Automobilky majú za sebou najťažší a najturbulentnejší rok v novodobej histórii. Rok 2019 bol z hľadiska predaja áut na Slovensku výborný, dokonca rekordný. Za dvanásť mesiacov sa na Slovensku predalo 101 568 osobných a 8 508 ľahkých úžitkových áut.
Po rekordnom roku rekordný pád
Všetci očakávali, že rok 2020 bude rovnaký a padne nový rekord. Tento optimizmus však vydržal len prvý mesiac roku, potom sa o slovo začala hlásiť koronakríza. A tá naberala na obrátkach, až napokon v marci v mnohých európskych krajinách vyústila do tvrdého lockdownu.
Na Slovensku postupne prerušili výrobu všetky štyri automobilky a odrazilo sa to aj na historicky vôbec najvyššom prepade predaja nových áut. Ten na Slovensku dosiahol 45 až 62 percent.
V lete sme sa všetci nadýchli a postupne sa začal zotavovať aj trh. September bol u nás napríklad s predajom takmer 4 700 vozidiel medziročne skoro o tretinu lepší. V týchto číslach ešte doznieval treťokvartálový „postkoronový“ optimizmus. Pandémia však v októbri a novembri opäť nabrala na sile a naplno udrela prakticky na všetky európske krajiny.
V októbri opäť nastal medziročný pokles predaja o 29 percent. Horšie to však vyzeralo pri porovnaní septembra a októbra. Z pohľadu poklesu registrácii nových áut medzi dvoma po sebe idúcimi mesiacmi išlo v októbri o vôbec najstrmší prepad predaja v tomto roku. Taký sme nezaznamenali dokonca ani medzi februárom a marcom, keď naplno prepukla prvá vlna koronakrízy.
Na Slovensku bolo napokon v roku 2020 celkovo zaregistrovaných 82 676 nových vozidiel v kategóriách M1 a N1. Celkový trh s týmito vozidlami tak poklesol o takmer 25% oproti roku 2019. A dočkali sme sa aj niekoľkých prekvapení.
Hybridy spôsobili pokles predaja benzínových áut
Málokto napríklad čakal, že sa medziročne zníži percentuálny podiel benzínových áut a mierne stúpne podiel naftových. Do rebríčku však výrazne prehovorili benzínové plug-in hybridy a aj elektromobily.
Podiel podľa palív (2020)
Palivo | Počet kusov | Podiel 2020 | Podiel 2019 |
---|---|---|---|
Benzín (Petrol) | 47 623 | 62,41% | 69,90% |
Nafta (Diesel) | 19 082 | 26,19% | 25,11% |
Benzín + Hybrid (Petrol + HEV) | 6 243 | 8,18% | 3,80% |
Nafta + hybrid (Diesel+ HEV) | 987 | 1,29% | 0,44% |
Elektromobily (BEV) | 918 | 1,20% | 0,16% |
Benzín + Plug-in hybrid (petrol + PHEV) | 798 | 1,05% | 0,18% |
Benzín + propán-bután (Petrol + LPG) | 540 | 0,71% | 0,24% |
Zemný plyn (CNG) | 404 | 0,53% | 0,12% |
Nafta + plug-in hybrid (Diesel + PHEV) | 65 | 0,09% | 0,01% |
Benzín + zemný plyn (Petrol + CNG) | 33 | 0,04% | 0,03% |
Aj keď autor tohto článku opätovne tvrdil, že v roku 2020 po prvýkrát prekročí predaj elektromobilov tisíckusovú hranicu, napokon sa tak nestalo, predalo sa ich 918. Vo vyššie uvedenom rebríčku si však výrazne polepšili. Ich predaj dokonca prekonal predaj benzínových plug-in hybridov. Do týchto čísiel sa však výrazne premietli dotácie na elektrické autá z konca roku 2019, ktoré si väčšina úspešných uchádzačov uplatnila a kúpila nové autá až v uplynulom roku.
