Rolls-Royce koketoval s elektromobilom už v roku 2011. V Ženeve vtedy predstavil koncept elektrického Phantomu prvej generácie s prívlastkom 102EX. Nestretol sa však s pozitívnym prijatím zo strany zákazníkov. Jednoducho, bolo ešte priskoro.
Po viac ako dekáde je všetko inak. Elektrický pohon pokročil a britská značka oznámila, že do roku 2030 sa zmení na čistú elektromobilku. Jej vstupom do elektrickej éry nie je nič menšie a menej noblesné ako takmer 5,5 metra dlhé dvojdverové kupé Spectre. Sama automobilka ho charakterizuje ako ideového nástupcu ikonického modelu Phantom Coupé.
Tento monument má dĺžku presne 5 453, šírku 2 080 a výšku 1 559 mm a váži neuveriteľných 2 975 kilogramov. Jazdí na gigantických 23-palcových diskoch. Základom je nová celohliníková platforma Architecture of Luxury. Predný „panteón“, teda maska, je najširšia, akú kedy Rolls-Royce použil, podsvietená je 22 diódami.
Kabína využíva množstvo prvkov individualizačného programu Bespoke. Len vo dverách je 5 876 miniatúrnych diód, ďalších 5 500 nájdete na palubnej doske pred spolujazdcom a nebo zas zastupujú tisíce „hviezd“ integrovaných v strope. Vývoj týchto efektov trval viac ako dva roky. Len pre zaujímavosť: aj soška Spirit of Ecstasy na maske chladiča prešla aerodynamickou optimalizáciou, jej dizajn, tvarovanie a testovanie vo veternom tuneli trvalo spolu 830 pracovných hodín.
Podsvietené obklady dverí Starlight Doors tvorí spolu 4 796 jemne svietiacich „hviezdičiek“. Alternatívne môžu byť dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy, obložené drevom Canadel. Tento obklad je vyrobený z jediného plátu dreva, ktorý je precízne umiestnený pod uhlom 55 stupňov, aby evokoval pohyb vozidla aj v rámci kabíny.
Model Spectre má najkomplexnejšie prepojené funkcie v histórii značky. Konštruktéri revolučnú vytvorili sieť spojení tzv. „decentralizovanú inteligenciu“. Tento systém umožňuje priamu a neobmedzenú výmenu informácii medzi viac ako 1 000 funkciami vozidla, čím sa výrazne podarilo ešte viac pozdvihnúť pre značku Rolls-Royce typicky vysokú mieru pohodlia.
Vychýrená jazda „ako na lietajúcom koberci“ je pri modeli Spectre výsledkom náročného testovacieho a vývojového programu. Len doladením priebehu regeneratívneho brzdenia strávili viac ako 1 500 hodín, vďaka tomu nepôsobí silene, hoci ho stále posádka jemne vníma. Počas testovania na Azúrovom pobreží vo Francúzsku sa doladila charakteristika špičkového odpruženia Planar, ktoré v modeli Spectre prešlo digitalizáciou do ďalšej vývojovej fázy.
Tvorí ho celá séria systémov s precízne definovanými reakciami na podnety vodiča a stav vozovky. Toto všetko spolu funguje len vďaka najnovším softvérovým a hardvérovým riešeniam. Zážitok z jazdy typický pre vozidlo Rolls-Royce pomáha ďalej pozdvihnúť umiestnenie trakčného akumulátora. Jeho prínosom je nízka pozícia sedenia, interiér obklopujúci posádku a tiež extra odhlučnenie s hmotnosťou takmer 700 kilogramov. Riadené zadné kolesá zmenšujú priemer zatáčania len na 12,7 metra, čo je pri rázvore náprav 3 210 m naozaj obdivuhodné.
Celé to riadi výkonný softvér, reagujúci na údaje až z 18 senzorov vyhodnocujúcich aktuálne podmienky. Na ich základe sa upravujú reakcie hnacej sústavy, podvozka, bŕzd či riadenia. Finálne nastavenie podvozka si vyžiadalo až 2,5 milióna skúšobných kilometrov. Konštruktéri strávili viac ako 50 000 hodín na mieste vodiča, aby mohli analyzovať a precízne doladiť jeho jazdné parametre a charakteristiku.
Spectre je elektrická štvorkolka s dvomi motormi, silnejší je na zadnej náprave. Ten vpredu má 190 kW, zadný 360 kW, čo v súčte dáva systémový výkon 430 kW a 900 Nm maximálny krútiaci moment. Celková kapacita batérie je 120 kWh, no využiteľná je len 102 kWh. Podľa WLTP je aj napriek obrovskej hmotnosti auta priemerná spotreba len 21,5 kWh, dojazd by mal byť 530 km. Maximálny nabíjací výkon je 195 kW, takže batériu možno z 10 na 80 percent nabiť už za 34 minút. Palubná nabíjačka má výkon 22 kW.
A koľko nový Spectre stojí? Rolls-Royce síce vyznáva pravidlo, že v dobrej spoločnosti sa o cenách nerozpráva, no vieme, že v základe prvý elektrický model Rolls-Royceu stojí bez dane 350 000 eur, čo z neho robí najluxusnejší elektromobil planéty. Záujem oň je obrovský, ak by ste si ho chceli objednať, budete naň čakať minimálne do polovice roku 2025.