Štúdia: Kto kupuje elektromobily? Zatiaľ iba bohatí

Už 27 krajín má v pláne zakázať predaje áut so spaľovacím motorom. Lenže elektromobily sú príliš drahé na to, aby si ich mohli kúpiť bežní spotrebitelia. Upozorňuje na to varovná štúdia britskej realitnej kancelárie Savills.

20.01.2021 05:00
debata (6)
Ak zmiznú z predajní áut klasické autá so... Foto: Peugeot
Peugeot e-208 - 2019 Ak zmiznú z predajní áut klasické autá so spaľovacími motormi, osobná mobilita sa stane luxusom, tak ako pred niekoľkými desaťročiami.

Elektromobily majú byť budúcnosťou. Dokonca už existujú plány na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Dnes ich má 27 krajín sveta a ďalšie pribudnú. Nórsko chce s nimi skoncovať v roku 2025 a napríklad Veľká Británia v roku 2030. Problém ale je, že batériové vozidlá a plug-in hybridy sú neporovnateľne drahšie ako konvenčné autá spaľujúce benzín či naftu. Uveďme príklady. Mestský Peugeot 208 s motorom 1,2 PureTech začína na 11 990, ale jeho elektrická verzia e-208 na 29 390 eurách. VW Golf si kúpite v základe za 16 990 eur, ale za elektrický ID.3 zaplatíte najmenej 37 610 eur. Škoda Enyaq iV stojí od 39 490 eur, čo je v porovnaní s Kodiaqom za 24 970 eur tiež obrovský rozdiel.

Zatiaľ nič pre chudobných

Zdá sa teda, že aj napriek dotáciám sú elektromobily výlučne tovarom pre bohatých. A nie je to len zdanie. Jasne to dokazuje znepokojivá štúdia britskej realitnej kancelárie Savills. Čo majú reality spoločné s elektromobilmi? Nuž, je to jednoduché. Štúdia hľadala koreláciu medzi cenami nehnuteľností v jednotlivých oblastiach a počtom prihlásených elektromobilov. V celom Anglicku pripadal koncom minulého roka jeden elektromobil na 170 konvenčných vozidiel. Lenže v oblastiach, kde je priemerná cena nehnuteľnosti 500 000 libier, výskyt elektromobilov prudko rastie. Jeden pripadá na 69 áut so spaľovacím motorom.

A čím je oblasť bohatšia, tým je penetrácia elektromobilov vyššia. V londýnskych štvrtiach, kde sú priemerné náklady na nehnuteľnosť milión libier, je pomer 1 : 27. Najčastejšie sa batériové autá vyskytujú vo Westminsteri, na námestí Square Mile a v Camdene. Ak ale zamierite na sever a severovýchod, koncentrácia prudko klesá. Tu pripadá na elektrické auto len jedna zo 172 registrácií a v Middlesbrough dokonca len jedna zo 734! Savills prichádza k záveru, že bohatstvo a blahobyt je kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o kúpe elektrických áut. Väčším než napríklad nerovnomerná infraštruktúra v jednotlivých regiónoch.

Ak nezlacnia, bude zle

Kým sa dá vybrať, nie je to vážny problém. Kto na elektromobil nemá, kúpi si auto so spaľovacím motorom, hoci aj tie výrazne dražejú. Lenže čo po roku 2030, keď sa z predajní stratia? „Myslím si, že pre domácnosti s nízkym príjmom bude ťažké prejsť k elektrickým autám. Pravdepodobne budú tými poslednými, ktoré si ich budú môcť dovoliť,“ hovorí Lucian Cook, šéf výskumu Savills. Chudobní teda nebudú mať možnosť vlastniť nové auto a budú používať staršie. Jednoducho, z nového auta sa stane luxus, ako to bolo pred niekoľkými desaťročiami. Na to upozorňujú viacerí výrobcovia aj odborníci.

Jedine ak by sme verili, že ceny elektromobilov klesnú na úroveň bežných áut. Niektoré štúdie tvrdia, že sa tak stane už v roku 2025! Pri pohľade na spomenuté rozdiely, ktoré nie sú rozhodne kozmetické, sa to ale zdá nepravdepodobné. Samozrejme, výnimkou sú autá vyšších tried, teda luxusné elektromobily značiek Tesla, Mercedes-Benz, Audi či Jaguar, kde sa podarilo cenu technológie úspešne „zamaskovať“. Za Teslu S zaplatíte podobné peniaze ako za dieselový Mercedes-Benz triedy E alebo BMW radu 5. Pri nižších triedach sú však odchýlky stále dramatické a nič nenaznačuje, že by sa to mohlo rýchlo zmeniť.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ceny elektromobilov
Články podľa značiek