VW: Vráti sa Passat po 30 rokoch späť do Bratislavy? Erdogan to asi ‘zariadil‘

Nástupcovia VW Passat a Škody Superb mali schádzať od roku 2022 z výrobných liniek nového koncernového závodu v Turecku. Jeho výstavba je však ohrozená. Zákulisné informácie naznačujú, že európsky líder strednej triedy by nakoniec mohol skončiť v Devínskej Novej Vsi. A to po 30. rokoch, odkedy zišiel z bratislavských liniek prvý Passat B3.

31.10.2019 01:00
debata (2)
Toto je úplne prvý VW Passat B3 Variant Arriva,... Foto: Volkswagen
VW Passat B3 - produkcia Bratislava Toto je úplne prvý VW Passat B3 Variant Arriva, ktorý zmontovali v bratislavskom závode Volkswagenu presne 21. decembra 1991. Sériová výroba začala 14. februára nasledujúceho roka. Nový Passat plánovaný na rok 2022 by tak v Bratislave nováčikom nebol.

Koncern Volkswagen bojuje s nedostatkom európskych výrobných kapacít. Značka VW najmä z dôvodu nástupu produkcie elektromobilov v Emdene či Zwickau a česká Škoda zas z dôvodu, že sa musí deliť o svoje linky so Seatom. Situáciu mal elegantne vyriešiť úplne nový výrobný závod v Turecku s kapacitou 300 000 áut ročne, lokalizovaný asi 40 km od mesta Izmir. Od roku 2022 mal byť pripravený najmä na produkciu modelov VW Passat a Škoda Superb. Vojenská operácia v Sýrii, kritizovaná medzinárodným spoločenstvom aj USA, však nakoniec donútili vedenie koncernu svoje plány prehodnotiť.

„Situáciu pozorne monitorujeme a so znepokojením sledujeme súčasný vývoj,“ komentoval nedávno udalosti Volkswagen prostredníctvom svojho hovorcu. Definitívne rozhodnutie o lokalizácii investície vo výške viac ako jednej miliardy eur teda ešte nepadlo a nie je ani isté, kedy sa tak stane. Na vývoj zareagovali okamžite krajiny, ktoré sa o novú fabriku Volkswagenu pôvodne uchádzali. Rumunsko argumentovalo tým, že na svojom území má výrobné kapacity Ford a Dacia, a Bulharsko sa zasa snažilo presvedčiť vedenie vo Wolfsburgu zvýšením svojej ponuky.

V súčasnosti vyrábajú Passat v nemeckom Emdene.... Foto: Volkswagen
VW Passat - Emden produkcia V súčasnosti vyrábajú Passat v nemeckom Emdene. Tento závod sa však čoskoro preorientuje na produkciu elektromobilov.

Nakoniec ale člen predstavenstva Volkswagenu Andreas Tostmann podľa agentúry DPA oznámil, že plány pre Turecko sú pozastavené, ale zároveň, že automobilka nehľadá pre nový závod žiadne alternatívne umiestnenia. Napriek tomu musí Volkswagen situáciu urýchlene riešiť. Nový Passat a Superb majú síce do premiéry ešte ďaleko, ale ak v Turecku fabrika nevyrastie, je najvyšší čas na správne rozhodnutie. Podľa nemeckého Automobilwoche sa Volkswagen pokúsi využiť pre výrobu dvojičiek súčasné výrobné kapacity. A vraj sa rozhodol pre Bratislavu.

Logiku by to malo. V súčasnosti vyrába závod v Devínskej Novej Vsi napríklad VW Touareg, Audi Q7, Q8 či Porsche Cayenne, ale tiež malé elektrické modely Škoda Citigo, VW Up! a Seat Mii. A keďže dopyt po najmenších mestských modeloch klesá, takže nemusia dostať nástupcov, mohol by uvoľnenú kapacitu využiť Passat so Superbom. „Ide o špekulácie, ktoré nekomentujeme. Faktom zostáva, že bratislavský závod sa uchádza o výrobu nových modelov, aby si zabezpečil produktové portfólio do budúcnosti. O pridelení novej výroby ale doteraz rozhodnuté nebolo,“ píše vo svojom stanovisku spoločnosť Volkswagen Slovakia.

Ak by sa to podarilo, Passat by sa vrátil na bratislavské linky po 30 rokoch odkedy zišiel v Devínskej Novej Vsi prvý Passat. Išlo o kombi verziu B3 Variant Arriva bielej farby. Passat bol vlastne úplne prvým produktom podniku po vstupe koncernu VW do vtedajších Bratislavských automobilových závodov. Neskôr sa tu vyrábal aj Passat štvrtej generácie B4.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Passat #výroba áut #VW Slovakia
Články podľa značiek