Predaj podľa tried
V našom rebríčku nenájdete crossovery, rešpektujeme totiž aspoň základné členenie automobilových kategórií s naším spresnením klasifikácie pri niektorých modeloch. Napríklad Ignis sme presunuli z kategórie áut nižšej triedy medzi malé autá a opačným smerom putoval Smart forfour, taktiež Toyotu RAV sme zaradili zo strednej triedy medzi SUV. Takýchto zmien sme spravili približne 15, ich zmyslom bolo spresniť uvádzanú štatistiku.
Podiel podľa segmentov (2020)
Trieda | Počet kusov | Podiel (%) |
---|---|---|
SUV | 29 874 | 39,15% |
Nižšia stredná trieda | 18 245 | 23,91% |
Nižšia trieda | 16 628 | 21,79% |
Stredné MPV | 3 585 | 4,70% |
Stredná trieda | 2 680 | 3,51% |
Veľké osobné dodávky | 1 858 | 2,44% |
Mini | 1575 | 2,06% |
Off-road | 543 | 0,71% |
Veľké MPV | 453 | 0,59% |
Vyššia stredná trieda | 386 | 0,51% |
Športové autá | 252 | 0,33% |
Vyššia trieda | 175 | 0,23% |
Malé MPV | 49 | 0,06% |
Z údajov vidieť, že koronakríza nezmenila na preferenciách Slovákov takmer nič. Trhu naďalej s obrovským náskokom dominujú SUV. Drahé autá neutrpeli veľký pokles, lacné, najmä malé a mini autá mierne posilnili, straty utrpela skôr stredná trieda. Niektorí analytici – a my s nimi opatrne súhlasíme, že dominancia SUV sa pomaly chýli ku koncu a aj keď ešte nie v tomto roku, ale v nasledujúcom by sa ľudia opäť mali viac začať vracať ku klasickým hatchbackom, sedanom a kombíkom.
Rebríček podľa značiek
Rebríček značiek zahŕňa kategórie M1 až M3 a aj N1 až N3. Prišlo v ňom k niekoľkým zaujímavým zmenám. Napríklad Hyundai sa dostal na druhé miesto pred VW a my sme celkom zvedaví, či si na konci tohto roku udrží miesto na stupni víťazov a nevytlačí ho z neho Kia. Opäť sa nám do Top 10 vošla aj jedna prémiová značka, rebríček uzatvára Mercedes-Benz.
Prekvapila aj Toyota, ktorá sa na Slovensku s takmer 7-percentným podielom na predaji nových áut vôbec po prvýkrát dostala do najlepšej päťky automobilových značiek.
Značka | Počet ks (2020) | Podiel (2020) | Počet ks. (2019) | Podiel (2019) |
---|---|---|---|---|
1. ŠKODA | 17 604 | 20,73% | 20 211 | 19,90% |
2. HYUNDAI | 6705 | 7,89% | 8 792 | 8,66 |
3. VOLKSWAGEN | 6 525 | 7,73% | 8 869 | 8,73% |
4. KIA | 6 462 | 7,61% | 8 508 | 8,38% |
5. TOYOTA | 5 771 | 6,80% | 5 261 | 5,18% |
6. PEUGEOT | 5 670 | 6,68% | 6 130 | 6,04% |
7. RENAULT | 4 434 | 5,22% | 3 958 | 3,90% |
8. CITROEN | 3 968 | 4,67% | 4 350 | 4,28% |
9. DACIA | 3 794 | 5,86% | 5 953 | 5,86% |
10. MERCEDES-BENZ | 2 980 | 4,47% | 2 822 | 2,78% |
Rebríček podľa modelov
Ak by sme vyhlasovali niečo ako „prekvapenie roku“, tak jedným z najväčších ašpirantov na tento titul by bola malá Toyota Yaris. Tá si na konci roku v predajoch výrazne polepšila a dokonca sa stala v novembri druhým najpredávanejším autom v Európe.
Samozrejme, škodovka má u nás aj naďalej neotrasiteľnú pozíciu. Predaje ukázali, že zaradenie Kamiqu do portfólia mladoboleslavskej značky bolo jednoznačne dobrým krokom, aj keď s ním prišla pomerne neskoro.Do prvej dvadsiatky sa zmestilo aj európske auto roku 2020, Peugeot 208 a priveľmi za ním nezaostával ani nový Peugeot 2008, ktorý sa francúzskej automobilke naozaj vydaril.
