Pred rokom stál prepravný kontajner na trase medzi Českom a Čínou okolo 12-tisíc dolárov, teraz je to aj vyše 20-tisíc. A ceny rastú ďalej. Nové autá nechýbajú len kvôli koronakríze a čipovej kríze. Ich preprava do vzdialenejších destinácií viazne aj kvôli akútnemu nedostatku lodných prepravných kontajnerov, veľkému nárastu cien lodnej dopravy a následne aj kamiónov a kamionistov, ktorí by tieto kontajnery rozvážali ďalej do vnútrozemia. Aj preto ceny nových áut neustále rastú.
Len pre zaujímavosť: doprava kontajnermi cez more medziročne zdražela temer dvojnásobne a jej cena sa už začína vyrovnávať cene prepravy kamiónmi po cestách. Podľa Lukáša Ridoška z firmy Multitrans už v auguste stál veľký prepravný kontajner (veľkosť 40) pri ceste z Číny do Česka okolo 20 000 dolárov, zatiaľčo pred rokom to bolo okolo 11– až 12 000 dolárov. A ceny rastú naďalej, lodnej doprave sa skrátka nedá vyhnúť.
Pandémia nového koronavírusu spôsobila okrem iných problémov aj nedostatok kontajnerových lodí a zápchy v prístavoch. Spotrebiteľský dopyt a výdavky sú pritom veľmi vysoké, ale stovky kontajnerových lodí nečinne čakajú mimo prístavov na vyloženie alebo naloženie nákladu.
Nejde pritom len o nedostatok kontajnerov alebo prepravcov. Problém je komplexnejší – chýbajú totiž aj vodiči a vozidlá, ktoré zvážajú tovar do prístavov, čo lodnú dopravu ešte viac komplikuje, predlžuje a predražuje. A táto situácia bude zrejme pretrvávať aj v najbližších mesiacoch.

Dánska spoločnosť A.P. Moller-Maersk, ktorá je najväčším globálnym prepravcom lodných kontajnerov, varovala svojich zákazníkov, že má stále problémy s dopravou tovaru po celom svete. Preťaženie prístavov totiž pretrváva a potrvá zrejme dlhšie, ako spoločnosť dúfala.
„Pandémia je stále silná a, žiaľ, vidíme nové ohniská, ktoré ovplyvňujú naše možnosti prepravovať náklad,“ oznámila spoločnosť a dodala, že obmedzenia budú podľa jej odhadov ešte nejaký čas pokračovať. Najväčšie čakacie doby pre kontajnerové lode na vyloženie alebo naloženie nákladu sú na západnom pobreží USA. Napríklad v prístave Long Beach v Los Angeles je v súčasnosti čakacia doba medzi 38 a 45 dňami.
Dánska spoločnosť informovala, že situácia sa zatiaľ veacia k normálu len v severnej Európe Odhaduje, že napríklad vo veľkom nákldnom prístave v belgických Antverpách sa v dohľadnom čase skráti čakanie na približne dva dni z priemerne desiatich v uplynulom týždni.