V poslednom období sa veľa píše o postupnom a nenápadnom zdražovaní áut. To relatívne výrazne postihlo najmä malé autá, na ktorých majú automobilky nízku maržu. Preto sme sa pozreli, ako v priebehu posledných dvoch rokov zdraželi práve tieto cenovo najdostupnejšie autá.
Nárast aj o polovicu
Za základ sme si zvolili rebríček desiatich najpredávanejších áut na Slovensku so základnou cenou pod 12-tisícovou hranicou, ktorý sme publikovali v júni 2021. Následne sme sa pozreli na to, koľko tieto autá stáli po roku a koľko stoja v súčasnosti. Asi neprekvapí, že zdraželi všetky bez výnimky.
Vlastne jedna výnimka sa našla, je ňou malé mestské autíčko Toyota Aygo. Japonská automobilka ho nezdražela, ale išla na to inak. Dizajnovo svoj „entry model“ prepracovala do podoby malého mestského crossoveru Aygo X, motor zostal ten istý. A keďže crossovery sa predávajú temer „ako teplé rožky“, cenu tomu prispôsobila.
S výnimkou tohto auta naozaj všetky ostatné zdraželi zásadne, v priemere za posledné dva roky o celú tretinu! Z celého nášho 10-členného rebríčku (autá sú v ňom zoradené nie podľa ceny, ale zostupne od modelu, ktorý zdražel najviac) cenovo najvýraznejšie stúpli Dacie. Niet sa však čo diviť, aj po zvýšení ceny patria k najdostupnejším modelom, ktoré navyše v posledných dvoch rokoch „objavili“ v západnej Európe, kde jej predaje stúpajú doslova raketovo.
Na „lacné autá“ vraj treba zabudnúť
Väčšina analytikov sa zhoduje v tom, že cena nových áut bude aj naďalej výrazne rásť, pričom najviac sa to dotkne práve malých áut a áut nižšej strednej triedy. Dôvodom je nárast cien surovín a energií, s tým súvisiaca vysoká inflácia a zavedenie novej emisnej normy Euro 7. Tá obsahuje také nároky, že malé autá im dokážu vyhovieť len za cenu implementácie technológií, ktoré sa využívali doteraz len v podstatne drahším modeloch. A to môže ich cenami v najbližších rokoch riadne „zamávať“.
Minulý rok to potvrdil napríklad Thomas Schäfer, aktuálny šéf Volkswagenu. Ten v rozhovore pre nemecký Welt am Sonntag uviedol, že éra cenovo dostupných automobilov definitívne končí, pretože emisná norma Euro 7 spôsobí nárast cien technológií, nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií, ktoré bude táto norma požadovať. Navýšenie výrobných nákladov sa v praxi najviac odrazí na cenách najlacnejších vozidiel na trhu a to zrejme až natoľko, že sa automobilkám vôbec neoplatí takéto modely vyrábať. Na „lacné autá do 10-tisíc eur“ treba podľa neho zabudnúť, pretože onedlho budeme „za dobrú cenu“ považovať sumu niekde okolo hranice 25-tisíc eur.
Na ďalšej strane nájdete rebríček 10 cenovo najdostupnejších áut v roku 2021 aj so základnou motorizáciou a porovnaním, ako ich cena postupne rástla v rokoch 2022 a 2023.