Jawa chystá elektrickú motorku. Príde v roku 2022

Znovuzrodenie značky Jawa v Indii možno považovať napriek detským chorobám za veľký úspech. V budúcnosti by trojicu retromotocyklov mohla doplniť čisto elektrická verzia. Tvrdia to indické médiá.

19.08.2020 16:00
debata (2)
Elektrická Jawa sa bude snažiť o zachovanie... Foto: Sreejith Krishnan
Jawa EV - ilustrácia 2020 Elektrická Jawa sa bude snažiť o zachovanie retroštýlu. Jednovalec s prevodovkou však nahradí batériový blok.

Tradičná česká značka Jawa ožila v Indii vďaka spoločnosti Mahindra & Mahindra, respektíve jej dcérskej odnoži Classic Legends, v roku 2018. Záujem Indov o motocykle, ktoré sa v tejto krajine licenčne vyrábali až do deväťdesiatych rokov, prekonal všetky očakávania. To napriek tomu, že z pôvodne lacných motoriek sa stali oveľa drahšie štýlové stroje. S tým súviselo aj množstvo problémov, pretože Classic Legends nedokázala uspokojiť dopyt. Čakacie lehoty sa predĺžili natoľko, že na čas musela indická Jawa zastaviť systém objednávok. Pridružili sa aj problémy s kvalitou, ktoré riešila za pochodu a v tomto roku koronavírus, ktorý výrobu prakticky zmrazil.

V júni sa predalo na tamojšom trhu iba 569 kusov, čo je na miliardovú Indiu naozaj zanedbateľné číslo. Len pre porovnanie, indická značka Hero mala v júni na konte takmer 356 000 regis­trácií. Napriek tomu myslí indická Jawa na svetlú budúcnosť a k tomu ešte „zelenú“. K trojici súčasných modelov 300, Forty Two a najnovšiemu Péráku sa má podľa informácií indických médií pridať elektrická verzia. Trh elektrických motocyklov má totiž v Indii obrovský potenciál. Oficiálne informácie síce neexistujú, ale na webe electricvehicle­web.in sa objavili počítačové ilustrácie možnej podoby, ktoré vytvoril grafik Sreejith Krishnan. Odvoláva sa na zdroje blízke projektu.

Elektromotor nájde miesto v náboji zadného... Foto: Sreejith Krishnan
Jawa EV - ilustrácia 2020 Elektromotor nájde miesto v náboji zadného kolesa. Falošná nádrž zas bude slúžiť pre konektor nabíjania.

Ako vidieť, ekologická novinka by mala vychádzať z Jawy 300. Aby sa znížili náklady, využije maximum pôvodných komponentov. Štýlový jednovalec s objemom 300 ccm však nahradí batériový blok. Kvôli vysokej hmotnosti bude musieť obsahovať vystužený rám. Pohon zabezpečí elektromotor integrovaný priamo do náboja zadného kolesa, čo je síce nevýhoda na strane neodpružených hmôt, ale na druhej strane lacnejšie riešenie ponúkajúce menšie straty. Falošná palivová nádrž zasa poslúži pre elektroniku a nabíjací konektor. Kapacita akumulátorov by vraj mala stačiť na 200 až 250 km jazdy. Slušný dojazd bude v Indii nepochybne podmienkou úspechu.

Naladenie elektromotora má svojou charakteristikou pripomínať klasické motocykle, čo znamená pozvoľné zrýchlenie a citeľnú výkonovú špičku. Kým všetky komponenty budú dodávať domáce závody, akumulátory bude Jawa s najväčšou pravdepodobnosťou dovážať z Číny. Opäť kvôli nákladom, keďže práve batérie budú najdrahšou súčasťou elektrickej Jawy. Predstaviť by sa mala v roku 2021 a k prvým zákazníkom zamieriť o rok neskôr. Špekuluje sa ale tiež o možnosti, že nakoniec sa elektrický motocykel objaví s logom Yezdi, čo bolo pôvodné označenie licenčných Jáw vyrábaných v Indii. Bola by to vhodná príležitosť pre znovuzrodenie značky, ktorú má vo vlastníctve opäť Classic Legends.

Zdroj: electricvehicle­web.in

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #India #Jawa #Classic Legends
Články podľa značiek