Rok bol všeobecne pomerne úspešný pre „francúzov“, dokazuje to aj výrazný posun nahor v rebríčku, ktorý zaznamenalo nové Clio a aj malý Citroën C3, ktorý oslovuje najmä zaujímavou cenou.
Uvidíme, ako sa v tomto roku bude dariť Golfu, patriacemu vždy k bestsellerom, no v roku 2020 nabral mierny smer rebríčkom nadol a sme zvedaví, či sa v najlepšej desiatke aj naďalej udrží obľúbený Duster.
A samozrejme, nezabúdajme na čierneho koňa, ktorým aj v tomto roku môže byť Toyota. Tá má v našom rebríčku najúspešnejších áut roku 2020 hneď trojnásobné zastúpenie, aj keď zatiaľ iba v jeho spodnej časti. Z hľadiska počtu áut má viac len Škoda.
Poradie | Model | Počet ks (2020) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 4 607 |
2. | Škoda Octavia | 3 997 |
3. | Kia Ceed/Proceed | 2 693 |
4. | Hyundai i30 | 2 536 |
5. | Škoda Scala | 2 104 |
6. | Škoda Kamiq | 2 055 |
7. | Renault Clio | 2 006 |
8. | Hyundai Tucson | 1 777 |
9. | Škoda Karoq | 1 750 |
10. | Dacia Duster | 1 563 |
11. | Citroën C3 | 1 470 |
12. | VW Golf | 1 459 |
13. | Toyota Corolla | 1 389 |
14. | Toyota Yaris | 1 356 |
15. | Kia Sportage | 1 254 |
16. | Peugeot 208 | 1 232 |
17. | Škoda Kodiaq | 1 210 |
18. | Škoda Superb | 1 170 |
17. | Peugeot 2008 | 1 094 |
18. | Toyota RAV4 | 1 051 |
19. | Dacia Sandero | 867 |
20. | VW Polo | 799 |
A čo ďalej?
Ak sme napísali, že minulý rok bol pre automobilky ťažký, tento oveľa ľahší nebude. Minimálne celý prvý polrok ho bude ovplyvňovať koronakríza, aj keď také dramatické prepady predaja ako na jar 2020 už asi neprídu.
Ku koronakríze sa však tento rok pridá aj zrušenie emisnej výnimky, takže emisný kôš jednotlivých automobiliek bude „nadlimitný“ a môžu sa popri poklese predaja tešiť v Európe aj na mnohomiliónové „ekopokuty“. Samozrejme, ak Únia nezohľadní ich ťažkú situáciu, čo príliš pravdepodobné nie je.
Sprísňovanie noriem a sankcií môže viesť k tomu, že niektoré automobilky môžu skrachovať, iné opustia Európu a ďalšie sa preorientujú výlučne na elektrické autá. A to ešte nehovoríme o tom, že od roku 2025 má však vstúpiť do platnosti nová emisná norma Euro 7, ktorej návrh automobilky právom vydesil.
Je totiž zatiaľ oveľa prísnejší, než sa čakalo. Autá by mali mať podľa tohto návrhu tak nízku spotrebu a emisie, že dosiahnuť ju s čisto spaľovacími motormi bude nemožné. Aj tie benzínové by totiž museli jazdiť so štvorlitrovou priemernou spotrebou, naftové by ju ju museli mať okolo 3,6 litra.
Ale aby sme neboli len negatívni. Je možné, že v tomto roku sa opäť dočkáme dotácii na elektrické autá. Ministerstvo hospodárstva ich chce financovať z eurofondov nového programového obdobia 2021 – 2027. Preto nebude výzva vypísaná skôr ako v závere tohto roka. Bude zrejme vo výrazne nižšej sume, ako tá minulá, avšak nárokovateľná pre každého záujemcu, spĺňajúceho podmienky. Tá sa však premietne až do predajov za rok 2022.