Vlani prežili predajcovia áut krst ohňom. Hlavne prvý polrok s poklesom automobilového trhu až o 37 % bol vystaveným účtom za dve vlny šrotovného. A aj keď sa do konca roka situácia trochu zlepšila, tak či tak sa vlani pre kúpu nového auta rozhodlo až o 21 % menej zákazníkov než v roku 2009. Tento rok sa preto očakávali optimistickejšie čísla a prognózy sa ja naplnili.
Áut sa predávalo viac než vlani
Od januára do júna trh naozaj rástol. Za prvých šesť mesiacov predali dovozcovia 34 183 osobných a ľahkých úžitkových automobilov, čo bolo nielen o 23,4 % viac, ale dokonca štvrtý najlepší výsledok za posledných desať rokov. Podľa Pavla Prepiaka, predsedu divízie dovozcov Združenia automobilového priemyslu SR však nie je dôvod na predčasný optimizmus. „Tento rok by som videl skôr ako stabilizačný. Vedeli sme, že po šrotovnom, ktoré nám v roku 2009 umelo nafúklo trh o 40 000 áut, príde hlboký prepad a po ňom mierne oživenie. A presne to sa deje.“ Dokladujú to aj júlové a augustové čísla. V oboch došlo k rastu. V júli o vyše 19 a v auguste o takmer 17 percent. Je však pravda, že na svedomí to majú najmä ľahké úžitkové auta (N1). Predaj tých osobných (M1) totiž v lete stagnoval a v porovnaní s vlaňajškom dokonca mierne klesol.
Reexporty deformujú štatistiky
Nadšenie zo zažehnania automobilovej krízy krotia aj takzvané reexporty, ktorých stále pribúda. Keďže štatistiky predaja sú v skutočnosti štatistikami policajných registrácií, nie je zrejmé, či všetky u nás zaregistrované nové autá boli u nás aj predané. „Vieme o tom a v súčasnosti spracúvam analýzu, ktorá by mala ukázať, ako ovplyvňujú reexporty štatistiky ZAP-u. Pri viacerých značkách sa totiž rozšírila prax, že po zaregistrovaní odchádzajú tieto úplne nové, alebo len mierne jazdené autá opäť do zahraničia. Nie sú to rozhodne jednotkové čísla, takže nevylučujem, že jedným dôvodom reexportov je aj snaha dovozcov zlepšiť pozíciu značky na trhu.“
Škoda stále najsilnejšia
Z opätovného nadýchnutia sa trhu ťažili takmer všetky značky, aspoň čo sa týka počtu predaných áut. Z významných hráčov predali o niečo menej len Renault, Citroën, Suzuki, Toyota a Honda. O trhový podiel v porovnaní s minulým rokom prišla však napríklad aj Škoda, Fiat alebo Mercedes-Benz. To však neznamená, že by sa zásadne menilo poradie značiek v prvej desiatke.
Rebríček najúspešnejších otvára už tradičná jednotka trhu česká Škoda, s trhovým podielom 18,35 %. Za ňou nasleduje už tradične Volkswagen, ktorý spolu s Peugeotom vytlačili Renault na štvrté miesto. Kia si v porovnaní s vlaňajškom stále drží piate miesto. Pomohlo jej najmä nové SUV Sportage. Ďalej nasleduje Citroën, Hyundai, Opel, Ford a Fiat. Žiadne zásadné prekvapenie sa teda nekonalo. Azda s výnimkou Opela, ktorý sa prebojoval do prvej desiatky z 12. miesta, a Toyoty, ktorá z nej vypadla. Radosť môže mať aj Seat ktorý sa posunul z 15. na 12. priečku.
Zaujímavý je vývoj v prémiovom segmente. Dlhoročné kraľovanie Mercedesu je minulosťou. Triede luxusných áut „šéfuje“ konkurenčné BMW na jedenástej priečke, ktoré predalo viac áut než napríklad niektoré „mainstreamové“ značky ako Seat, Suzuki, Toyota alebo Dacia. Mercedes-Benz je až na 16. mieste a Audi patrí nie príliš lichotivá 19. priečka.
Skokanom roka je Kia Sportage
Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď tri – Fabiu, Octaviu a dokonca Octaviu Tour. Absolútnym skokanom roka je však kórejské SUV Kia Sportage, z ktorého sa za prvých osem mesiacov predalo neuveriteľných 1310 kusov. To ho vynieslo rovno na tretiu priečku! Sportage tak predstihol aj zavedené ikony ako piate Suzuki SX4, šiesty Volkswagen Polo ale aj súpera z vlastnej garáže – siedmu Kiu ceed.
Z úspechu sa môže tešiť aj druhé SUV v desiatke lídrov – rumunská Dacia Duster. Aj napriek dlhým dodacím lehotám ich tento rok prihlásili 913 kusov, čo znamená ôsmu priečku a lepší výsledok ako dosiahol deviaty Golf šiestej generácie a desiaty Hyundai i30. Tesne pred bránami najlepších ostal Hyundai ix35, Peugeot 207 či Renault Fluence, ktorý patril ešte vlani k absolútnym trhákom.
