Lada stráca pôdu pod nohami a jej predaje začínajú nebezpečne klesať aj na domácom ruskom trhu. Riešením je podľa vedenia automobilky rýchly vývoj nového lacného auta, ktoré by dokázalo Rusov presvedčiť svojou nízkou cenou. Nič iné na obyčajný národ neúčinkuje.
Práve Lada dobre vie, ako na svojich zákazníkov. Novinka s označením VAZ 2190 preto neposkytne v základnej výbave žiadne airbagy, ABS, elektrické ovládanie okien ani klimatizáciu. Vďaka tomu a konštrukcii vychádzajúcej z už existujúcej Kaliny by sa mohlo automobilke podariť stlačiť cenu auta približne na 5000 €. Všetky spomínané bezpečnostné a komfortné prvky však automobilka zákazníkom za príplatok ponúkne. Vtedy sa cena auta navýši približne o ďalšiu pätinu na 6000–6500 €.
V médiách sa zároveň objavili informácie, že s nástupom VAZ 2190 automobilka ukončí výrobu klasických typov VAZ 2105, 2104 a 2107. Pravdou je, že ich výrobu neukončí okamžite a pokiaľ zákazníci budú „staré“ Lady kupovať ďalej, ich výroba tak skoro neskončí. Automobilka len potrebuje nové výrobné kapacity a tak bude VAZ 21090 vznikať na úkor klasických typov.
Lada Kalina (VAZ 1119, 1118, 1117) je síce relatívne moderným a odolným autom, no klasické Lady so zadným náhonom napriek svojim prehistorickým konštrukčným riešeniam vydržia na zlých cestách viac. Ich jednoduchosť im dáva na ruskom vidieku šancu na prežitie. Dajú sa opraviť „na kolene“, sú stále lacné (po zarátaní šrotovného približne 2900 €) a poskytujú slušnú porciu komfortu aj vnútorného priestoru. Kým na vyspelých európskych trhoch automobilky ponúkajú svoje nové a moderné autá so životnosťou pár rokov, Lada vyrába morálne staré modely, ktoré prežijú aj jadrový útok a v rodine sa doslova dedia z pokolenia na pokolenie. Znie to neuveriteľne, ale Lada stále vyrába aj verzie s karburátorovými motormi. Dôvod? Dajú sa na počkanie opraviť aj v najodľahlejších častiach Ruska. Práve preto to nemusí mať VAZ 2190 aj napriek nízkej cene medzi obyčajnými Rusmi tak jednoduché. Technika z Kaliny a motory so vstrekovaním môžu mnohých odradiť. A vedenie Lady to samozrejme vie.
Dobrým príkladom prirodzenej „selekcie“ na ruskom trhu je aj Niva (VAZ 2121). Na trhu je dávno jej nástupca Chevrolet Niva s úhľadnejšou karosériou, no Lada výrobu pôvodného modelu nezastavila. Dôvodom je nielen cena, ale aj konštrukčná jednoduchosť a odolnosť, ktoré novší model jednoducho nedosahuje.