BMW plánuje v najbližších rokoch doslova vhupnúť do elektrickej éry. Súčasný model i3 zakrátko doplní SUV iX3, kupé i4, SUV iNext či plánovaná elektrická verzia BMW 1. Už do roku 2023 chce mať mníchovská automobilka na trhu 25 elektrifikovaných modelov. Potom neprekvapí, že intenzívne pracuje na vývoji batérií. Práve tie sú totiž najtvrdším orieškom očakávaného rozmachu elektromobility. Sú drahé, ťažké, objemné, dlho sa nabíjajú, majú obmedzenú životnosť a elektromobilom ponúkajú podpriemerný dojazd. Aspoň zatiaľ. BMW je však presvedčené, že nasledujúcich desať rokov prinesie veľký pokrok práve vo vývoji akumulátorov.
V jeho stredisku Battery Cell Competence Center, teda centre vývoja batériových článkov, pracujú technici na zdokonaľovaní akumulátorov. Cieľom je dosiahnuť nižšiu hmotnosť, vyššiu energetickú hustotu, vyšší výkon, vyššiu životnosť, rýchlejšie nabíjanie, vyššiu bezpečnosť a nižšiu cenu. V centre preto testujú nové materiály a ich kombinácie. Týka sa to anód, katód, separátorov aj elektrolytu. Najprv sa testuje malý článok novej konštrukcie, a ak sa osvedčí, začnú sa testy väčších verzií. Zatiaľ však nevieme, či BMW hovorí o novej generácii li-ion batérií, alebo o batériách solid-state s tuhým elektrolytom, ktoré sú považované za akumulátory budúcnosti.
V každom prípade je šéf BMW Oliver Zipse optimistom. „Pokiaľ zoberiem za základ naše BMW i3, tak do roku 2030 budeme schopní zdvojnásobiť energetickú hustotu akumulátorov a vďaka tomu predĺžiť dojazd pre našich zákazníkov.“ Ak má teda BMW i3 dnes dojazd podľa metodiky WLTP so svojou batériou s kapacitou 42,2 kWh 310 kilometrov, o desať rokov by to malo byť viac ako 600. A plánované 4-dverové kupé BMW i4, ktoré bude mať dojazd s akumulátorom s kapacitou 80 kWh 600 kilometrov, by mohlo v roku 2030 prejsť na jedno nabitie až 1 200. To by sa už elektromobil dojazdom nielen vyrovnal konvenčným autám, ale by ich dokonca prekonal.
Je tu však aj druhá možnosť, využiť vyššiu energetickú hustotu akumulátorov budúcnosti pre nižšiu hmotnosť elektromobilu. Jednoducho, ponechať napríklad dojazd 600 km, ale pri batériách, ktoré budú vážiť dvakrát menej ako tie súčasné. Len na ilustráciu, hmotnosť batérií v súčasnej Tesle S 80 s kapacitou 85 kWh je v súčasnosti 540 kg. BMW tiež pracuje na systéme recyklácie. Tvrdí, že bude v blízkej budúcnosti schopné recyklovať až 90 % svojich akumulátorov. Na vývoji batérií pritom spolupracuje s viacerými partnermi vrátane univerzít a startupov. Synergia má viesť k dvojnásobnému zrýchleniu vývoja.