sa poponáhľajte. Toto je pravdepodobne posledná v histórii – S 65 Final Edition.

Dvanásťvalcové autá síce predstavovali len zanedbateľný podiel na celkových registráciách, ale svetu kolies dávali vždy punc vznešenosti. Lenže nové emisné normy si so supervýkonnými veľkoobjemovými motormi nerozumejú. Aj malý počet 12-valcov v ponuke môže výrazne kaziť priemer flotilových emisií CO2. Dobre to vie aj Mercedes-Benz, ktorý už svojim 6-litrovým 12-valcom zavelil na ústup. Stiahli sa z nového off-roadu triedy G aj z kabrioletu SL. A v budúcnosti sa s ním neráta ani vo vlajkovej lodi triedy S. Tá sa z 12-valcom rozlúči v Ženeve v podobe limitovanej série S 65 Final Edition.

Mohutný 12-valec tak ostáva len pod kapotou verzií Maybachu S 650 a ostrej verzie S 65 AMG. Šéf divízie AMG Tobias Moers však už vlani na jeseň naznačil, že s 12-valcami modely Mercedes-AMG nerátajú, a tak nie je vylúčené, že aj tie v Maybachu stretne podobný osud. Napokon súčasný motor je v ponuke veteránom. Konštrukčne totiž vychádza z predošlých generácií s kódovým označením M275 a M137. Prezrádza to najmä 3-ventilovou technikou, ktorú automobilka presadzovala v deväťdesiatych rokoch, zastaranejším rozvodom 2 x OHC aj nepriamym vstrekovaním paliva.

Dvanásťvalcové srdce predĺženej triedy S... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S 65 Final Edition - 2019 Dvanásťvalcové srdce predĺženej triedy S absolvovalo poslednú modernizáciu v roku 2014, keď dostalo nové turbodúchadlá, oceľové piesty či zdvojené zapaľovanie Twin Spark.

Naposledy prešiel agregát s kódovým označením M275 modernizáciou v roku 2014, keď z neho technici „vyžmýkali“ pomocou nových turbodúchadiel, zdvojeného zapaľovania Twin Spark a zväčšeného objemu na 5 980 ccm súčasných 390 kW. Pre potreby modelov AMG dáva až 463 kW a zamatových 1 000 Nm. V čase honby na emisie sa už automobilke vyvíjať nový 12-valec pre pár áut neoplatí. Nahradí ho menším preplňovaným štvorlitrovým 8-valcom, známym z AMG GT. Vylúčená nie je ani jeho spolupráca s elektromotorom. Šušká sa, že v plug-in hybridnej konfigurácii by mohla mať hnacia sústava až 600 kW.

S výkonom teda problém nebude, ale punc výnimočnosti sa predsa len stratí. A to v čase, keď konkurenčné BMW predstavuje radikálne vynovenú vlajkovú loď radu 7, a to aj s 12-valcovým motorom 6,6 V12 (430 kW) pod kapotou verzie M760Li xDrive. Je síce pravda, že tento motor mal v sedmičke krátky výpadok, ale ako vidieť, v Mníchove s ním ešte rátajú. Časticový filter ho zosúladil s novou emisnou normou Euro 6d. Tiež to však nemusí byť nadlho. Podobne ako v Audi A8. Motor 6,0 W12 TFSI (430 kW) už v cenníku nenájdete, hoci v roku 2017 bol súčasťou ponuky predĺženej verzie A8 L.

Veľa príležitostí už neostáva. Aristokratické 12-valce dnes nájdete len v modeloch Maybach, Bentley a Rolls-Royce. Teda ak nerátame športové superšporty od Ferrari alebo Lamborghini. No i tam ostáva otázkou – dokedy?
Mercedes-Benz S 65 Final Edition - 2019
Mercedes-Benz S 65 Final Edition - 2019
+8Mercedes-Benz S 65 Final Edition - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz S #autosalón Ženeva 2019 #Mercedes-Benz S 65
Články podľa značiek