Predaj nových áut v Európe sa v júni a aj za celý prvý polrok 2021 zvýšil, ale stále zaostáva za úrovňou pred pandémiou nového koronavírusu. Ukázali to v piatok zverejnené údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak v prvom polroku 2021 vzrástol dopyt v rámci EÚ po nových automobiloch o 25,2 percenta a dosiahol celkovo takmer 5,4 milióna kusov. Nárast však platí len v porovnaní s „pandémiovým“ rokom 2020, poznačeným strmým poklesom predaja. Stále je to však o 1,5 milióna áut menej v porovnaní s predajom za prvých šesť mesiacov roku 2019, v ktorom ešte pandémia predaje neovplyvnila.
Všetkých 27 trhov v regióne, až na jeden, zaznamenalo v tomto roku zatiaľ medziročný nárast. Ak sa pozrieme na štyri hlavné trhy, tak najvyšší nárast eviduje Taliansko, ktoré však minulý rok zápasilo aj s najstrmším poklesom predaja. V reči čísel vyzerá prvý polrok na štyroch najväčších trhoch takto: Taliansko (+ 51,4 %), Španielsko (+ 34,4 %), Francúzsko (+ 28,9 %) a Nemecko (+ 14,9 %).
Slovensko podľa dát ACEA zaznamenalo v prvom polroku 2021 len 13-percentný nárast predaj nových áut. To ho radí v rámci 30 sledovaných krajín (EÚ + Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia) až na 24 miesto. Horšie na tom boli už len Belgicko, Dánsko, Litva, Holandsko a Slovinsko a vôbec najhoršie bolo na tom v prvom polroku tohto roku Rumunsko. To ako jediná sledovaná krajina zaznamenalo za prvý polrok dokonca medziročný pokles predaja a to o 4,9 percenta.
Ako s v rámci EÚ v prvom polroku darilo automobilovým koncernom, ukazuje nasledujúca tabuľka:
Skupina | Trh. podiel 2020 | Trh. podiel 2021 | Pred. autá 2020 | Pred. autá 2021 | Zmena |
---|---|---|---|---|---|
sk. Volkswagen | 26,1 % | 26,4 % | 1 118 250 | 1 414 675 | +26,5% |
Stellantis | 22,1% | 23,1% | 944 389 | 1 237 207 | +31,0% |
sk. Renault | 11,5% | 9,9% | 492 846 | 530 688 | +7,7% |
Hyundai/Kia | 6,9% | 7,5% | 295 625 | 404 719 | +36,9% |
BMW | 6,4% | 6,7% | 275 527 | 361 554 | +31,2% |
Toyota | 5,7% | 6,2% | 243 300 | 334 550 | +37,5% |
Daimler | 5,8% | 5,4% | 246 790 | 291 970 | +18,3% |
Ford | 4,8% | 4,2% | 207 491 | 227 437 | +9,6% |
Volvo | 2,3% | 2,4% | 97 919 | 127 097 | +29,8% |
Nissan | 2,2% | 1,8% | 92 571 | 95 840 | +3,5% |
zdroj: ACEA |
Pokiaľ ide o konkrétne značky, tak iba tri v prvom polroku tohto roku oproti prvej polovici roku 2020 zaznamenali medziročný pokles. Sú to Alfa Romeo, Honda a Mitsubishi. Za prvých 6 mesiacov tohto roku Alfa predala len 12 168 áut, čo značí medziročný pokles na úrovni 1,4 percenta.
Ešte väčší medziročný pokles zaznamenala Honda, konkrétne 6,7 percenta, pričom predaj jej áut klesol pod hranicu 20-tisíc kusov. Najhoršie dopadlo Mitsubishi s medziročným poklesom predaja za prvý polrok 2021 o viac než 33 percent. Polročný predaj tejto japonskej značky mierne presiahol 30 tisíc kusov. Mitsubishi však v posledných mesiacoch riešilo svoju budúcnosť v Európe, ale vyzerá to tak, že napokon z trhu neodíde, takže v priebehu pár mesiacov, možno roku, by sa mohlo opäť stabilizovať.