Celkovo zišlo z výrobných liniek približne 47,5 milióna áut, čo je najslabší výsledok od roku 2003. Nebyť však výrobného boomu v Číne a Indii, ktoré spolu vyprodukovali viac ako deväť miliónov vozidiel, spadla by výroba až na úroveň roka 2001, keď prišlo na svet ani nie 41 miliónov áut.
Väčšina výrobcov nemala inú šancu, ako stúpiť na brzdu, keďže na mnohých kľúčových trhoch sveta došlo k prudkému poklesu dopytu spôsobeného globálnou ekonomickou krízou. Tá ukázala naplno prebytky veľkoryso dimenzovaných kapacít. Najviac na ňu doplatil japonský automobilový priemysel. Vyrobili tu o 3,6 milióna áut menej ako rok predtým, čo znamená pokles o 30 percent. Za Japonskom nasledujú v hrozivých štatistikách USA (-38 %) s prepadom o 2,5 milióna áut a za nimi Európa s poklesom 13 percent, keď tu vyrobili o dva milióny áut menej.
V prípade Európy pritom možno hovoriť o šťastí, pretože odbyt áut zachraňovalo vo viacerých európskych štátoch šrotovné. Kým v Nemecku a vo Francúzsku sa dokonca predalo viac áut ako rok predtým, vo Veľkej Británii či Španielsku to aspoň stlmilo pokles. Taliansko a Francúzsko ťažili tiež zo zvýšeného záujmu o malé a lacné autá, ktoré predstavujú väčšinu ich produkcie.
Výroba áut v regiónoch sveta (2009/2008) | |
Severná Amerika | 6 800 744/10 339 856 |
Južná Amerika | 3 697 738/3 643 206 |
Európska únia | 13 950 872/16 164 567 |
Východná Európa | 625 305/1 483 499 |
Ázia | 22 347 010/23 760 292 |
Afrika + Austrália | 3 697 738/3 643 206 |
Za úplný kolaps možno považovať vlaňajší vývoj v Rusku. Prepad predstavuje neuveriteľných 59 percent. Z 1 329 000 kusov áut v roku 2008 poklesla výroba na 598-tisíc. Ruský boom z nedávnych rokov bol zmrazený poklesom dopytu po nových autách na domácom trhu až o 50 percent.
Úplný protiklad predstavuje vývoj v Číne. Vyrobili tu o 1,7 milióna áut viac ako v roku 2008, čo je nárast o 30 percent. Darilo sa ja Indii (+17 %), Brazílii (+3,4 %) a Rumunsku (+18,2 %).
Najväčší výrobcovia áut (2009) | |||
Výrobca | 2009 | 2008 | Rozdiel |
1. Volkswagen Group | 6 047 881 | 5 891 241 | –2,6 % |
2. Toyota | 7 336 592 | 5 574 137 | –24,0 % |
3. General Motors | 6 732 225 | 4 870 152 | –27,5 % |
4. Ford + Mazda | 5 248 097 | 4 592 821 | –12,5 % |
Karty sa rozdávali aj v rebríčku najväčších producentov. Ten kedysi ovládal General Motors a predvlani Toyota. Vlani sa však na čelo vyšplhal po prvý raz v histórii koncern Volkswagen. To napriek tomu, že vyrobil menej áut ako v roku 2008. Zmierniť dosahy krízy mu pomohli najmä nové výrobné kapacity v Číne. Prepady ďalších dvoch velikánov boli však oveľa väčšie. Druhá Toyota znížila produkciu o 24 a General Motors až o 27,5 percenta.