10 faktov o pneumatikách, ktoré ste možno ani netušili

19.10.2020 18:00
pneumatiky
Pred koronakrízou sa pohybovala ročná výroba pneumatík okolo hranice 1 miliardy kusov. Autor:

Vedeli ste, že pneumatiky boli pôvodne biele? Že tie najťažšie vážia toľko ako dospelý Slon africký a najextrémnejšie vydržia v plnej záťaži len 15 minút? A viete, kedy boli vyrobené najstaršie pneumatiky, s ktorými prišiel Slovák do pneuservisu?

1. Bridgestone, Michelin alebo Continental? Viete, kto vyrába najviac pneumatík?

Ani jeden z vyššie menovaných. Výrobca hračiek Lego je v skutočnosti najväčším svetovým producentom pneumatík! Hoci Lego vyrába pneumatiky len pre svoje hračky, napriek tomu je s 320 miliónmi vyrobených pneumatík ročne (údaj za rok 2011) zapísané v Guinnessovej knihe rekordov. Za ním nasledujú s veľkým odstupom Bridgestone, Michelin, Goodyear a Continental.

Pneumatiky od Lega - vyrobí sa ich ročne vyše...
Pneumatiky od Lega - vyrobí sa ich ročne vyše 300 miliónov. Autor: PxFuel

2. Najťažšia pneumatika váži toľko, ako dospelý Slon africký

Pneumatika pre ťažobný Caterpillar 797B je naozaj extrémna – meria 4,3 metra, váži viac ako 5,5 tony, má nosnosť 100 ton a na výrobu jednej je použitých cca 900 kg ocele. Z množstva materiálu, ktorý si vyžaduje výroba jednej takejto pneumatiky by sa dalo vyrobiť približne 600 kusov bežných osobných pneumatík.

Táto fotografia asi komentár nepotrebuje.
Táto fotografia asi komentár nepotrebuje.

3. Pneumatiky boli pôvodne biele

Biela farba plášťa bola v počiatkoch automobilizmu bežná. “Spočiatku mali pneumatiky svetlejší odtieň kvôli prirodzenej farbe materiálu, z ktorého boli vyrobené,” vysvetľoval v jednej z tlačových správ Michelin, spôsoboval to oxid zinku, pridávaný do n ich kvôli zvýšeniu trvanlivosti. Čiernymi sa stali až v roku 1917, nie však kvôli praktickosti alebo lepšiemu vzhľadu. “Vtedy boli do kaučukovej zmesi pridané sadze, ktoré spôsobili desaťnásobné zvýšenie odolnosti proti opotrebeniu,” doplnil výrobca.

Historické pneumatiky boli pôvodne biele.
Historické pneumatiky boli pôvodne biele.

4. Najstaršie obuté pneumatiky na Slovensku

V rámci pravidelného prieskumu obutia vozového parku našli zástupcovia spoločnosti Continental aj skutočne dlhoveké slovenské pneumatiky. K najstarším patrili pneumatiky Barum OR 37 použité na vozidle Škoda Favorit v Košiciach, ktoré mali 23 rokov.

Takto vyzerajú najstaršie pneumatiky, obuté na...
Takto vyzerajú najstaršie pneumatiky, obuté na slovenskom aute. Autor: Continental

5. 20 miliónov odjazdených kilometrov

Každá nová pneumatika predtým, ako je uvedená na trh, absolvuje približne 500-krát cestu okolo sveta. Jej vývoj predstavuje zložitý a dlhý proces, ktorý trvá tri až štyri roky. Každá nová pneumatika je vždy podrobená dôkladným testom, pri ktorých prejde vzdialenosť približne 20 miliónov kilometrov.

Testy pneumatík trvajú tri až štyri roky.
Testy pneumatík trvajú tri až štyri roky. Autor: SAVA

6. Najdrahšie pneumatiky na svete majú cenu Rolls-Roycu

Cena za sadu špeciálnych pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 pre Veyron sa pohybovala na hranici 42-tisíc dolárov a výmena bola potrebná každých 4-tisíc kilometrov, Pri Chirone je to však už lacnejšie. Táto suma však nemá nič spoločné s najdrahšími pneumatikami na svete – v Dubaji bola v roku 2016 na predaj sada, vytvorená spoločnosťou Z Tyres, za ktorú majiteľ zaplatil vyše pol milióna eur. Pneumatiky sú špecifické tým, že majú časť bočnice pozlátenú 24-karátovým zlatom a v telese pneumatiky sa nachádza niekoľko diamantov.

Najdrahšie pneumatiky sú zdobené zlatom a...
Najdrahšie pneumatiky sú zdobené zlatom a diamantmi.

7. Pneumatiky na 15 minút jazdy

Špeciálne pneumatiky pre Bugatti Veyron boli navrhnuté na rýchlosť nad 400 km / h. Touto rýchlosťou je však možné na daných pneumatikách ísť len 100km, respektíve 15 minút.

Pneumatiky na 15 minút jazdy maximálkou....
Pneumatiky na 15 minút jazdy maximálkou....

8. Pneumatiky do najextrémnejších podmienok

Sú zo stechiometrickej zliatiny niklu a titánu, nemajú vo vnútri žiaden vzduch, je to vlastne len mriežka zvinutého kovu, ktorá sa dokáže pri prejazde prekážok účinne ohýbať a keďže ide o materiál s tvarovou pamäťou, vracia sa následne do pôvodnej podoby. Ide o experimentálne pneumatiky, určené pre marsovské prieskumné rovery novej generácie.

Pneumatiky pre marsovský rover.
Pneumatiky pre marsovský rover. Autor: NASA

9. Obutie pre raketoplány

Jedna zadná pneumatika raketoplánu NASA vážila takmer 100 kg a mala maximálne prevádzkové zaťaženie 64 ton, čo je trojnásobné viac ako pri Boeingu 747. Raketoplány NASA mali dve predné a štyri zadné pneumatiky, ktoré bez problému zvládali rýchlosti okolo 400 km / h, čo je najvyššia rýchlosť Bugatti Veyron. Zadné pneumatiky raketoplánu mohli byť použité iba na jedno a predné na dve pristátie. Výrobcom bol od roku 1982 firma Michelin.

Pneumatiky pre raketoplán museli zvládnuť...
Pneumatiky pre raketoplán museli zvládnuť rýchlosti až 400 km/h.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: NASA

10. Najextrava­gantnejšie komerčne dostupné pneumatiky

O pneumatike, ktorá nepotrebuje vzduch, sa hovorí veľmi dlho. Napríklad Michelin predstavil koncepty Tweel a Airless už v roku 2005. Koncept predstavuje koleso v podstate ako monolit, teda nie je zložené z pneumatiky a disku. Vzduch je nahradený špeciálnym tvarovo prispôsobiteľným rebrovaním, rýchlosť je obmedzená približne na 60 km/h. Aj preto Michelin začal približne pred dvomi rokmi ponúkať pneumatiku X Tweel v bežnom predaji prevažne pre štvorkolky a pracovné stroje. Ceny v eurách – samozrejme v závislosti od veľkosti a modelu – atakujú štvorcifernú hranicu.

Pneumatiky X Tweel
Pneumatiky X Tweel Autor: Michelin

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek