Stopercentná bionafta s označením HVO100 má až o 90 % nižšie emisie CO2 a možno ju tankovať aj do áut s modernými dieselovými motormi vyhovujúcimi norme Euro 6 bez akýchkoľvek úprav, na viečku nádrže by malo byť označenie XTL. Okrem emisií CO2 znižuje aj emisie pevných častíc a uhľovodíkov o 30 %, emisie oxidu uhoľnatého o 24 % a produkuje o 9 % menej oxidov dusíka.
Rozsiahlejšiemu využitiu obnoviteľnej nafty HVO100 však bráni zatiaľ obmedzená dostupnosť. V mnohých európskych krajinách, ako i na úrovni EÚ, totiž legislatíva tomuto obnoviteľnému palivu nevychádza príliš v ústrety. Na Slovensku a v Česku podlieha rovnakej spotrebnej dani ako fosílna nafta, ktorá je pre životné prostredie omnoho škodlivejšia. Legislatíva Európskej únie pre zmenu zohľadňuje primárne typ pohonu/motora vozidla, nie konkrétne palivo a s ním spojené emisie.
Nevýhodou bionafty HVO je jej vyššia cena a tiež potenciálny nedostatok surovín (primárne rastlinný olej a živočíšny tuk) na jej výrobu pri zvýšenom záujme dopravcov. Používanie HVO tiež neovplyvní výšku mýta napríklad v Nemecku, kde už zohľadňujú aj množstvo vypúšťaného oxidu uhličitého (CO2).
Stopercentnú naftu možno zatiaľ tankovať na Slovensku len v Malackách na čerpacej stanici Eurowag.
Čo je HVO100?
HVO100 (skratka z anglického hydrotreated vegetable oil, číslo 100 označuje percentuálny podiel obnoviteľných zložiek) je palivo vyrábané výhradne z obnoviteľných surovín, jeho najväčším producentom je fínska spoločnosť Neste. Výroba tohto paliva si vyžaduje menej energie, takže HVO100 má v porovnaní s fosílnou naftou omnoho udržateľnejší životný cyklus. Okrem nižších emisií CO2 (až o 90 %), oxidov dusíka alebo pevných častíc ponúka aj vyššie cetánové číslo, vynikajúce vlastnosti v chlade alebo napríklad jednoduchšie skladovanie.