Globálny predaj elektrických vozidiel pokračoval v silnom raste aj v uplynulom roku. Celkovo v ňom bolo dodaných 10,5 milióna nových elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy), čo predstavuje nárast o 55 percent v porovnaní s rokom 2021.
Zaujímavé je to však aj z regionálneho pohľadu. Po dvoch rokoch prudkého rastu predaja elektrifikovaných áut v Európe sa tempo rastu výrazne zmiernilo. V Európe táto kategória medziročne vzrástla len o 15 percent, zatiaľ čo v Číne to bolo o vyše 80 percent a v severnej Amerike (USA + Kanada) o vyše 50 percent. Analytici tvrdia, že v Európe sa na slabom výsledku podpísali hlavne pretrvávajúce problémy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch a vojna na Ukrajine.
Takto sa vo svete predávali elektrifikované autá (elektromobily + plug-in hybridy) za posledných desať rokov:
Rok | El. autá – predaj 2022 (BEV + PHEV) |
---|---|
2013 | 206 000 |
2014 | 320 000 |
2015 | 543 000 |
2016 | 791 000 |
2017 | 1 262 000 |
2018 | 2 082 000 |
2019 | 2 276 000 |
2020 | 3 244 000 |
2021 | 6 768 000 |
2022 | 10 522 000 |
Ak sa pozrieme na celosvetový predaj elektromobilov (bez plug-in hybridov) za uplynulý rok, tak dominantnou značkou je Tesla s veľkým náskokom pred čínskou automobilkou BYD, ktorá má zas obrovský náskok pred zvyšnou osmičkou z rebríčku top 10.
Ak zrátame predaje elektrických áut prvých 10 značiek, dostaneme sa na číslo 5,14 milióna. Z toho približne 2,2 milióna pripadá na čínske značky, 1,3 milióna na americkú Teslu a 1,08 milióna na európske značky, kam rátame aj koncern Stellantis. Takže aj keď sa v Európe bijeme do pŕs s tým, akí sme „proelektrickí“, skutočne silní hráči, najmä Čína, sa môžu nad tým len pousmiať.
Len pre zaujímavosť – ak by sme do nižšie uvedenej tabuľky prirátali aj plug-in hybridy, najsilnejšou „elektrickou“ značkou na svete by sa stala čínska BYD.
Najpredávanejšie elektromobily na svete – najsilnejšie značky 2022
– | Značka | Predané kusy 2022 |
---|---|---|
1. | Tesla | 1 314000 |
2. | BYD | 912 000 |
3. | Volkswagen | 572 000 |
4. | SGMW | 455 000 |
5. | Geely | 384 000 |
6. | Hyundai | 318 000 |
7. | Stellantis | 288 000 |
8. | Chery | 233 000 |
9. | GAC | 217 000 |
10. | BMW | 216 000 |
Zostaňme ešte v roku 2022 a pozrime sa na najpredávanejšie elektrické autá na svete. Aj tento rebríček odráža skutočnú pozíciu Európy, oprostenú od „napínania svalov“. V prvej desiatke je totiž jediné európske elektrické auto – Volkswagen ID.4 – a aj to až na 9. mieste. Čína má v top 10 sedem modelov, z toho automobilka BYD šesť.
V prvej trojke sú dve Tesly. Oproti roku 2021 Model Y prevalcoval dovtedy najpredávanejší Model 3 a je v tejto kategórii nielen za rok 2022, ale aj v roku 2023 absolútne neohrozeným kráľom.
Najpredávanejšie elektrické autá na svete v roku 2022
– | Model | Predaj 2022 |
---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 771 300 |
2. | BYD Song Plus (BEV + PHEV) | 477 090 |
3. | Tesla Model 3 | 476 340 |
4. | Wuling Hong Guang MINI EV | 424 030 |
5. | BYD Qin Plus (BEV + PHEV) | 315 240 |
6. | BYD Han (BEV + PHEV) | 273 320 |
7. | BYD Dolphin | 205 240 |
8. | BYD Yuan Plus (aka Atto 3) | 201 740 |
9. | Volkswagen ID.4 | 174 090 |
10. | BYD Tang (BEV + PHEV) | 151 150 |
Ako ukázala vyššie uvedená štatistika, v Európe sa predaj elektrických áut v uplynulom prekvapivo výrazne spomalil. Vyzerá to tak, že vďaka razantnému zníženiu cien Modelu Y a Modelu 3 Tesla zatiaľ vzala európskym výrobcom elektromobilov vietor z plachát.
Po prvom kvartáli tohto roku sú totiž dvomi najpredávanejšími elektrickými autami v Európe Tesla Modely Y (71 683 kusov) a Tesla Model 3 (19 621 kusov). Z týchto dvoch amerických áut sa v súčte predalo len o necelých 10-kusov menej (91 304), než zo všetkých európskych elektromobilov, zastúpených v rebríčku top 10 v súčte (99 499). A to rátame medzi európske značky ešte stále Volvo, ktoré je však v čínskych rukách. Ak by sme ho odrátali, z dvoch Tesiel by sa predalo dokonca o niečo viac, než zo všetkých európskych elektromobilov, zastúpených v prvom kvartáli v európskom rebríčku top 10.
Za zmienku z tohto rebríčku stoja ešte dva fakty. Do prvej desiatky v Európe v prvom kvartáli roku 2023 prenikol prvý čínsky model. Je ním MG4 a s predajom 12 720 áut mu patrí 9. miesto. Dokonca do prvej päťky (uzatvára ju) sa už dostal prvý elektromobil značky Dacie, z ktorého sa za január až marec predalo vyše 14-tisíc kusov.
Najpredávanejšie elektromobily v Európe za 1. kvartál 2023
– | Model | Predaj 01–03/23 |
---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 71 683 |
2. | Tesla Model 3 | 19 621 |
3. | Volkswagen ID.3 | 17 316 |
4. | Volkswagen ID.4 | 16 646 |
5. | Dacia Spring | 14 066 |
6. | Volvo XC40 | 13 786 |
7. | Fiat 500 | 13 543 |
8. | Peugeot 208 | 13 266 |
9. | MG4 | 12 720 |
10., | Renault Megane | 10 876 |
Pokiaľ sa pozrieme výhľadovo na koniec tejto dekády, je dosť možné, že v roku 2030 bude po cestách jazdiť 145 miliónov elektrických áut (vrátane ľahkých úžitkových, nákladných a autobusov).