Najpredávanejšie modely 2011 (I. – VIII. 2011) | |||
---|---|---|---|
Poradie | Značka | Model | ks. |
1. | Škoda | Fabia | 3307 |
2. | Škoda | Octavia II. | 1607 |
3. | Kia | Sportage | 1310 |
4. | Škoda | Octavia Tour | 1264 |
5. | Suzuki | SX4 | 1182 |
6. | Kia | Ceed | 949 |
7. | Volkswagen | Polo | 938 |
8. | Dacia | Duster | 913 |
9. | Volkswagen | Golf VI | 828 |
10. | Hyundai | i30 | 748 |
Koniec roka už predaje nezachráni
Definitívne poradie a čísla môže ešte zamiešať koniec roka, ktorý je tradične žatvou automobilového trhu. Pavol Prepiak zo Združenia automobilových dovozcov je však vo víziách opatrný. „S výnimkou neštandardného vlaňajška už nebývajú konce roka predajne tak silné ako to bolo v minulosti. Nárast tu vždy je, ale nejde o významné čísla, ktoré by dokázali zásadne ovplyvniť alebo dokonca zachrániť celoročný predaj.“ Odhad celkového predaja v tomto roku sa podľa Združenia dovozcov pohybuje okolo 73 000 až 75 000 osobných a ľahkých úžitkových automobilov. To je len približne o 2 000 a pri optimistickom scenári o 4000 vozidiel viac než vlani.
Predaj osobných a ľahkých úžitkových áut na Slovensku (2000 – 2011) | ||
---|---|---|
Rok | osobné | ľahké úžitkové |
2000 | 54 718 | 5710 |
2001 | 69 655 | 6621 |
2002 | 65 312 | 7475 |
2003 | 57 513 | 9899 |
2004 | 57 430 | 10 196 |
2005 | 56 916 | 14 380 |
2006 | 59 084 | 19 484 |
2007 | 59 700 | 23 555 |
2008 | 70 040 | 26 857 |
2009 | 74 717 | 15 709 |
2010 | 64 033 | 6918 |
I. – VIII. 2011 | 44 956 | 3768 |
Porovnanie predaja áut 2010/2011 | ||||
---|---|---|---|---|
Značka | I.- VIII. 2011 | podiel 2011 | I. – VIII. 2010 | podiel 2010 |
1. Škoda | 8941 | 18,35 | 8035 | 18,55 |
2. Volkswagen | 3879 | 7,96 | 3079 | 7,11 |
3. Peugeot | 3407 | 7,12 | 2857 | 6,6 |
4. Renault | 3198 | 6,56 | 3314 | 7,65 |
5. Kia | 3112 | 6,39 | 2569 | 5,93 |
6. Citroën | 2629 | 5,4 | 2739 | 6,32 |
7. Hyundai | 2497 | 5,12 | 2119 | 4,89 |
8. Opel | 2207 | 4,53 | 1493 | 3,45 |
9. Ford | 2057 | 4,22 | 1792 | 4,14 |
10. Fiat | 1914 | 3,93 | 1830 | 4,23 |
11. BMW | 1770 | 3,63 | 1373 | 3,17 |
12. Seat | 1568 | 3,22 | 1101 | 2,54 |
13. Suzuki | 1566 | 3,21 | 1951 | 4,5 |
14. Toyota | 1536 | 3,15 | 1788 | 4,13 |
15. Dacia | 1271 | 2,61 | 736 | 1,7 |
16. Mercedes-Benz | 1126 | 2,31 | 1111 | 2,57 |
17. Nissan | 1045 | 2,14 | 901 | 2,08 |
18. Chevrolet | 993 | 2,04 | 803 | 1,85 |
19. Audi | 981 | 2,01 | 877 | 2,02 |
20. Mitsubishi | 577 | 1,18 | 440 | 1,02 |
21. Honda | 523 | 1,07 | 602 | 1,39 |
22. Mazda | 397 | 0,81 | 566 | 1,31 |
23. Volvo | 375 | 0,77 | 316 | 0,73 |
24. Mini | 202 | 0,41 | 52 | 0,12 |
25. Iveco | 161 | 0,33 | 138 | 0,32 |
26. Subaru | 144 | 0,3 | 177 | 0,41 |
27. Land Rover | 108 | 0,22 | 112 | 0,26 |
28. Alfa Romeo | 106 | 0,22 | 62 | 0,14 |
29. Porsche | 73 | 0,15 | 44 | 0,1 |
30. Lexus | 64 | 0,13 | 60 | 0,14 |
31. Lada-Vaz | 60 | 0,12 | 81 | 0,19 |
32. Lancia | 35 | 0,07 | 35 | 0,08 |
33. Renault Trucks | 22 | 0,05 | 13 | 0,03 |
34. Jaguar | 21 | 0,04 | 28 | 0,06 |
35. Jeep | 19 | 0,04 | 31 | 0,07 |
36. Saab | 13 | 0,03 | 13 | 0,03 |
37. Mahindra | 12 | 0,02 | 3 | 0,01 |
38. Smart | 12 | 0,02 | 5 | 0,01 |
39. Gonow | 10 | 0,02 | 10 | 0,02 |
40. Piaggio | 10 | 0,02 | 7 | 0,02 |
41. Mitsubishi Fuso | 7 | 0,01 | 5 | 0,01 |
42. Dodge | 6 | 0,01 | 14 | 0,03 |
43. SsangYong | 3 | 0,01 | 4 | 0,01 |
44. Chrysler | 2 | 0 | 21 | 0,05 |
45. Isuzu | 1 | 0 | 0 | 0 |
46. Knaus | 1 | 0 | 0 | 0 |
47. Cadillac | 0 | 0 | 1 | 0 |
48. Dongfeng | 0 | 0 | 3 | 0,01 |
Spolu | 48 724 | 100 | 43 311 | 100 |