Trnavská automobilka je v hre o miliardovú investíciu. Ktorý model bude vyrábať?

Trnavská automobilka potvrdila, že je v hre o nový model. Má však silných konkurentov v podobe fabrík v Španielsku, Srbsku, Poľsku a Turecku.

04.03.2021 17:56
automobilka PSA, Trnava Foto: ,
Trnavská automobilka potrebuje nový model ako soľ.
debata (20)

V Trnave sa netaja tým, že potrebujú nový model ako soľ. Naposledy sme fabriku navštívili minulý rok pri príležitosti spustenia výroby modernizovaného Citroënu C3. Už vtedy sa jej výrobný riaditeľ vyjadril, že príchod nového modelu je pre trnavskú fabriku Stellantisu existenčne dôležitý. I keď v súčasnosti vyrába úspešné modely Citroën C3 a európske Auto roku 2020 Peugeot 208, vrátane elektrifikovanej verzie e-208, nestačí to.

Aj keď je nový model kľúčový a trnavská automobilka patrí v rámci koncernu k tým najúspešnejším, rozhodne nemá novinku vo vrecku. Problémom sú pomerne vysoké náklady, vrátane mzdových. Riaditeľ fabriky Stéphan Bonhommeau v tom dokonca vidí najväčší hendikep slovenského závodu. Pri príležitosti nábehu výroby vynoveného Citroënu C3 na tlačovej konferencii povedal: „Máme stabilné náklady, ktoré sa nám príliš nedarí znižovať. Na Slovensku ich ovplyvňujú aj vysoké ceny energií a cena práce.“

Trnavská automobilka patrí v rámci koncernu... Foto: Robert Hüttner, Pravda
psa trnava, auto, automobilka Trnavská automobilka patrí v rámci koncernu Stellantis zatiaľ k najvyťaženejším.

Aj preto sa môže stať, že nový model napokon skončí v niektorom z „lacnejších“ závodov. Potvrdil to aj hovorca automobilky Peter Švec: „Od júla 2020 avizujeme, že Trnava súťaží o novú investíciu, od ktorej závisí budúcnosť automobilky. O jej osude sa má rozhodnúť v krátkej budúcnosti. Okrem konkurencie v Španielsku, pribudla priama konkurencia závodov skupiny Stellantis s podobným výrobným programom v Srbsku, Poľsku a v Turecku. Faktom je, že Trnava si novým modelom nemôže byť istá." Základným predpokladom na to, aby v konkurencii uspela, je znižovanie výrobných nákladov a zlepšovanie kvality. Podľa Šveca na toto rozhodnutie môže mať vplyv aj uzavretie kolektívnej dohody.

A ktorý model by sa v Trnave mohol vyrábať? Tak to je zatiaľ tajomstvo. Dovolíme si však malú fabuláciu. Keďže minulý rok sa na trnavských linkách objavil facelift Citroënu C3 a nový model sa v Trnave bude vyrábať najskôr v horizonte 18 mesiacov až dvoch rokov, a mal by byť elektrický, mohla by to byť práve nová generácia Citroënu C3. Tej aktuálnej totiž bude končiť životný cyklus. Navyše bude postavená na platforme e-CMP, ktorú už aktuálne využíva jej koncernový konkurent – elektrický Peugeot 208. Popri Citroëne C3 by to mohol byť teoreticky aj elektrický Opel Corsa.

V Trnave samozrejme otázku identity nového modelu nechcú komentovať, no doplnili, že „v prospech našej fabriky hovorí dobre zvládnutý rozbeh výroby novej generácie modelu 208, ktorý sa stal Európskym autom roka a o ktorý je mimoriadny záujem aj pre jeho plne elektrickú verziu e-208“.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #PSA #Citroen C3 #PSA Trnava #Stellantis #Stellantis Trnava
Články podľa značiek