Volkswagen Passat kráča v stopách Golfu a Chrobáka. Z bestselleru strednej triedy vzniklo už 30 miliónov kusov. Neuveriteľné číslo, ktoré nemá vo svojom segmente páru. Jubilejný exemplár, mimochodom modernizovaný Passat ôsmej generácie s plug-in hybridným pohonom GTE a strieborným lakom Pyrite Silver Metallic, zišiel z liniek presne 3. apríla. Vyrobili ho v nemeckom závode v Emdene, presne tam, kde vznikol 14. mája 1973 aj úplne prvý Passat. Išlo vtedy o prelomový model, prvý Volkswagen s predným náhonom, vodou chladeným motorom a karosériou navrhnutou slávnym Giorgettom Giugiarom. Teda ak neberieme do úvahy VW K70 z roku 1970, čo bol na rýchlo preznačkované NSU.
Passat si získal rýchlo popularitu. Prvý milión mala automobilka na konte už v roku 1976. Odvtedy vzniklo osem generácií. Tá posledná absolvovala modernizáciu len nedávno na autosalóne v Ženeve. Jubilejný kus bude prezentovaný médiám a tiež určený na novinárske testy. V súčasnosti Passat vyrábajú na troch kontinentoch. Schádza z liniek desiatich závodov pre viac ako sto trhov sveta. Na ružiach však ustlané nemá. Automobilovým trhom planéty sa totiž prehnala cunami SUV. Populárne „poloterénne“ autá vzali vietor z plachiet klasickým automobilovým segmentom. Tento trend je osudný nielen vanom, ale aj sedanom strednej triedy. Výnimkou nie je ani Passat, ktorý dopláca napríklad na Tiguan.
Jeho predaje síce nie sú zlé, najmä vďaka firemnej klientele ostáva stále silným hráčom, lenže dlhodobý trend je jasný. Kým v najlepších rokoch dokázal Volkswagen predať v Európe viac ako 300 000 kusov, vlani to bolo len 154 074 exemplárov, čo je najhorší výsledok od roku 1997. Časy, keď bol každý piaty predaný Volkswagen práve Passat, sú teda definitívne preč. Dnes je len každým desiatym. A vyhliadky nie sú ružové. Podľa nemeckého magazínu Hannoverische Allgemeine sa vo Wolfsburgu rozhoduje o jeho možnom konci. Nebude to hneď, no je veľmi pravdepodobné, že nemecká automobilka už neinvestuje do vývoja jeho nástupcu. To by znamenalo, že Passat by skončil kariéru približne v roku 2022.