Oznámila to Medzinárodná organizácia výrobcov automobilov (OICA). „Rok 2020 zmazal rast posledných desiatich rokov,“ uviedol predseda organizácie Fu Ping-feng. Odvetvie má podľa neho kvôli pandémii za sebou najhoršiu krízu za dobu svojej existencie. Pokles produkcie zaznamenali všetky regióny. V Európe vlani výroba áut klesla o 21, v Severnej Amerike o 20 a v Južnej Amerike o 30 percent. V Ázii, ktorá k svetovej produkcii prispieva asi polovicou, sa výroba znížila o desať percent.
Zďaleka najlepšie vyšla z pandémie Čína. Tá je najväčším automobilovým trhom sveta. Z tvrdého dopadu koronakrízy, ktorý eskaloval začiatkom minulého roka, sa jej podarilo relatívne rýchlo zotaviť. Výroba v čínskych závodoch sa tak znížila len o dve percentá, uviedla organizácia OICA. V roku 2019 sa globálne vyrobilo 92,2 milióna osobných, ale aj úžitkových vozidiel, čo znamenalo medziročný pokles o päť percent.
Tento rok výrobu sprevádzajú problémy so zásobovaním. Odvetviu chýbajú najmä polovodičové súčiastky. Čo sa týka globálneho predaja, výrobcovia zaznamenali vlani pokles o 12 percent. Spočiatku čakali pokles o celú pätinu. „V posledných mesiacoch roka 2020 sa trh postupne zotavoval,“ upozornil šéf OICA. V predaji áut vlani panovali v jednotlivých krajinách veľké rozdiely. Na hlavných trhoch predaj klesol o 20 až 30 percent, v Južnej Kórei ale o šesť percent vzrástol.