V novembri 2020 sa registrácie nových automobilov v Európskej únii podľa združenia ACEA znížili o 12,0% na 897 692 kusov. Dôvodom je, že niekoľko európskych vlád opätovne zaviedlo nové reštrikcie na potlačenie druhej vlny pandémie COVID ‑ 19. Dôsledkom bolo, že všetky štyri kľúčové trhy EÚ s osobnými automobilmi minulý mesiac zaznamenali pokles.
Najhoršia situácia bola vo Francúzsku, kde evidujú pokles o 27 percent a v Španielsku, kde sa priblížil 19 percentám. O niečo lepšie boli na tom Taliani s poklesom na úrovni 8,3 percenta a v Nemecku bol trh prekvapivo stabilizovaný, pokles bol len trojpercentný.
Pokiaľ ide o celoročný trend, tak od januára do novembra sa trh osobných automobilov v EÚ znížil o 25,5% na zhruba 9 miliónov kusov. To je pokles o viac ako 3 milióny kusov v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom.
COVID-19 naďalej výrazne počas celého roku ovplyvňoval kumulatívnu výkonnosť všetkých trhov EÚ, vrátane hlavných. Jediným mesiacom od začiatku roka, kedy nové registrácie stúpali, bol september. Z celoročného pohľadu najväčší pokles zatiaľ zaznamenali v roku 2020 Španielsko (-35,3%), Taliansko (-29,0%), Francúzsko (-26,9%) a Nemecko (-21,6%).
Napriek plošnému novembrovému poklesu predaja sa niektoré modely predávali nad očakávanie dobre. Ak by sme vyhlasovali niečo ako „hviezdu mesiaca“ v novembri sa ňou celkom jednoznačne stala malá Toyota Yaris. Tá si medziročne v predajoch polepšila temer o tretinu a stala sa v novembri druhým najpredávanejším autom v Európe. Z najlepšiej desiatky si ešte výrazne polepšili Renault Clio a Ford Focus a zásadným spôsobom do nej prenikla novinka v podobe crossoveru 2008, ktorého predaje sa výrazne priblížili Peugeotu 208.
Takto vyzeral v novembri rebríček európskych bestsellerov (zdroj dát – JATO):
Miesto | Model | Predaj 11/20 (ks) | Medziroč. zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Golf | 24 784 | –27 |
2. | Toyota Yaris | 19 397 | +29 |
3. | Renault Clio | 19 160 | –16 |
4. | Opel Corsa | 18 855 | +19 |
5. | Peugeot 208 | 17 812 | +1 |
6. | Peugeot 2008 | 15 941 | +46 |
7. | Renault Captur | 15 793 | –13 |
8. | Dacia Sandero | 15 351 | –4 |
9. | Ford Focus | 15 244 | +16 |
10. | Škoda Octavia | 15 219 | –11 |
A ako to vyzerá s úspešnosťou koncernov? Možno vás prekvapí 10. miesto čínskeho Geely, treba však myslieť na to, že jeho súčasťou ja aj Volvo. VW má aj napriek dvojcifernému poklesu predaja stále veľký náskok a európskou jednotkou by zostal aj po plánovanej budúcoročnej fúzii PSA a FCA. Žiaden z koncernov si v novembri nepolepšil, aj ke%d FCA a Toyota mali stabiln=é a vyrovnané predaje.
Takto vyzeral európsky trh v novembri podľa značiek, respektíve koncernov (zdroj dát – JATO):
Miesto | Model | Predaj 11/20 (ks) | Medziroč. zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Group | 268 513 | –14 |
2. | Skupina PSA | 153 322 | –12 |
3. | Skupina Renault | 104 118 | –14 |
4. | BMW Group | 79 136 | –8 |
5. | Daimler | 75 568 | –15 |
6. | Hiundai-Kia | 63 921 | –21 |
7. | FCA | 63 564 | –1 |
8. | Toyota | 60 582 | –1 |
9. | Ford | 58 591 | –24 |
10. | Geely | 27 600 | –4 |